Sjukhuskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #16
    Ursprungligen postat av Bernt G
    Man kan ju likväl undra varför du envisas.. syresättningen torde till 100% skita i om fisken är sjuk eller inte .. den påverkas garanterat INTE av om fisken är sjuk.
    Vill egentligen inte lägga mig i debatten då jag inte riktigt känner mig kunnig nog, men kan man inte vända på det och säga att en sjuk(svag) fisk kan ha betydligt svårare att överleva under suboptimala(syrefattiga) förhållanden, att då inte sätta i en luftpump känns minst sagt märkligt?

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av Munin

      Vill egentligen inte lägga mig i debatten då jag inte riktigt känner mig kunnig nog, men kan man inte vända på det och säga att en sjuk(svag) fisk kan ha betydligt svårare att överleva under suboptimala(syrefattiga) förhållanden, att då inte sätta i en luftpump känns minst sagt märkligt?
      Om dom nu blir syrefattiga.. men och det blir rätt tydligt efter någon timme litande i fakta. En ensam guppy i ett rent kar som inte tar syra till nedbrytning av biltogast material blir inte syrefattigt. Du har mycket stor yta i förhållande till fisken som syresätter vattnet och det är ytan som fixar gasövergången inget annat.

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #18
        Jag tycker det svåraste i sammanhanget är att inte stressa fisken. Upplever att de ibland blir sjukare bara av att byta kar oavsett om det är till ett välplanterat normalt annat kar eller den de bodde i först. Hur jagar/fångar man en fisk skonsammast? Vissa guppys verkar så sjukt stresskänsliga...den här verkade sjuk redan efter transporten hem från butiken...åt lite de första dagarna och irrade omkring. Vill ju inte att hon ska smitta ner mitt ny-startade kar.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Svår fråga du. Jag skulle ju flytta fisken den sekund den ser sjuk ut. Inte vänta utan om så krävs ner i en stor kaffekopp
          Jag eller mer rätt dottern hade ett kar med guppys och tyvärr var det så och rätt många vi köpte var nog dåliga redan innan inköpet.
          Du har säkert rätt den var sjuk redan innan hemkomst och det behöver ju inte innebära du gjort något fel utan den var sjuk innan inköpet.
          Varför den är sjuk är däremot svårt veta. Olika vattenvärden, olika temperatur, foderomställning eller någon sjukdom. OM du misstänker det senare så isolera den från de övriga i annat fall ge den tid bara. Tyvärr så finns det mycket sönderavlad dålig guppy där ute i omlopp.
          Aldrig mer guppy! Nytt akvarium... - Zoopet

          En frisk fisk, även en guppy tål en normal hemtransport bra. Men är den sjuk kanske redan innan den kommer till butiken så finns inte mycket man kan göra.

          Även denna tråd är tänkvärd.
          skäggmunsmalar som betett sig lite underligt i något dygn dör, 3st under dagen - Zoopet

          Skulle jag skaffa 10 guppy så skulle jag köpa 12-14 och räkna med att några "går åt" första måndan. Se ser tyvärr erfarenheten ut om den fisken.
          Senast redigerad av Gäst; 15 April 2021, 12:37.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            #18 Försök med en håv driva in den i en till håv du håller mot rutan. Ta lite strl på håven mot rutan spec.

            Håller med Åheim och Munin. Dels är en sjuk fisk svagare än en frisk som sagt. Man ska alltid följa instruktioner till mediciner som t ex syresättning så en syresten är bra att sätt i.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av Farsot
              Vill ju inte att hon ska smitta ner mitt ny-startade kar.
              En kort fråga. Hur stort är karet och hur mycket fisk har du i det eller planerar du för?

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Ursprungligen postat av eriahl
                #18 Man ska alltid följa instruktioner till mediciner som t ex syresättning så en syresten är bra att sätt i.
                Finns väl ingen som ifrågasatt man ska följa instruktionerna för medicinen. TS har en burk med medicin och jag förutsätter ts läser på den och inte i tråden hur den ska användas. Vattnat ska givetvis vara syresatt. Ingen har ifrågasatt det heller. Men läser man tio seriösa tråder om hur mycket lite bubblor i vattnet faktist syresätter. Många har gjort kontrollerade tester. Finner man att dessa bubblor helt saknar betydelse för syresättningen utom i några avvikande fall. Det går syresätta vatten med bubblor, men metoden en liten syresten och liten luftpump tillhör de ej fungerande metoderna. Vattnet syresätts via ytan där vattnets yta står för gasövergången. Inte lite bubblor i ett hörn.

