Alla större fiskar dog!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ShyGuy
    • March 2022
    • 2

    Alla större fiskar dog!

    Under en veckas tid nu har alla större fiskar i akvariet dött. 5 Scalarer och 1 Gurami.
    Övriga fiskar som, pansarmalar (olika arter), guldbarber, olika tetror, siamesiskalgätare. är helt opåverkad.

    Akvariet har varit aktivt i flera år. Scalarerna köptes in för 5 månader sedan och har varit mycket aktiva och lekfulla, ätit bra.

    Det började för en vecka sedan så märkte jag att några Scalarer bara stog still och gjorde ingenting. Slutade äta, gömde sig. Innan dom dog så simmade dom konstigt och ryckte, simmade i loper med mera. Sedan bara lägga sig i sanden eller under ett blad och dog. Alla som dog hade samma beteende.

    Inga nitriter, PH ok, Luft ok. Vatten byten 2 ggr i veckan. En sak jag ändrade innan allt detta hände var att jag satt in ett Sera Silicate Clear filter för att få bort lite kiselalger, fungerade perfekt, vattnet blev kristallklart inom några dagar, sedan började detta med fiskdöden.

    Akvarium: 240 Liter, extern filter/pump, doppvärmare ca 25 grader, ytskimmer, PMDD näring.

    Uppdatering: Undra om det är Camallanus (parasit/mask), deras analöppning är lite ute.
    Senast redigerad av ShyGuy; 08 March 2022, 22:09.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Nä tror inte på camallanus för den är inte dödlig på det här sättet! Sen ser man tydligt dem röda maskarna.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Klas Bengtsson

      • March 2007
      • 424

      #3
      Vad tråkigt. Hur sköter du den med vattenbyte 2 ggr I veckan hur mkt ?? Själv har jag 240 juwel Rio akvarium här man brukar vattenbyte runt 62 liter i veckan 1 ggr varje gång tredje I veckor skölja på innefilter . Vad har du för vattenvärd ph ??. Hur mkt bottensugare du där ditt karet ?? Min den har aldrig haft blivit krångligt el bakterier i min firrar o växter..

      Kommentar

      • ShyGuy
        • March 2022
        • 2

        #4
        Bytet var ca 40%, har gått över till 1 gång i veckan nu.
        Kan dom ha ätit för mycket?
        Har också 5 pansarmalar, sandbotten, en sugbrunmal, en siamesisk algätare.
        Akvariet har medicinerats i 2 veckor mot parasiter för säkerhets skull. Konstigt att dom mindre fiskarna var helt opåverkade.
        Frågan är om jag vågar köpa nya fiskar, det har snart gått 3 veckor sedan sista fisken dog?

        Kommentar

        Arbetssätt...