Vad har hänt med räkan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Vad har hänt med räkan?

    Vid kvällens utfodring märkte jag att en av mina körsbärsräkor hade som nåt vitt ludd på sig, är det någon typ av svampinfektion eller vad är det?
    Kunde inte uttyda nåt liknande på de andra individerna i karet, förutom någon mer vuxen räka som kanske hade lite av samma ”ludd” på sig.
    Gjorde rent lite i akvariet i förrgår (trimmade växter, flyttade tillbaka växter som lossnat från rötterna) & fyllde på med mer vatten.
    Annars var det senaste som hände att jag introducerade nya fiskar i karet för en ca 2 veckor sedan, då hade de varit i ett eget kar hos mig i nånstans mellan 1-2 veckor.

    Ska se om jag kan lyckas bidra med en bild
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    I väntan på en bild så kanske lite kvällslektyr:
    Shrimp keeping is a wonderful hobby. It has its perks, but everything changes when you start to observe random shrimp deaths and sickness due to various diseases. Some of the common cherry shrimp diseases include:

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Strular lite med att få upp en bild, trodde jag var Goldmedlem fortfarande men nåt blev tokigt ^^.
      Hur som, tack för länken! Efter att ha tittat runt så kan jag konstatera att det är Vorticella. Så då är frågan hur jag ska gå tillväga & behandla detta, det är ju lögn i helvete att lyckas få upp de drabbade räkorna & sätta de i eget kar. Förutom räkorna är de då två amanoräkor, vuxna endlers & en massa endler yngel.
      Ska jag börja med saltbehandla hela karet?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Tyvärr har jag noll att komma med här. Hoppas på att våra vänner här kan hjälpa dig.
        Lycka till!

        Kommentar

        Arbetssätt...