Sjukdom eller annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brevenge
    • February 2022
    • 1

    Sjukdom eller annat?

    Hej!

    Långt inlägg.

    Vi har ett 100-liters sötvattensakvarium som varit igång i 7 månader. Blandad inredning med rötter, stenar, någon lavasten och mycket växter av blandat slag. Vi har ett påhängsfilter av modell aquael versamax 3. Vi genomför 25-30% vattenbyte en gång i veckan då vi tillhör flytande filtermedia med korrekt dosering. Matar sparsamt.

    Vi har sedan start haft problem med att fiskar dör. I början var det ovanligt och kunde ske då och då, oftast då för någon nyintroducerad fisk. På senaste har dödsfrekvensen ökat markant. På en vecka har följande dött: 2 pandarpansarmalar, 2 gurami, 1 ancistrusmal och 2 siamesiska algätare. Räknar man på en månad är det ännu fler. Vi hittar döda fiskar som verkar blivit angripna av andra fiskar. Om angrepp skett efter att de dött eller om de dött av angreppen vet jag inte - invånare verkar fredliga oavsett hur länge vi tittar.

    Vattenkvalité har nyligen testats hos lokala Zoo-butiken och inga anmärkningar. Även egna tester har visat mycket låga nivåer av nitrit.

    För några veckor sedan introducerades 3 st platy varav en var dräktig och sen dess fött. Kan platy bli så aggressiva att de dödar mycket större fiskar som vår tidigare ancistrusmal? Å andra sidan dog fiskar innan dessa nya fiskar, men mer sällsynt.

    Märkte även nu att vår gurami har en ”trasig” fens på ena sidan. Kan inte avgöra om det är pga annan fisk eller t ex fenröta. Se bild.


    Känns som att vi testat allt och nu vet jag inte vad vi ska göra.

    Invånare just nu:
    2 st ancistrusmal
    2 siamesiska algätare
    2 pandapansarmalar (var fler tidigare)
    3 st platy
    2 gurami
    8 st kolglödstetror (var fler tidigare)

    Utifrån vad jag kan se verkar alla mår bra, men de fortsätter att dö.

    Hjälp!!Gurami


    Senast redigerad av Brevenge; 19 February 2022, 17:16.
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Du säger att lite nitrit kan mätas, hur är det med ammoniak? Använder du co2 eller andra vattenpreparat? Vad har du för temperatur? Vad är pH före och efter vattenbyte?

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Vi genomför 25-30% vattenbyte en gång i veckan då vi tillhör flytande filtermedia
      Varför flytande filtermedia?
      Det borde vara vattenberedningsmedel. Typ: AquaSafe, Prime.

      Filtermedia är väl bakterier för att skyndsamt få dem att etablera sig i ett nytt o rent filter. DVS sparar tid så att man slipper vänta så länge på att de bakterierna skall etableras. (Görs filter rent på rätt sätt så behövs inte filtermedia i ett 7 månader gammalt kar tycker jag. Har själv aldrig använt det.)

      Vattenberedningsmedel neutraliserar de klorföreningar som finns i kranen och finns i de 30% av nytt vatten som åker in i karet vid delvattenbytet.

      Det behövs många fler parametrar än bara nitrit.
      Att mäta är att veta.
      Kanske skaffa ett strip test "tetra test 6 in 1". De är inte noggrannaste men berättar om man är i rätt härad IAF.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Haha the joke is on me
        Tydligen finns det en blandning av både vattenberedningsmedel och filtermedia..
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Lusse; 20 February 2022, 07:26. Anledning: Editor gillar inte mina smileys o tar bort texten

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11220

          #5
          Håll lite koll på dina siamesiska algätare. De kan bli aggressiva med åldern.

          Finns exempel i forumet på andra som haft problem med dem: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...-alg%C3%A4tare
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          Arbetssätt...