Hjälp! Ich försvinner ej trots medicin!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoidar
    • January 2020
    • 28

    Hjälp! Ich försvinner ej trots medicin!

    Frågar för min pappa. Han har fått ich. Vi har medicinerat med Esha exit efter beskrivning. Vi är nu på dag 5 och vit prick har blivit värre för varje dag. Vi har inte i kolfilter och inte använt någon deklorinator eller gjort vattenbyte dessa dagar. Enligt tillverkaren ska i vanliga fall 3 dagar räcka!

    Fiskarna i tanken är:
    Neon tetra
    Rosen tetra
    Panda pansarmal

    Tips tas tacksamt emot! Vi är ganska nya i akvariehobbyn.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210327_200525.jpg
Visningar: 550
Storlek: 358,1 KB
ID: 2429309
    ​​​
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Vilken temperatur har du i karet? Medicinering mot vita prick brukar upprepas. Har ni gjort det enligt tillverkarens rekommendation? Tillverkaren skriver även att man kan behöva fortsätta med ökad dosering i två dagar till. Parasiten släpper från fisken, förökar sig och sätter sig på fisken igen. Hur går det nu?

    Jag skulle rekommendera ett vattenbyte på 50 % och att ni fortsätter med 20 droppar per 100 liter och dag, fortsätt tills att ni inte haft prickar på 3-4 dagar, minst. Höj temperatiren till det högsta som fiskarna klarar. Helst över 28 grader. Mät gärna nitrit och ammoniak om möjligt. Annars kan jag rekommendera Waterlife Protozin eller JBL Punktol som är lite kraftigare mediciner. eSHas mediciner ger låga koncentrationer av t.ex. malakitgrönt eftersom att de spelar på att deras mediciner inte ska påverka filtreringen. Resultatet är att de inte alltid är lika effektiva som andra mediciner.

    Kommentar

    • Zoidar
      • January 2020
      • 28

      #3
      Tack för svar och tips! Vi har inte gjort något avbrott i medicinering eller vattenbyten utan kört full dos i en vecka och dubbel dos första dagen enligt instruktionen. Bara läst att man kan förlänga behandlingen till 5 dagar ... Så, nej vi har inte kört "kurer" utan en lång kur. Vad jag förstod skulle allt vara fixat på max 5 dagar.

      Esha Exit säger att inte temperaturen behöver höjas, men vi har ändå höjt från 24,5 till 26 grader. Vilken temperatur klarar Panda corys? 28°C? Mer?

      Intressant att du säger att Exit har lägre dos malakit grön än många andra mediciner. Inget jag kände till.

      Det ser ut att mer eller mindre stå still nu, varken bättre eller sämre. Faktiskt har vi tänkt just i de banorna, vattebyte och högre dos.

      Faktiskt sitter jag på en flaska JBL punktol jag köpte förra året om nu den kan funka bättre. Kan väl testa 24 droppar Esha Exit först (120 liters) och se vad som händer. Tror du det är bäst dela upp medcineringen, morgon och kväll eller allt på samma tillfälle?

      Tack! Återkommer sen och berättar hur det gått.
      Senast redigerad av Zoidar; 04 April 2021, 01:45.

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Ursprungligen postat av Zoidar
        Tack för svar och tips! Vi har inte gjort något avbrott i medicinering eller vattenbyten utan kört full dos i en vecka och dubbel dos första dagen enligt instruktionen. Bara läst att man kan förlänga behandlingen till 5 dagar ... Så, nej vi har inte kört "kurer" utan en lång kur. Vad jag förstod skulle allt vara fixat på max 5 dagar.

        Esha Exit säger att inte temperaturen behöver höjas, men vi har ändå höjt från 24,5 till 26 grader. Vilken temperatur klarar Panda corys? 28°C? Mer?

        Intressant att du säger att Exit har lägre dos malakit grön än många andra mediciner. Inget jag kände till.

        Det ser ut att mer eller mindre stå still nu, varken bättre eller sämre. Faktiskt har vi tänkt just i de banorna, vattebyte och högre dos.

        Faktiskt sitter jag på en flaska JBL punktol jag köpte förra året om nu den kan funka bättre. Kan väl testa 24 droppar Esha Exit först (120 liters) och se vad som händer. Tror du det är bäst dela upp medcineringen, morgon och kväll eller allt på samma tillfälle?

        Tack! Återkommer sen och berättar hur det gått.
        Häll i allt på en gång, det ska inte spela någon roll. Du förkortar livscykeln på ich genom att höja temperaturen. Det är när parasiten är i vattnet som den är mottaglig för mediciner. Jag har ingen erfarenhet av corys, men höj långsamt och säkra syresättning är vad jag skulle säga.

        Kommentar

        • skaggerik
          • May 2020
          • 47

          #5
          Ursprungligen postat av Zoidar
          Tack för svar och tips! Vi har inte gjort något avbrott i medicinering eller vattenbyten utan kört full dos i en vecka och dubbel dos första dagen enligt instruktionen. Bara läst att man kan förlänga behandlingen till 5 dagar ... Så, nej vi har inte kört "kurer" utan en lång kur. Vad jag förstod skulle allt vara fixat på max 5 dagar.

