Gälar fulla med något konstigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #16
    Ursprungligen postat av Kattguld

    Jag förstår. De sitter i gälarna vad jag kan se och sticker bara ut ur gällocket, så jag tycker det verkar stämma medparasiter. Å andra sidan så är det väl lite märkligt att det är så mycket i ena gälen och inget i andra isf? Plus att gammelmalen är helt opåverkad.

    Jag ska ta ett ordenligt snack med Jossan idag ( malen i fråga) och se om hon inte kan gå med på en ordentlig fotografering, hon är rätt tam och orädd men har ett jäkla humör bara.

    Malar har ju odonter tror det är dessa som kan ha blivit skadade varför det kanske kan likna parasiter/gälmask, tycker det ser mer ut som vitt "kött" men som sagt, återigen, jag är långt ifrån säker. Kan rekommendera planetcatfish(finns väldigt kunniga postare där även om det inte är speciellt aktivt) de borde kunna svara.
    Senast redigerad av Munin; 08 August 2022, 14:35.

    Kommentar

    • Kattguld
      • January 2014
      • 39

      #17

      Jossan ställde upp på lite mer fotografering. Tycker det blivit mer och såg nu även något rosfärgat en bit bakom hennes öga som inte ska vara där, vad det nu kan vara för skit!?

      Från sidan:
      https://i.ibb.co/5KhZhB8/Video-Captu...808-165750.jpg

      Bild snett bakifrån:
      https://i.ibb.co/7VR5tQB/Video-Captu...808-170033.jpg

      Gif:
      https://thumbs.gfycat.com/UnequaledD...restricted.gif

      Det rostfärgade bakom ögat:
      https://i.ibb.co/35KRN5p/Video-Captu...808-165929.jpg




      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Kan du inte ta upp fisken och vira den i en handuk och kolla och peta lite och se vad det kan vara...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #19
          De här bilderna fick mig att kanske mera vara inne på åheims linje att det är någon form av gälmask men ser så otroligt mycket ut bara om så är fallet(jämfört med de fall jag sett i person eller om du använder google, "gill flukes"). Rekommenderar som sagt planetcatfish men det är ju inte säkert att du får bättre svar där.

          Säkrast kanske vore att behandla för såväl parasiter som svamp och bakteriell infektion och se vad som händer? Tvivlar starkt på att det självläker hur som helst.

          Kommentar

          • Kattguld
            • January 2014
            • 39

            #20
            Ursprungligen postat av Munin
            De här bilderna fick mig att kanske mera vara inne på åheims linje att det är någon form av gälmask men ser så otroligt mycket ut bara om så är fallet(jämfört med de fall jag sett i person eller om du använder google, "gill flukes"). Rekommenderar som sagt planetcatfish men det är ju inte säkert att du får bättre svar där.

            Säkrast kanske vore att behandla för såväl parasiter som svamp och bakteriell infektion och se vad som händer? Tvivlar starkt på att det självläker hur som helst.
            Nä, jag hittar ju inga parasitbilder som liknar detta heller.

            Men fick ett svar på ett annat forum om att det kanske är viruset Lymphocystis som drabbat henne. Det skulle det kunna vara men då finns det inget att göra i medicinsk väg iaf.

            Också inne på att behandla för diverse ändå, ifall det är något underliggande som besvärar henne.

            Kommentar

            • Kattguld
              • January 2014
              • 39

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Kan du inte ta upp fisken och vira den i en handuk och kolla och peta lite och se vad det kan vara...
              Jag får peta på det i karet, verkar sitta stadigt där det sitter och hon visar inte några tecken på att det gör ont. Tar upp henne gör jag helst inte, hon blir rejält sur om hon tycker jag går över gränsen men i värsta fall blir hon rädd och rammar en ruta.

              Har ju heller inte kunskap nog att fatta vad det är jag tittar på ändå.

              Kommentar

              Arbetssätt...