Sjukhuskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    Sjukhuskar

    Hej
    Om jag vill behandla en sjuk fisk solo, kan man ha den i ett kar helt utan pump/filter och cirkulation då om man gör dagliga vattenbyten? Har förstått på förpackningen att fisken ändå inte bör matas alt att fisken kanske ändå har nedsatt aptit?

    Vill helst inte behandla ett helt kar med andra fiskar men är också orolig att stressen över flytt till ett spartanskt kar också kan förvärra sjukdomen/göra så att flagellatsjuka bryter ut?

    Frågan gäller en sjuk gravid guppy som inte äter och ser dimmig och stressad ut.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Ett litet svampfilter och en plastback hade nog varit min tanke, men jag vet egentligen inte. Att inte ha någon cirkulation eller filtrering känns lite tveksamt.

    Kommentar

    • Farsot
      • March 2021
      • 132

      #3
      Syresten, räcker det?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        om man ska behandla med en medicin som dödar bakterier så är filter ingen idé. ska man behandla med medicin som inte förstör bakteriefloran så kan man använda filter, men det förutsätter ju att man har ett inkört som man kan flytta över. En syresten kan alltid och bör nog alltid användas vid behandling, syresättning är viktigt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Du kan ju transportera fisken i en påse i ett dygn eller mer och påsen har inte mycket till filter eller cirkulation.
          En guppy i tio liter vatten och du byter några liter dagligen. Troligen inga som helst problem med det.
          Man har ju haft fisk i skålar tidigare och har det i Asen fortfarande. Sköter man skålen, dvs byter vatten å så så lever ju fisken i åratal i en skål utan pump och filter. I Sverige är det olagligt (på goda grunder) men det går hålla en fisk i en skål.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            #6
            Ursprungligen postat av Bernt G
            Du kan ju transportera fisken i en påse i ett dygn eller mer och påsen har inte mycket till filter eller cirkulation.
            En guppy i tio liter vatten och du byter några liter dagligen. Troligen inga som helst problem med det.
            Man har ju haft fisk i skålar tidigare och har det i Asen fortfarande. Sköter man skålen, dvs byter vatten å så så lever ju fisken i åratal i en skål utan pump och filter. I Sverige är det olagligt (på goda grunder) men det går hålla en fisk i en skål.
            Nu handlar det om sjukhuskar och när man medicinerar så rekommenderas extra syresättning till många av medicinerna! Vattenbyten som du föreslår går ju helt bort eftersom medicinen ska vara kvar i vattnet och behandla fisken.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av åheim

              Nu handlar det om sjukhuskar och när man medicinerar så rekommenderas extra syresättning till många av medicinerna! Vattenbyten som du föreslår går ju helt bort eftersom medicinen ska vara kvar i vattnet och behandla fisken.
              Man rekommendera ja.. Man kräver inte. Frågan ts hade var om man kan och man kan. Att man rekommendera är en sak om man kan en annan. Byter du en del vatten tillsätter du mer medicin. Antar att TS tittat på medicinen som förslog det ursprungligen. Svårare än så behöver man inte gör det. FÖ går ju mängder med nano akvarier utan varken pump eller filter men med fisk.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av Farsot
                Hej
                Om jag vill behandla en sjuk fisk solo, kan man ha den i ett kar helt utan pump/filter och cirkulation då om man gör dagliga vattenbyten?
                Du måste syresatta vattnet och du ska inte göra vattenbyten under medicinbehandling, bara dem byten som du är anvisad till av behandlingsinstruktionen! Syresten är lämpligt eftersom pump i akvariet orsakar mycket rörelse som kan vara ansträngande för en sjuk fisk.
                Senast redigerad av åheim; 13 April 2021, 08:38.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Du måste syresatta vattnet och du ska inte göra vattenbyten under medicinbehandling, bara dem byten som du är anvisad till av behandlingsinstruktionen! Syresten är lämpligt eftersom pump i akvariet orsakar mycket rörelse som kan vara ansträngande för en sjuk fisk.
                  Alltså.. grundläggande. Om vattnet har en yta mot luft sker ett gasutbyte. Det innbär att helt utan pumpar eller teknik sker en syresättning. Så vattnet BLIR syresatt i ett kar med en yta mot luft helt utan inblandning av teknik. Det är ju därför fisk kan leva i en skål i åratal utan teknik. Syresättningen ökar med en pump för vattenrörelsen gör att ytan blir större. En ensam guppy, inget filter eller nitrifikation som tar syre tar så försvinnande lite syre så den syresättning som sker via ytan i en normal 10 liters balja är mer än nog.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13127

                    #10
                    Men nu handlar det ju fortfarande om ett sjukkar där medicin ofta slukar mycket syre så släpp det här nu
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Men nu handlar det ju fortfarande om ett sjukkar där medicin ofta slukar mycket syre så släpp det här nu
                      Skulle medicinen förbruka syre i någon nämnvärd omfattning? Nu börjar du på bli desperat faktist.
                      Finns ju seriösa butiker och odlare som kör utan pump eller filter...

                      Akvarium utan filter/pump? - Zoopet

                      Så sluta vara så desperat. Vattnet syresätts även UTAN pump eller filter och en kort tid i ett behandlingskar är inget problem.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Haha jag släpper det här nu, and go silent in to the night
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Haha jag släpper det här nu, and go silent in to the night
                          Det finns mänger med bra trådar på zoopet som beskriver hur vattnet syresätts. Det finns som den jag länkad till mycket seriösa personer som kar utan pumpar.
                          I många av dom trådarna har du varit, ofta med attityden alla andra har fel.
                          För mig har det varit riktigt kul att lära mig lite nytt av alla de som kör utan vara sig filter eller pumpar. som expelvis Södermalms Akvarieaffär (sodermalmsakvarieaffar.se)
                          som finns i trådar. Jag finner det nämligen trevligt att lära av andra och de som kör lowtec på ett sätt jag inte var medveten om. Behovet av pumpar och filter är onekligen kraftigt överdrivet av många. Det finns alternativ och det är även långsikt möjligt att köra utan helt uppenbart. Så vad skulle problemet med en ensam guppi vara i ett kar.. ja inte är det syresättningen i alla fall.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13127

                            #14
                            Varför envisas du med att jämställa ett vanlig akvarium med ett sjukhuskar? Läs punkt 3 https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=243
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Varför envisas du med att jämställa ett vanlig akvarium med ett sjukhuskar? Läs punkt 3 https://www.zoopet.com/akvarieguide/artikel.php?NR=243
                              Man kan ju likväl undra varför du envisas.. syresättningen torde till 100% skita i om fisken är sjuk eller inte .. den påverkas garanterat INTE av om fisken är sjuk.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...