Antik ancistrus sp. med vit hinna över ögat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SalFord
    • November 2009
    • 20

    Antik ancistrus sp. med vit hinna över ögat

    Ja, jag får väl nästan kalla honom för antik nu. Om några månader är malen i fråga 19 år. Han har överlevt några fadäser - ett akvarium som fryst till is under långvarigt strömavbrott under kallaste vinterdagarna och då doppvärmaren pajat (han och de flesta fiskar levde dock när akvariet tinade upp......) Nåväl. Han har sedan han var ett par år gammal varit väldigt skygg och ganska aggressiv mot andra malar (dödat och ätit upp de som vi försökt introducera) samt ätit upp sjuka fiskar. Sedan kanske 8 år så lever han helt ensam och är mest under sina stenar, rötter eller gräver gropar i gruset.

    Så det var först idag som jag noterade att ena ögat har en vit hinna. Den är genomskinlig och han reagerar ändå på mig som vanligt, men det kan ju vara rörelser eller skuggor som det andra ögat noterar...

    Vattenkvaliteten verkar det inte vara något fel på enligt test, men kanske att han skadat sig när han grävt sina gropar och försökt gräva sig under fel stenar och dylikt. Jag fick ta bort dekorationssnäckorna eftersom han grävde sig under och fastnade med snäckorna på ryggen.

    Men jag läste också att foder kan vara en orsak, om fodret är ensidigt. Han äter de här Hikari Algae Wafers, och han har också fått prova de som ska vara en alg/mask/fisk-blandning. Den senare verkar han dock inte äta, och han äter inget annat man lägger i akvariet heller och har aldrig gjort... Ja, förutom rivaler och sjuka eller självdöda fiskar.

    Men fodret borde väl inte vara en orsak i detta fall? Det framstår som ett helfoder på förpackningen?
    Jag är inte alarmerad eftersom han i övrigt verkar normal, och han är ju gammal. Vill dock såklart inte att han ska lida :-)
Arbetssätt...