Fiskdöd, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Fiskdöd, varför?

    Jag har haft mitt akvarium sen.. okt-nov och det har dött en fisk i månaden sedan dess. Det har framförallt varit black molly. jag vill ha lite hjälp att utreda vad det beror på så att jag slipper detta i fortsättningen.

    akvariet är på 375l och innehåller enormt mycket växter och ganska få fiskar. botior, neontetra eller gurami har aldrig dött för mig.

    ph ligger konstant på exakt 7. temp 26C. tyvärr har jag inte möjlighet att mäta övriga värden.

    jag har en kalksten. pumpen är något liten för karet, men det är bra sprut på den och jag rengör den lite oftare istället. rengör den alltid i akvarievatten för att bibehålla bakteriekulturen. pumpen står oftast riktad så att det "plaskar" eftersom jag tror att det syresätter vattnet bättre(?)

    Inga fiskar har stått vid ytan som vid nitritförgiftning. det har börjat med slöhet, de har sedan legat på botten långa stunder. i det här skedet har jag försökt medecinera med protozin, vilket oftast har gjort fisken ifråga piggare några dagar, men plötsligt ligger den ändå död. inga utstickande fjäll, inga uppblåsta magar, inga vita prickar - bara helst plötsligt döda. Övriga fiskar har inte visat några tecken på sjukdom i samband med någon annans död.

    kan någon hjälpa mig att få ordning på detta, det börjar kännas riktigt trisst!

  • Nils och Alva
    • January 2004
    • 145

    #2
    *med reservation för att jag inte är någon som helst expert*

    Kan ju vara någon bakterieinfektion vilken som helst...
    Prova något annat medel, typ Aqua Furan...

    En sak som kan vara bra att göra om pumpen är lite slö är kasnke att inte bara rengöra pupen ofta, utan även att byta vatten ofta, typ en gång i veckan. Det är även rätt bra att göra oavsett vad det är som är galet... till och med mer än en gång i veckan.
    Nils och/eller Alva
    -------------------------
    250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Jag byter vatten var tredje dag, ca 1/3-1/4. Aqua Furan testade jag i början men det gjorde ingen skillnad alls. Jag har heller inte råd att gå och köpa massor av olika medeciner för att testa...

      Kommentar

      • catwoman
        • February 2004
        • 183

        #4
        Tråkigt att höra om dina fiskar...Är inte heller ngn expert men:Har du salt i vattnet?Min erfarenhet av levandefödare som guppies,blackmollies. osv är att dom trivs bättre i svagt bräckt vatten. Dom ggr jag inte haft salt i vattnet har dom också oftare blivit sjuka. Speciellt mollies. Det verkar också som om dom lätt får parasiter?Varför byter du vatten så ofta???Det kan också vara en stressfaktor som i sin tur ger parasitutbrott(om det nu är det som dina fiskar drabbats av)-iaf enligt min erfarenhet.OM det är parasiter testa med esha2000 (istället för protozin)som verkar funka bra för levandefödare enligt vad jag hört från många håll.Hmm..sen skulle jag nog satsa på ett bättre innerfilter istället för att byta vatten var 3:e dag.

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Jag byter så ofta just för att jag har problem med att fiskarna dör...

          Jag kan tyvärr inte ha salt i vattnet just för att jag har fiskar som inte tål det. Men även om saltet håller fiskarna friskare, så är det ju inte bristen på salt som gör att dom dör hela tiden..

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Ursprungligen skickat av lottiz
            Jag byter så ofta just för att jag har problem med att fiskarna dör...

            Jag kan tyvärr inte ha salt i vattnet just för att jag har fiskar som inte tål det. Men även om saltet håller fiskarna friskare, så är det ju inte bristen på salt som gör att dom dör hela tiden..
            Jag tror att det är just det som är problemet. Om man håller black molly utan salt så får dom mycket lättare sjukdommar.

            Givetvis då i kombination med att du aldrig hinner att få en biologisk balans i karet med all den filtertvätten.

            Skaffa ett bättre filter och gör dig av med fiskar som inte passar in i ditt kar så kommer du nog en bit med dina problem.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Mmm..Insåg just att du hade vissa fiskar som inte tål salt så bra. Jag utger mig inte för att vara ngn expert men jag talar bara om vad som funkat för mina levandefödare.jag har aldrig blandat fiskar som föredrar lite salt vatten med fiskar som inte gillar det.När jag gjort det har det inte alltid gått alldeles lysande.Och mollies föredrar lite bräckt vatten.Som sagt - det är bara lite reflektioner över vad jag har upplevt...

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Blackmolly vill ha lite bräck vatten för att trivas som bäst. Dessvärre är alla levandefödare så inavlade så fisken dör i förtid jag skulle föreslå någon kul stimmfisk i stället som t ex blådanio.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                • sallad
                  • April 2004
                  • 30

                  #9
                  jag har samma problem....som du lottiz
                  30 liter

                  5 neonteror
                  4 guppy´s (hane,honor)
                  1 ancistrus
                  ------------------------
                  30 liter

                  5 neontetror
                  1 kampfisk (hane)
                  1 ancistrus albino

                  Kommentar

                  Arbetssätt...