Vita prick?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galadien
    • February 2004
    • 107

    Vita prick?!

    I dag köpte jag två guldguramisar. Jag kom hem och släppte i dem (efter cirka en timmes invänjning). Nu satte jag mig för att studera dem närmre. Då såg jag att den ena hade fullt av vita prickar på ena fenan! Ser ut ungefär som små vita ägg. Är det vita prick? Vad ska jag göra, ska jag åka tillbaks direkt till affären och lämna tillbaks den? Ska jag bara lämna tillbaka den ena eller båda två? Som tur är sparade jag kvittot.
    Snälla hjälp mig!!!
    MVH Jennifer
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Om du är orolig att de kan ha vitaprick ska du inte ha dem i akvariet.
    Lämna tillbaka dem och ta god tid på dig när du köper fiskar, det kan vara svårt att se fiskarna när de irrar omkring i akvarit i butiken.
    I den butik där jag extraknäcker hade vi ett litet yngelakvarie där köparna kunde få se på fiskarna de tänkte köpa.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • tep
      • March 2004
      • 77

      #3
      Det är ganska vanligt att guramisar har små vita prickar på rygg fenan, det är helt naturligt på vissa varianter, om du är osäker så gå till butiken där du köpt fiskarna och titta på dom som är kvar.. har dom prickar på ryggfenan men ingen annan stans så är det förmodligen inte vita prick. Vita prick sprider sig fort och stannar inte bara på fenorna..
      tep

      Kommentar

      • Galadien
        • February 2004
        • 107

        #4
        Jag ringde till butiken och de gick och tittade på de andra fiskarna i akvariet. Ingen annan hade prickar. De trodde att det kunde bero på stress men jag vet inte.. tittade på bilden här på zoopet på vitaprick och det var ruskigt likt! Jag har inget annat akvarium att flytta fisken till men tror ni att det räcker med en balja?

        Kommentar

        • deleted
          • January 2004
          • 90

          #5
          Guramisar har såntdär labyrint makapär (kommer inte ihåg vad det heter). Men jag tror att det går då eftersom dom kan ta lite luft från ytan. Om jag minns rätt. Så det går nog i en balja. Men inte för länge!

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            En balja funkar bra.
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              "tror ni att det räcker med en balja?" och en luftpump eller något som rör om vattnet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • mice_lord
                • March 2004
                • 62

                #8
                Jag fick lov att flytta min kampfisk hanne till en liten balja (den blev mobbad av en av sina honor *strange)
                Det funkar utmärkt, jag bara byter ca 1/3 av vattnet varje dag.
                (lite växter i och byttan står under en lampa så vattnet håller sig varmt)

                Funkar för min Kampfisk iallafall
                Shit happens to everyone

                Kommentar

                • nynick
                  • January 2004
                  • 165

                  #9
                  Aven om det ar VitaPrick sa ta inte tillbaka dom till affaren. VP finns naturligt i alla akvarium men syns inte forran fiskarna blir stressade. Mao om du gar tillbaka o kollar i affaren sa ar det troligt att deras fiskar inte alls har VP. Hoj temperaturen pa vattnet till ca 28 grader, ha i lite salt (ca 1msk/50l) det brukar hjalpa bra.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...