Extremt krökt rygg guppy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N.Kron
    • January 2022
    • 2

    Extremt krökt rygg guppy yngel

    Hej. Ett av mina guppy yngel föddes med en väldigt krökt rygg. Från huvudet lutar fiskens kropp nedåt 1-2 mm sedan snävt uppåt igen ungefär lika mycket och därefter rätar ryggen ut sig igen. Jag hoppades på att det skulle bli bättre när den blev större. Den är nu ca 1,8-2 cm lång och ryggen ser lika illa ut som när den föddes. Den simmar helt vanligt och äter som den skall men det ser så konstigt ut. Vet ni vad det kan bero på och tror ni att det är smärtsamt för den eller tror ni att den klarar sig bra så länge den beter sig som alla andra fiskar i övrigt?
  • snikke

    • December 2007
    • 134

    #2
    Den är väl missbildad helt enkelt. Äter den bra så mår den nog rätt OK.

    Kommentar

    • N.Kron
      • January 2022
      • 2

      #3
      Ok, tack för hjälpen.

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Det kan vara ett tecken eller rellativt troligen så är det något som det sägs, vara ett resultat av/pga inavel.

        Speciellt dessa arter som lätt ynglar av sig. I naturen finns det rovdjur som ser till att "Survivor of the fittest" gäller.

        Det finns olika strategier för att se till att minimera problemet som man kan ta reda på. Men jag är inte inläst på det.

        Kommentar

        • Libby
          • May 2010
          • 5

          #5
          Det här vet jag en del om eftersom jag själv har en massa guppyyngel och råkar ibland ut för det. Dessutom har jag läst på ordentligt. Oftast handlar detta om inavel och det är ju inte svårt att förstå när det gäller guppy. Trots det är de min absoluta favoritfisk. Jag flyttar på hanarna så fort jag kan könsbestämma dem men det är inte alltid det lättaste och ofta hinner de göra systrarna gravida och då finns en risk för missbildningar. Viktigt för att påverka detta är att ynglen får mycket ljus, 12 timmar. Det påverkar ryggen positivt för att göra den rakare. Sen ska de ha mat 4 - 5 gånger om dagen.
          Lycka till!
          Libby
          Senast redigerad av Libby; 20 November 2022, 23:05.

          Kommentar

          Arbetssätt...