Hjälp med Fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saxen01
    • January 2021
    • 17

    Hjälp med Fjärilsciklid

    Hej Alla
    Har ett 200l juwel akvarium med både inner och ytterfilter så ca 1200l filtreras per timma.
    I karet har jag ett stim ca 20 st kardinaltetra, 3 st dvärg gurami, 10 st rosentetra, och några malar.
    27,5 gr, 6,5 pH, 20 ppm CO2, 3 PPM NO3, 3 KH...
    Har gjort 2 försök med Fjärilsciklider 2 st i 2 omgångar men dom dör tyvärr efter ca 1 månad.
    Har stabila vattenvärden och byter ca 1/3 i veckan oavsett värdet.
    Honorna dör först och hannarna klarar sig minst dubbelt så länge. Är så ledsen för att dom inte klarar sig och fattar inte vad jag gör för fel.
    Någon som har en idé?
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    De är väl ökända för att vara känsliga men det beror nog också mycket på var du får dem ifrån, finns ju en bra odlare i skåne om man nu har turen att bo där exempelvis. Vissa menar väl att de bör gå i ännu högre temp? Det är nog svårt att svara på men tror att det är viktigt att skaffa välmående exemplar från början.

    Själv tror jag väl även åtminstone till viss del på att försöka simulera djurens naturliga miljö i så stor utsträckning som möjligt, hur ser planteringen av akvariet ut osv?
    Senast redigerad av Munin; 22 March 2021, 18:31.

    Kommentar

    • Saxen01
      • January 2021
      • 17

      #3
      Hej

      Planteringen se ut så här.
      Har några Catappalöv på botten

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 135

        #4
        Har inte heller haft nåt flyt med fjärilsciklider. Senast köpte jag fyra st lite för tidigt efter nyinstallation. Tre dog inom en vecka, en finns kvar efter sex månader.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #5
          Det ser ju bra ut men kanske att akvariet är lite oetablerat(Utgår enbart från storlek på växterna)? Som sagt jag är av åsikten att det absolut viktigaste är att fiskarna är friska till att börja med(och de fjärilsciklider jag ser på djuraffärer verkar i regel inte se helt hundra ut, men jag är bara en glad amatör) och att akvariet är i balans. Så rekommendation är ett väl inkört akvarium och se till att få tag i "bra fiskar". För vissa fiskarter krävs det nog att akvariet mognat betydligt mer än för andra.

          Riktigt fint akvarium ska väl tilläggas!
          Senast redigerad av Munin; 22 March 2021, 18:45.

          Kommentar

          • Saxen01
            • January 2021
            • 17

            #6
            Tack

            Kommentar

            • Saxen01
              • January 2021
              • 17

              #7
              Funderar på foder.
              Dom får flingfoder och Chlorella biofish på morgonen och en kub artemia på em
              för mycket / för litet?

              Kommentar

              • lan
                • May 2019
                • 35

                #8
                Det bästa är väl att få liknande vatten som odlaren har för vilda fiskar har ju helt annat vatten som odlade inte är anpassade till,men känsliga är dom allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...