skäggmunsmalar som betett sig lite underligt i något dygn dör, 3st under dagen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    skäggmunsmalar som betett sig lite underligt i något dygn dör, 3st under dagen

    Hej alla!
    jag har lite panik här för jag vet inte vad jag ska göra..

    Mitt kar med skäggmunsmalar har drabbats av någon form av sjukdom, en av dem som dött idag var lite slemmig i skinnet, medan en av de andra hade en underlig upphöjning på magen (nästan som ett frågetecken, ca 2cm i längd, 1mm i "bredd") ungefär där man skulle förvänta sig att naveln skulle suttit rent anatomiskt och den tredje var svullen i det generella området.

    Jag brukar inte se dem så ofta, de hänger oftast innuti sin mangrove-rot och någon enstaka gång på akvarie-rutan eller filtret, men i förrgår hängde de fler på rutan än vanligt, fortfarande skygga så jag tänkte inte mer på det, hade precis gjort ca 40% vattenbyte så jag trodde det var orsaken.
    Igår var de inte alls lika skygga och hängde mest bara på rutan och längs sidorna på en blomkruka som står på bottnen.
    Men idag på morgonen såg en av dem lite risig ut och låg på bottnen med munnen nere i sanden och rörde sig knappt ens när jag petade lite försiktigt på honom.
    Hen dog en stund senare och sedan har detta hänt igen och igen.
    Nu har 3 dött under dagen och jag har lite panik för de resterande malarna i karet (3st), har ju inget annat kar uppstartat som jag kan flytta de fortfarande krya individerna..

    Så vad ska jag ta mig till?

    Ödmjukt tacksam för alla råd och tips!!
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Kan du fylla i sjukdomsmallen? - Så får vi lite mer information att jobba med.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Mycket svårt säga. Jag gissar att du vid vattenbytet fick en mycket stor höjning av pH. Dvs du hade mycket surt vatten och bytte till vatten med högt pH. Kranvatten. Vad göra. Tja. Inget. Dom som överlevde kommer nog fortsätta leva. Men utan mer information är det bara en vag gissning.

      Kommentar

      • liggist
        • December 2020
        • 23

        #4
        Sent svar, men det har varit lite mycket här hemma..
        Tusen tack för ert stöd, beklagar dröjsmålet..

        två till dog samma kväll och den siste överlevde till efter lunch dagen efter.

        Av de 10 neontetror som var i samma kar har jag nu 4 kvar, förlorade också 3 körsbärsräkor i samma kar, men de kan ha blivit angripna av tetrorna vid ömsningen.

        De flesta malarna hade slem-hinna på större delen av kroppen, som de skavde av mot bottnen och inredningen och de tetror som överlevt har vita prickar på kropp och fenor och tre utav dem har knappt nån stjärtfena kvar.
        En av tetrorna verkar ha en mask i mungipan och en annan ser ut att ha en mask i gälarna.
        Dessutom har ena tetran en "knopp" på sidan av kroppen, som ser rosa-aktig ut och ca 1,5-2.5mm i diameter.
        Knoppen är cirkelformad men ser ojämn ut och påminner mig om bilder av cellkluster, tex embryo som har haft 3-5 celldelningar.

        Bottenprover visade på en hel del mask i sedimentet, framförallt "deitreus-worms", dvs sådana som äter skit bland bottensubstratet, men även några andra sorter.
        Bl.a en kort och knubbig sort som mest krälar längs sidorna av karet och på bottnen samt en tunnare och livligare som verkar ha en "boll" på mitten och använder ändarna som "armar" när den simmar.

        Fortsättningsvis har jag myriader av småkryp i vattnet, ca 1mm långa, kanske 0.2mm breda och som rycker fram i vattnet, det ser ut som om de "tickar" frammåt, lite som en skrämd räka fast mycket mindre, med mycket tätare och snabbare "steg".
        Trodde först att det var räklingar, men efter att jag hittade några i liknande storlek så insåg jag att räkungar har en synlig stjärtfena, medan dessa småkryp ser mer ut som riskorn i miniatyr.
        Men de simmar på "samma" ryckiga sätt..


