Hej! Har en röd platy som bor med tre andra platy och 5 mollys. Dom bor i ett 40 L. Inte haft nå sjukdomar förr. vi startade upp detta för exakt ett år sedan. Vi byter vatten 1 gång i veckan ca 30 % och försöker sköta allt så bra det går men nu har det kommit nått nytt på denna stackare som jag inte sett förr. Den har munnen öppen konstant, står mycket stilla, ”underläppen” är mycket större helt plötsligt. Den står liksom och tuggar vidöppet bara. Äter ingenting. Munnen ser mer skadad ut än sjuk. Nån som vet vad det kan vara/vad jag kan göra. Är det kört? Borde jag ta upp den innan den svälter ihjäl ist?
Meddelande
Kollaps
Inget tillkännagivande ännu.
Röd platy konstig öppen mun
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Kan det vara så att överläppen är bakterieskadad och delvis uppäten av en bakterieinfektion? Det gör att underläppen ser större ut och att fiskens mun ser öppen ut eftersom det inte finns en övre läpp att stänga den... jag utfodrade mina platy med frysfoder och frysfoder kan innehålla bakterier eftersom bakterier klarar nedfrysning, bakterien går i dvala och väcks upp igen när den blir upptinad, dagar efter fick flera platy en infektion i munnen och överläppen försvann och dem stod stilla och flåsade. Jag tog hela tiden bort drabbade individer för att få stopp på smittan. Nu är jag kvitt den här åkomman i alla fall men det tog lång tid! Inga andra arter drabbades som tur var.
Jag matar aldrig med fryst foder igen eftersom jag inte kan säkerställa att den inte innehåller patogena bakterier.Viva Leo Buscaglia
Kommentar