Mal-död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnils
    • April 2004
    • 11

    Mal-död

    Jag förstår inte... först dog under en och samma natt två ansistrus (de var iofs mycket små), och en månad efter dog en av mina två segelfensplecos. Och idag, en vecka senare, lämnade min sista segelfenspleco in handduken. Kunde inte se något konstigt, merän att båda plecosar fick en rejäl böj på stjärtfenan ett par dagar innan de dog. Finns det någon som vet vad detta fenomen kan bero på? Vattnet försöker jag hålla efter, filtret är rent och så även resterande akvarium. Jag är nybörjare, så jag är inte helt hemma på vilka foder som är bäst. Har matat med ett par olika flingfoder och någon gång i veckan med röda mygglarver, en eller annan gång med räkmix och även med räkpellets.
    Jag har för några dagar sen även skaffat en Peckoltia Vittata och är nu rädd för att den också skall få samma sjukdom (?) som de andra fyra malarna. Har inte vågat skaffa någon ny ansistrus eller pleco.
    Skulle vara tacksam för ett svar på vad det hela kan bero på.
    Agnils
  • nynick
    • January 2004
    • 165

    #2
    Manga malar ar jattekansliga for koppar i vattnet. Har du nyligen medicinerat med nagot ( icke gron VP medicin eller snigel dodare tex). Eller har du nagot gjort av koppar i akvariet?

    Kommentar

    • Agnils
      • April 2004
      • 11

      #3
      Nej, jag har inte använt någon medicin eller medvetet tillfört något kopparhaltigt.
      De andra fiskarna jag har är praktbotia, kampfiskhonor och fyra olika sorters guramisar samt peckoltian jag tidigare nämnde. Ingen av dessa verkar må dåligt eller har några (för mig) synbara sjukdomar. Har försökt slå lite i en akvariebok och har även läst en del på nätet om sjukdomar och dess symtom, men att hitta något där symtomen är en "krokig svans" är inte det lättaste. ;^)
      Är lite nervös för att den vackra lilla flygplansformade krabaten (peckoltian) också skall gå hädan, som Du säkert förstår.
      Kan man testa vattnets kopparhalt?
      Tack på förhand! /Agneta.
      Agnils

      Kommentar

      • JE
        • January 2002
        • 719

        #4
        Om du inte har tester själv för vattnet så gå till en akvarieffär och be dom ta prover på: ammonium,nitrit och nitrat, alla tre ämnena är giftiga vid olika koncentrationer för fiskar och kan ge deformationer.
        Återkom gärna sedan med provresultatet.

        Mvh Janne
        http://www.goc.se

        Kommentar

        • Elana
          • April 2003
          • 239

          #5
          Du skriver att "filtret är rent".... om du bokstavligen menar att du gör rent filtret så är risken stor att du förstör den bakterieflora som lever där och ser till att bryta ned smutsen i akvariet. Risken är då ganska stor att du fått dåliga vattenvärden ( för mycket nitrat, nitrit mm. )som orsakar fiskdöden.
          Hade du nyligen städat akvariet innan fiskana dog?
          Använder du trädgårdsslang när du fyller akvariet med vatten? Vissa slangar innehåller algdödande medel, som är farligt för algätande fiskar.
          Mvh
          Elana
          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

          Kommentar

          • Agnils
            • April 2004
            • 11

            #6
            Hej, och tack för alla svar!
            För en nybörjare som jag, så verkar det vara mycket att tänka på. Antar att allting kommer att gå mer automatiskt ju mer man lär sig. :^)

            Jag använder en vanlig hink (som jag inte använder till något annat än till akvariet) när jag tömmer och fyller på.
            Jag har haft mitt akvarium under ca 1-1,5 månaders tid. Det jag gjort med filtret är att jag en gång bytt det översta lagret (ett vitt filter), samt sköljt igenom de andra filterna. Det vita filtret tenderar att bli fullt av brun sörja. Men kanske man skall låta sörjan sitta kvar för fiskarnas bästa? *undrar* Är jag för "duktig" att hålla efter filtret om jag sköljer det vita lagret då och då?

            Jag skall skaffa mig lite olika tester, för det kan alltid vara bra att ha hemma. Tog iaf pH-värdet idag, och det visade sig vara 6,5-7, så det var inte något att anmärka på. Men som sagt - det finns andra tester att göra, så det är bara iväg till djuraffären och införskaffa dem. :^) Får återkomma när jag tagit testerna.

            Tack så länge! :^)
            /Agneta.
            Agnils

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Ett tips när du gör rent filtret...helt ok att rengöra ofta men använd det akvarievatten du byter ut att rengöra i...inte kranvatten.
              Efter 1-1,5 månad borde filtret fungera och nitrit bryts ner till nitrat som du får bort genom vattenbyten...och små fiskar är mer känsliga mot nitrat än stora.
              I ett fungerande akvarium så skall man ej kunna mäta nitrit men däremot alltid nitrat och när denna nivå närmar sig 20-25 mg/L så har du väntat för länge med att byta vatten...försök att hålla den så lågt som möjligt.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...