Blir aldrig av med Hål i huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Blir aldrig av med Hål i huvudet

    Jag har under många år haft problem med fiskar som dör, en i taget lite då och då. Ibland utan symptom som kan visa vad det är, ibland med symptom på flagellater. Tydliga hål i huvudet har förekommit vid några tillfällen.

    Jag sköter akvariet exemplariskt och enligt dropptester är allt som det ska. Ändå händer detta. Har vid ett tillfälle medicinerat mot Hål i huvudet, vilket räddade de fiskar som då var sjuka men därefter har ändå andra fiskar fått symptom.

    Kan det vara så att flagellater hela tiden ligger latent i akvariet och att vi inte fått bort dem helt när vi medicinerade? Har någon annan varit med om att inte få bort flagellater? Hur har ni i så fall löst problemet?

    Tacksam för hjälp
    Maria
  • Peter Olsson1
    • January 2022
    • 2

    #2
    Här kan du läsa lite om flagellater
    behandling av flagellater? - Zoopet

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      Tack för länken!
      Men undrar fortfarande...... läser överallt att det ska ha att göra med bristfälliga förhållanden men hittar inget fel med vattnet.....

      I tråden du länkade till står att det kan ha med fodret att göra. I butiken där jag handlar foder finns bara stora burkar som räcker jättelänge för mina fiskar. Kan det vara att fodret hinner tappa sitt näringsvärde så att de får i sig för lite av vissa ämnen? Skulle det kunna vara orsaken?
      Senast redigerad av MariaBj; 11 July 2022, 20:20.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Gammal mat är dumt att mata med hur som helst för den är näringsfattig så kasta bort den tycker jag.
        Jag vet ju inte ett dugg om hur du sköter akvariet och hur fisken trivs? Dropptester i all ära men det finns så oändligt mycket annat i vattnet som påverkar som vi inte kan mäta...
        Är det diskus?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Tack för svar

          Sköter det efter alla konstens regler och kan inte hitta något fel, vad är det för annat i vattnet du tänker på? Kanske jag ändå missar något...

          Det med för gammalt foder har jag missat. Hur länge kan man använda en öppnad burk?

          Nej, inga discusar. Nyckelhålsciklider är de som är värst drabbade.......

          Funderar ibland på att lägga ned akvariet, eftersom jag inte får någon rätsida på problemet.

          Kommentar

          Arbetssätt...