Medicinering av slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Medicinering av slöjstjärtar

    hej!
    Idag fick jag äntlingen ta över ett par stora stora slöjstjärtar från stadens Pizzeria. Dom har under en lång period gått i ett på tok för litet akvarium (ca 30 liter) & utan lampa (efter mycket om& men fick dom en liten fönsterlampa över akvariet) tillsammans med två gurami. Jag har frågat flera gånger om jag skulle kunna få köpa dom & ge dom ett bättre hem, men hela tiden så har dom sagt att dom skulle få större, få en bra lampa osv...
    När jag kom dit idag så sa pizzeriaägaren att dom hade blivit sjuka & bad mig titta på dom. Den ena såg okey ut (med andra ord som den alltid har sett ut) medans den andra såg förskräckligt ut! Han lät mig ta hem dom på medicinering, vilket jag också har gjort. Det ser ut som att den har fått ett ordentligt parasit/svampangrepp & har väldigt trasiga fenor. Jag har båda i karantän & medicinerar med Protozin & undrar om jag tillsammans med det kan ha i salt för fiskens fenor? Är det skadligt att blanda fiskmedicin med salt? Dom verkar redan mycket bättre & jag hoppas verkligen att dom kommer att klara sig. Finare slöjstjärtar har jag aldrig sett!
    Hälsningar Denise
    Denise
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    #2
    Använd salt du när du medicinerar. Ska inte påverka medicinen. Snarare har salt en desinfiserande effekt. Speciellt med tanke på de trasiga fenorna.Ser det ut som fenröta oxå?

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Den ser hemsk ut... Kan vara allt ser det ut som. Stackars fisk. Den har som vita "tussar" på kroppen (mest vid gälarna) & väldigt trasiga fenor. Har aldrig sett riktigt hur fenröta ser ut men kanske att det kan vara det. Hmm.. men jag börjar iaf med protozin & salt nu & hoppas på förbättring. För inte kan det vara bra att blanda olika mediciner :/ ?
      Denise

      Kommentar

      • Nova
        • April 2003
        • 512

        #4
        Tittade närmre på den nu & fenorna såg bara ut att vara rejält skadade (utan infektion dvs) så saltet kanske kan motverka att det blir infekterade...
        Denise

        Kommentar

        • catwoman
          • February 2004
          • 183

          #5
          Låter som svampangrepp.Fenröta brukar ofta gå hand ihand med svamp så det kan vara både och.Blanda mediciner är inte helt lyckat eftersom dom kan slå ut varandra.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Jag har skickat e-post.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nova
              • April 2003
              • 512

              #7
              Jag slöjstjärtarna i karantän & resten i ett 150 liter. Slöjstjärtarna simmar nu i ett ganska litet kar (det enda jag hade över) men imorn så kan jag ordna ett större på ca 60 liter. Frågan är om jag ska låta dom gå där dom är nu tills dom är bättre eller om jag ska flytta dom imorgon & riskera att stressa dom i onödan?
              Denise

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ett sjukakvarie behöver inte vara stort, bara det är bra syresättning, inget grus/sand inget ljus.
                Har du läst på länkarna här http://www.kramforskoi.com/lankar.htm#Sjukdomar
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Nova
                  • April 2003
                  • 512

                  #9
                  Okey så ska jag ha lampan släckt i fortsättningen, jag har lagt i några halvstora akvariestenar på botten ska jag ta bort dom då eller kan dom vara kvar?
                  Denise

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Du ska inte ha något i akvariet där det kan bli parasiter/bakterier.
                    Beroende på sjukdom ska du anpassa tempen.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • Gustav
                      • February 2004
                      • 377

                      #11
                      Det är ju "nästan" så att man skulle tycka att det var värt att säga till pizzerian att de dog, även om de förhoppningsvis överlever. Så slipper de åka tillbaka till sitt hemska hem. Men så kanske man inte får säga?
                      http://www.svekub.se
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        Den som var mest skadad hittades död imorse Men den andra ser bra ut. Jo jag tänker inte ge tillbaka den här, om den nu klarar sig. Den kommer ju bara bli sjuk & må dåligt igen då... Vad ska graderna ligga på om det nu är svamp/parasiter?
                        Hälsningar Denise
                        Denise

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Med salt i vattnet och 25 grader, det är ett gradtal som gör att fiskens eget immunförsvar är är som mest alert.
                          Om du har parasiter och inte medicinerar mot rätt parasit och höjer temperaturen kan parasiten föröka sig mycket.
                          Har du 0,3 % salt i vattnet så ska inte svanpangreppet bli värre, enbart salt och en temp på 25-27 grader kan lindra ett svanpangrepp men det kan ta flera veckor.

                          Allmänt om fiskmedicin från Zoobutiker är att de är de lika ofta som de tillfälligt kan lindra sjukdomen lika ofta så gör de att fisken dör.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...