Sjuka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    Sjuka fiskar?

    Hej!
    Är lite orolig att mina fiskar mår dåligt efter akvarieflytt.. hoppas ni kan lugna mig eller hjälp mig, Google gör inget av det

    Har haft ett 240 l igång i 3-4 år med Malawi. För två veckor sedan körde jag igång ett 500 l.
    Behöll mitt Eheim 2273 ytterfilter med allt gött i. Behöll allt grus plus köpte nytt malawigrus och blandade.

    Har även satt i ett Turbofilter 2000 l/h bakom massa filtersvamp samt ett extra Turbofilter 1000 l/h ”fritt” utan filter för flöde. Ny värmare.

    Har i princip bada gamla stenarna i, plus en större ny sten av back 2 nature material.
    Städade ur akvariet noga innan.

    Vatten:
    Bytt 50% en gång och 30% en gång.
    pH runt 7,5-8.0. Ingen nitrit. <10 PPM nitrat.
    Runt 6 dKH.
    Kranvattnet har funkat bra sedan tidigare. Kör Easy Life filtermedium vid vattenbyte.

    Fisk:
    5 vuxna Golden + 3-4 bebisar
    3 vuxna Placidochromis phenochilus
    3 vuxna Aulonocara st maleri
    3 st Cyrtocara moori - nyköpta till karet några dagar efter igång. 5 cm
    4 st pseudotropheus crabro - nyköpta till karet några dagar efter igång. 3 cm
    2 st malar

    Problem:
    Flera fiskar har svarta fläckar på kroppen. Min uppfattning är att det blir mer och fler.
    Flera fiskar ”kliar” sig mot botten (inte bara de med fläckar). Har de gjort väldigt sällan förr.

    De simmar som vanligt, äter som vanligt, bajsar som vanligt.. upplever överlag att de är piggare och ”gladare” efter nya karet.

    De äter fryst artemia ibland, 2-3 ggr per månad, samt Hikari Cichlid Excel en gång per dag. Kört samma foder hela tiden.

    Ny ljusramp, Fluval Aquatic.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av robertn83; 01 February 2021, 21:44.
  • robertn83
    • October 2017
    • 58

    #2
    Ingen som har en idé?
    White lip på bilden, står sedan imorse stilla på botten eller halvvägs mot ytan. Kom upp och åt när jag matade, sen tillbaka. Hans ”vanliga jag” simmar runt hela dagarna och är väldigt nyfiken.
    ”Flåsar” inte och fortfarande ser jag ingen yttre påverkan mer än fläckarna.

    Har jobbat hemifrån idag, så jag har haft god uppsikt. Verkar inte vara något bråk eller så mellan några fiskar.

    Mätte vatten idag, ingen nitrit. Nitrat hade ökat något, så gjorde ett vattenbyte på runt 40%.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vet inte riktigt vad du menar med svarta fläckar - små svarta fläckar kan de få av vissa foder.
      Så många vattenbyten på 2 veckor i ett nyigångsatt akvarium leder till instabila vattenvärden.
      Har du salt i vattnet?

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • robertn83
        • October 2017
        • 58

        #4
        Jag har tillsatt Ektozon enligt anvisning.
        Gjorde bytena då nitrat gick upp lite. Tänkte att såväl grus som filtermaterial följde med från förra akvariet så mycket av de goda bakterierna borde vara där?

        De svarta fläckarna är tydliga på Moorisen på bilden. Hon såg inte ut så tidigare.
        Har inte gett något nytt eller annorlunda foder mot tidigare.

        Jag kanske oroar mig i onödan men färgskiftningarna i kombination med kliandet mot botten gör mig lite orolig

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av robertn83
          Jag har tillsatt Ektozon enligt anvisning.
          Gjorde bytena då nitrat gick upp lite. Tänkte att såväl grus som filtermaterial följde med från förra akvariet så mycket av de goda bakterierna borde vara där?

          De svarta fläckarna är tydliga på Moorisen på bilden. Hon såg inte ut så tidigare.
          Har inte gett något nytt eller annorlunda foder mot tidigare.

          Jag kanske oroar mig i onödan men färgskiftningarna i kombination med kliandet mot botten gör mig lite orolig
          Jag ser inte något svart på nosen. Tror inte att det är något att bry sig om - avvakta och se. Du kan lika gärna köra med vanligt salt som ektozon. Kan ibland hjälpa mot kliandet med 1 dl salt per 100 liter vatten
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • robertn83
            • October 2017
            • 58

            #6
            Ok testar. Tack

            Kommentar

            Arbetssätt...