Flourish Excel dödar Otocinclus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Al G

    • August 2022
    • 29

    Flourish Excel dödar Otocinclus?

    Jag har blivit lite beroende av Flourish Excel för att stävja BBA (och det funkar bra, plus att växterna frodas).

    Men 4 av mina 6 ”Ottos” har dött, trots att de varit tämligen välgödda (svält är väl annars vanligaste dödsorsaken för dom), en efter en ungefär från det att jag började med daglig dosering.

    Är det någon annan här som sett ett liknande samband i sin tank?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Jag hade kontaktat tillverkaren. Tänker att om det går att återskapa att det händer med produkten så vill de veta det.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Al G

      • August 2022
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Jag hade kontaktat tillverkaren. Tänker att om det går att återskapa att det händer med produkten så vill de veta det.
      Tack, det var en bra idé, fastän de mest troligt kommer förneka. Men googlar man på det och kollar på lite engelsk/amerikanska sajter verkar det som att jag inte är ensam om att misstänka detta.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Gödning och speciellt de med en kolkälla är giftiga produkter och ska inte överdoseras och även om du doserar korrekt så kan känsliga arter fara illa. Det är helt normalt för det är "farliga" Produkter men pratas inte mycket om det för det finns pengar i det här.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #5
          Tycker dom gott kunde gå ut med nån varning, att känsliga fiskar kan dö av deras produkter. Känns som dom struntar i det, bara dom får sälja. Man tror ju att det man köper till akvariet, inte orsakar skada eller död på fiskarna!

          Kommentar

          • Al G

            • August 2022
            • 29

            #6
            Nu efter en till dött tror jag det är för att jag punktbehandlat vissa långsamväxande växter mot BBA. Ottosarna har nog simmat dit och tuggat för nära inpå ”besprutningen” och då antar jag att risken för hälsovådligt intag ökar.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2887

              #7
              Ursprungligen postat av Al G
              Nu efter en till dött tror jag det är för att jag punktbehandlat vissa långsamväxande växter mot BBA. Ottosarna har nog simmat dit och tuggat för nära inpå ”besprutningen” och då antar jag att risken för hälsovådligt intag ökar.
              Säkrare att punktbehandla BBA med väteperoxid 3%.

              Kommentar

              • Al G

                • August 2022
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper

                Säkrare att punktbehandla BBA med väteperoxid 3%.
                Har testat lite, och upplever att växterna tar mer stryk av det. Hur funkar det för dig?

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2887

                  #9
                  Att spruta något direkt på växterna är ingen bra ide. Det går knappast att rädda angripna blad utan där gäller att ta bort, trimma osv. Sen tycker jag att väteperoxiden generellt ger ett bättre skydd mot alger i hela karet av det som kan finnas kvar efter man gjort punkt behandling av inredning.

                  Kommentar

                  • Al G

                    • August 2022
                    • 29

                    #10
                    Jag har bara fått BBA på långsamtväxande plantor såsom Anubias etc (inte på inredning), och då har det gått att punktbehandla med Flourish Excel. BBAn dör inom 48 timmar, blir orange och äts upp av städpatrullen. Samtidigt som växten för det mesta klarar sig bra och repar sig.

                    Det tillvägagångssätt i kombo med delvis trimmande av angripna blad har varit ett framgångskoncept i bataljen mot algerna.

                    Men vad det verkar inte för 5 av mina 6 ottosar ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...