Sjuka rasbora kubotai?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnaBanana
    • September 2021
    • 1

    Sjuka rasbora kubotai?

    Hej!
    Är ny på det här med akvariefiskar. Fick i höstas ett 112-liters akvarium av en bekant som tröttnat, med en härligt fisksoppa i. Efter en rätt brant inlärnings- (och inläsnings-)kurva blev vi fast, jag och maken och vi köpte rätt snart ett nanokar med en näve räkor för att ha som yngelakvarium.
    Efter att både slöjstjärtar, svärdbärare och metallpansarmalar blivit tonåringar och flyttat hemifrån såg det lite tråkigt ut. Vi köpte 8 stycken rasbora kubotai för att ha i karet. Dessvärre simmade de mest runt, runt vilket kändes stressat att betrakta. De var också stirriga när vi närmade oss, och eftersom karet stod i köket var det svårt att undvika att gå förbi.

    Såg en annons om ett hyfsat nytt 54-liters Aquael leddy som enligt säljaren bara gått med fiskar någon vecka innan de bytte till större. Såg sprillans nytt ut, rengjorde med vatten och sköljde ur filtret. Avvecklade nanokaret iom inkörandet av 54-liters och flyttade över allt grus samt en större mängd vatten från nanot. Flyttade över växter samt en liten rot, och köpte två drakstenar och mer grus i akvarieaffär. Tvättade det nya gruset grundligt i kallvatten och blandade det med nano-gruset, inredde och fyllde. Hade i vattenberedningsmedel för det nya vattnet, lät nanofiltret och det som kom med 54-liters gå parallellt för bakteriernas skull. Släppte i rasboror, räkor, sandsnäckor, en neritina, en physa samt en liten ancistrus från nanokaret (vilka fick mellanlanda i en stor spann avsedd för endast akvariejox) varpå en rasbora dog. 7 kvar. Detta var 29/12.

    Rasbororna visade ganska snart tecken på att de trivdes bättre i den större volymen. Efter en första chock började de utforska och stimmar lite löst och leker i strömmen från pumparna. Dock såg det lite tomt ut på botten i det nya akvariet. Gillar pansarmalar så jag googlade lite bilder som jag skickade med maken till en akvarieaffär närmre bostaden än den vi köpte rasbororna i. Ägaren sålde honom 5 Corydora/Brochi splendens (så vackra men mycket större än vad jag tänkt mig!) som vi koppade in 7/1, de var först ganska skärrade men efter lite ommöblering och komplettering med en grotta av rött skiffer lugnade de ner sig en smula. Vi köpte också en kille till ancistrusen i hopp om att kanske få nån kull i framtiden. Har fått en handfull rasbora-yngel som tyvärr strök med i flytten, men idag upptäckte vi ett frisimmande i karet.

    För några dagar sedan låg en rasbora död på botten. Tog bort den, den var intakt men helt färglös. Någon dag senare hade de övriga blivit lite blekare. Tog en teststicka 6-in-1 som var bra, men eftersom de stickorna följde med det stora akvariet vet jag inte om de förvarats rätt. Har införskaffat JBL's pH-test samt NO2-test som visade pH 7,4 och nitriten upp emot 0,4 ppm. Gjorde ett akut 50% vattenbyte med vattenberedningsmedel, kallt vatten. Ingen mat den dagen. Dagen efter nytt vattenbyte om ca 20%. Fem av sju rasbora ser nu normala ut, en är pigg men blekare/gulare i färgen och en har svällt upp lite och står vid ytan och har gjort så någon dag. Tycker att fjällen spretar lite, den är blekare och ögonen buktar. Den jagar mat som de andra men går sen upp till ytan igen. De får mat 1-2 ggr/dag, fryst räkmix, flingor, algtabletter (främst till malar och räkor) och maltabletter, nu även något pulveriserat artemiafoder för yngel på burk. Någon dag lite mosade ärter, nåt spenatblad. Har sugit upp resterna men det brukar inte bli så mycket över då vi matar små mängder i taget.

    Flyttade över alla splendens i stora karet för att minska belastningen (de kändes ändå inte riktigt hemma) men när jag satt och studerade mina rasboras senare upptäckte jag en liten vit fläck på bakfenan på en av dem. Den är pigg och jag ser inga andra tecken. Kan det vara vita prick på g? Vad ska jag göra med den uppsvällda? Avliva? Medicinera? Mot vad? Har faunamor hemma men inget annat. Salt? Eller var det nog med stress iom nitritspiken? Flyttade ju alla splendens till stora karet idag, kan de ha smittats? Känner mig lite dum men just de fem verkar gilla livet väldigt mycket mer just nu iaf. Hoppas bara att de inte smittas av vad nu rasbororna lider av...

    Övrig info: har mjukt kommunalt vatten i kranen. Doppvärmare som följde med står på 25 grader, uppmätt tempen visar 25 grader. Har någon liten anubias, lite hornsärv, någon flytväxt jag inte vet namnet på men som skulle kunna vara hygrophyla, några små pluttisar av phyllanthus fluitans, lite javamossa samt ett 10-tal vallisneriaskott. Det är bara i uppstart växtmässigt. Akvariet står ganska ljust och får lätt alger (trådalger?) som blir som gröna tunna hårstrån som växer från glas och inredning. Tar bort dem lite slarvigt mekaniskt vid vattenbyte. Sköljer filtren i akvarievatten, ibland en snabb kram i kranvatten om det sitter mycket små växtdelar i.

    Input mottages tacksamt!
    Vänliga hälsningar Anna

Arbetssätt...