          Esha Exit säger att inte temperaturen behöver höjas, men vi har ändå höjt från 24,5 till 26 grader. Vilken temperatur klarar Panda corys? 28°C? Mer?

          Intressant att du säger att Exit har lägre dos malakit grön än många andra mediciner. Inget jag kände till.

          Det ser ut att mer eller mindre stå still nu, varken bättre eller sämre. Faktiskt har vi tänkt just i de banorna, vattebyte och högre dos.

          Faktiskt sitter jag på en flaska JBL punktol jag köpte förra året om nu den kan funka bättre. Kan väl testa 24 droppar Esha Exit först (120 liters) och se vad som händer. Tror du det är bäst dela upp medcineringen, morgon och kväll eller allt på samma tillfälle?

          Tack! Återkommer sen och berättar hur det gått.
          Här kan du se vilka koncentrationer du får av olika mediciner. Notera eSHa EXIT och konc den ger för malakitgrönt. Enheterna är mg/L. Färgerna är av ingen betydelse mer än att göra det enklare att utskija värden > 0.

          Klicka på bilden för större version

Namn: fiskmediciner.JPG
Visningar: 437
Storlek: 442,6 KB
ID: 2429403

          Kommentar

          • Zoidar
            • January 2020
            • 28

            #6
            Tack för info! Uppskattas!
            Senast redigerad av Zoidar; 05 April 2021, 16:03.

            Kommentar

            • Zoidar
              • January 2020
              • 28

              #7
              Vi har kört dubbel dos Esha Exit nu två dagar, men det har blivit fler prickar? Byta till Punktol eller ge det några dagar till kanske?

              Kommentar

              • skaggerik
                • May 2020
                • 47

                #8
                Ursprungligen postat av Zoidar
                Vi har kört dubbel dos Esha Exit nu två dagar, men det har blivit fler prickar? Byta till Punktol eller ge det några dagar till kanske?
                Ursprungligen postat av Zoidar
                Vi har kört dubbel dos Esha Exit nu två dagar, men det har blivit fler prickar? Byta till Punktol eller ge det några dagar till kanske?
                Kan du lägga up en by bild? - Jag röstar på att byta. Gör ett vattenbyte och kör i Punktol på en gång. Har du salt i? Du kan tillsätta en till två dl salt per 100 liter. Helt vanligt salt. Ektozon kan du skita, det är bara dyrt. Vart håller du till? - Är det i närheten av Göteborg skulle du kunna få lite kaliumpermanganat att köra en kur med.

                Kommentar

                • Zoidar
                  • January 2020
                  • 28

                  #9
                  Västra Skåne bor jag i. Tror inte malarna klarar salt? Men vi bytar till Punktol nu iaf. Kaliumpermanganat känner jag inte alls till. Akvariet är hos farsan, kan ta en bild nästa gång jag är där.
                  Senast redigerad av Zoidar; 06 April 2021, 19:14.

                  Kommentar

                  • skaggerik
                    • May 2020
                    • 47

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zoidar
                    Västra Skåne bor jag i. Tror inte malarna klarar salt? Men vi bytar till Punktol nu iaf. Kaliumpermanganat känner jag inte alls till. Akvariet är hos farsan, kan ta en bild nästa gång jag är där.
                    Ursprungligen postat av Zoidar
                    Västra Skåne bor jag i. Tror inte malarna klarar salt? Men vi bytar till Punktol nu iaf. Kaliumpermanganat känner jag inte alls till. Akvariet är hos farsan, kan ta en bild nästa gång jag är där.
                    Vad har han för malar?

                    Kommentar

                    • Zoidar
                      • January 2020
                      • 28

                      #11
                      Panda pansarmal

                      Kommentar

                      • Zoidar
                        • January 2020
                        • 28

                        #12
                        Ser ut som färre neontetra har prickar nu. Däremot har nog fler rosentetra prickar. Det var neontetran som kom med smittan också de som först fick prickar. Här är två bilder. Hade svårt att få till några bra bilder. En rosentetra ser betydligt värre ut än den jag fick i bild.

                        Vi kör med Punktol nu istället, börjar där och ser hur det går.
                        Senast redigerad av Zoidar; 07 April 2021, 22:24.

                        Kommentar

                        • skaggerik
                          • May 2020
                          • 47

                          #13
                          Okej, jag tycker att det låter rimligt. Resultaten skola visa dig. Du gör det du ska.

                          Kommentar

                          • Zoidar
                            • January 2020
                            • 28

                            #14
                            Hej, tänkte uppdatera lite. Det har inte gått så bra. Punktol verkar inte heller bita på denna resistanta ich. Nu testar vi att köra värme 30°. Malarna är flyttade till ett annat akvarium. Vet inte om malarna kan bära med sig ich, de verkar iaf helt opåverkade.

                            Kommentar

                            • Zoidar
                              • January 2020
                              • 28

                              #15
                              Ich är nu nästan borta helt. Högre temp funkade. Pandamalarna är nu dock i annat akvarium. De kanske behöver få någon form av behandling innan de läggs tillbaka.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...