        Medicinen anlände igår så nu medicinerar jag alla mina kar mot vita prick/sammetssjukan samt mot slemsjukdommar, tetrorna medicinerar jag även mot mask.
        Det känns lite som djurplågeri att ha kvar dem utan 90% av stjärtfenan, men de verkar kunna simma tillräckligt bra för att ta sig dit de vill, så jag får se vad ni andra tycker och hur de klarar behandlingen.



        Dödskaret blev helt urstädat i tisdags, sanden, roten och stenarna kokades, växterna kasserades och karet skurades i hett vatten och lufttorkades.
        Nu har jag startat upp det igen med en klase växter och några räkor, så nu skriker det inte död och elände längre.
        Men det ser så tomt ut, trots att det aldrig sett så livligt ut med massor av grönska och obrydda räkor..

        Kommentar

        • Fiskburken
          • March 2019
          • 198

          #5
          Kan inte tillägga något av värde men vill bara ge någon medkänsla och säga att sådant här är det absolut värsta delen av hobbyn, och du tycks ha fått något i hästväg.

          Kommentar

          • liggist
            • December 2020
            • 23

            #6
            Jotack, somliga straffar gud med detsamma som nån klok tant en gång sa till mig..
            Det är ju verkligen inget kul att förlora en individ ur besättningen men det är ju närmast mardröm att förlora nästan hela karet inom ett dygn och inte kunna göra något mer än att se på..

            Det är naturens gång och allas vår väg att vandra, men hade jag varit lite smartare och/eller lite bättre påläst så hade detta troligen inte hänt, eller åtminstone inte blivit så allvarligt.

            Men som någon gammal arbetskamrat till mig brukade säga; den som aldrig gör några misstag gör vanligen ingenting.

            Och som jag brukar säga; det största felet är att inte lära sig av sina misstag.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Frågan är väl hur du fick in skiten i karet?
              När du köper fisk. Hur gör du? Jag har följd råden som går ut på att långsamt vänja dom vid det nya vattnat. Sticka hål på påsen osv. Men helt frångått det numera för att minska risken för "överrakningar" när man köper fisk. Man borde ha ett kar för köpte fiskar enbart där dom kan gå en vecka så man ser dom är friska OCH att man inte får med sig en massa ovälkomna gäster med. Tråkigt när sådant här händer.
              Min modell vid inköp av fisk ser ut så här.
              1 Dagen innan inköp. Vatten byte, vatten kontroll för bra relativt neutralt vatten.
              2 Inköp och hemtransport.
              3 Påsen ner i akvariet för temperatur utjämning.
              4 Öppna påsen och ner med fisken.. i ett durkslag.
              5 Kort avspolning i kranvatten av fisken som sprattlar i durkslaget.
              6 Fisk ner i akvariet.

              Dom kan bli lite stirriga i samband med tre sist stegen (som sker inom loppet av en minut ca) men jag slipper föroreningar och ovälkomna gäster om dom inte finns inuti fisken.



              Kommentar

              • liggist
                • December 2020
                • 23

                #8
                Jag släpper ner fiskpåsen i karet när jag kommer hem från affären, vid något tillfälle sköljde jag även påsens utsida.
                Efter ca 15 minuter öppnar jag påsen och häller i ca 0.5dl akvarievatten i påsen.
                Detta gör jag igen ca 10-15min senare (med ca 1dl), samt eventuellt tappar ur lite pås-vatten i en "skräp"-balja.

                Ca 30-45 minuter efter hemkomst håvar jag sen upp fiskarna ur påsen, låter det mesta av vattnet rinna av (i påsen) och sedan håven i akvariet för att släppa ut fisken.

                Påsen och vattnet i den kasseras.


                Men nu är det slut med den metoden, jag kommer använda en plastbalja som karantän-kar istället med samma tillvägagångssätt som ovan.

                Karantän-baljan kommer fyllas upp (innan shoppingresan) med akvarievatten från det kar jag senare tänker ha fiskarna i.

                Kommentar

                Arbetssätt...