                Kommentar

                • Gäst

                  #23
                  Bara en liten notis. Josefin Norgren Josefin Norgren | Facebook
                  som odlar guppy i femton kar, dvs yrkesodlar guppy och därmed har mycket fisk i karen och matar dom hårt kör alla kar utan varesig filter eller pumpar eller syrestenar. Dvs stillastående vatten. Däremot stora veckovis vatten byten. TS har alltså helt rätt i trådstarten., Inga filter, inga pumpar, ingen syresten. Men vatten byten. Det är så guppy odlas. Fine .. TS har helt rätt alltså i val av metod.


                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13119

                    #24
                    Odla Guppy? Nu har du nog tittat för djupt i flaskan om du fortfarande inte förstått att det handlar om att behandla sjuk fisk i ett separat sjukhuskar...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Odla Guppy? Nu har du nog tittat för djupt i flaskan om du fortfarande inte förstått att det handlar om att behandla sjuk fisk i ett separat sjukhuskar...
                      Antar du tittar i spegeln och ser dig själv när du pratar flaskan.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Ska man summera lite från yrkesodlare bland annat Josefin så några korta punkter. Guppy odlas i rent vatten, dvs med stora vattenbyten veckovis men inga filter eller pumpar.
                        Man har ca 1 liter vatten för en hane och tre för en hona. Dvs 50 fisk i ett hundraliters. Så kort så har man rätt mycket fisk och förlitar sig på det syreutbyte som sker i ytan och inget mer än det. Omvandlar man siffrorna till ett sjukhuskar för EN guppy så en glaslåda på två liter, veckovisa vattenbyten 80% så finns mer än nog med syre och vattnet är rent och bra för fisken.
                        Omvandlar vi yrkesmodellen till vanliga karet så helt ok med mycket fisk. Filtren är oviktiga, men veckovisvattenbyten om minst 50% så kommer guppyn att trivas bättre och vara friskare det är de erfarenheter som finns bland odlarna.

                        Senast redigerad av Gäst; 18 April 2021, 00:15.

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          #27
                          Mitt nystartade kar är 240 liter. Jag planerar 4 kuhli, 4 siameser, 5 pygmépansarmalar, pseudomugil sorter, 4 amanoräkor, 4 sewellia lineota och kanske 2 blå neongoby.
                          3 guppyhonor går där just inför att slippa bli våldtagna.

                          Har ett 64 liters kar med guppyhanar + falska neontetror som jag ska rensa ur lite (minska fiskmängden och ett 17 liters kar med guppy yngel. Planen är att hanarna som är endlers ska bli färre och gå i 17 liter då de är småväxta och honorna och ynglen ska gå tillsammans i 64 liter när växterna växt till sig lite. Måste yngelsäkra pumpen där först.

                          Planen kan mycket väl ändras, kanske tröttnar jag på sjuka guppys....

                          Men i nuläget så vill jag inte ha sjukdom i nåt kar såklart, och framförallt inte i det nystartade då jag vill få en etablerade bakteriekultur där, därför väcktes funderingen och sjukhusbalja....
                          Senast redigerad av Farsot; 26 April 2021, 18:13.

                          Kommentar

                          • Farsot
                            • March 2021
                            • 132

                            #28
                            Vet inte om nån är intresserad men kan iaf berättade att det fungerade utmärkt att behandla guppyn utan teknik (flytta inte ens syrestenen). Kan förstå om andra inte hade gjort som jag men jag hyste inte direkt stora förhoppningar för henne ändå, de flesta sjuka fiskar som jag försökt behandla förut har ändå dött så trodde inte skulle överleva ändå...

                            Hon fick gå i balja 3 dagar åt gången, däremellan fick hon flytta ”hem” och sen tillbaks för runda 2 i behandlingen. Hon hade vatten, lite skräpväxter, vattenbyten och en handduk över för mörker och lugn.
                            Upplevde henne som lugnare, vet inte om det beror på att hon var själv och 0 cirkulation, nu när hon är hemma igen har hon faktiskt börjat äta, bara små bitar (typ yngel-mat storlek) men hoppas hon får upp mer aptit ju mer hon äter. Hon har ju magrat lite men inte så konstigt då hon inte velat äta på typ 2-3 v.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Det är alltid kul när man lyckas få ordning på en fisk
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • eriahl
                                • April 2004
                                • 5681

                                #30
                                Jaha, så kapades inlägget #29 av som förr
                                Senast redigerad av eriahl; 26 April 2021, 20:37.
                                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                                Kommentar

                                Arbetssätt...