Feldiagnoserat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zpexan
    • January 2021
    • 1

    Feldiagnoserat

    Sedan ett gäng kejsartetror flyttade in har hvetet brutit ut i karet. Det började med att platysarna började klia sig och vissa fjäll såg skadade ut. Huden blev grumlig och ojämn på sina ställen. Det syns inte om man kollar från sidan, men om man ser fisken framifrån. Platysarna kan stå och trycka med fenorna ibland. Detta spred sig snabbt till kejsartetrorna. Fjärilscikliderna verkar dock rätt opåverkade.
    Jag har mätt nitriten som var 0. Har gjort dagliga vattenbyten för säkerhets skull och tillsatt salt, utan resultat.
    Misstänkte hudgrumling, svamp eller sammetssjuka och fick råd om esha 2000& esha exit. Behandlat med dessa 3dagar utan att se någon skillnad.
    Jag känner mig uppgiven. Googlat, sökt i diverse fbgrupper, kollat utube... Vet liksom inte om detta går att behandla eller om de bör avlivas så snabbt som möjligt så de slipper lida i onödan. Fiskarna äter glatt och bajsar bra. Andas som vanligt. Inte svullna eller magra.
    Vad tror ni, är det kört?

    Kar 100l, 1st eheim pickup och 1st aquael turbo 500. Startat 1/2 2020.
    FIsk: platy (som ska flytta om de tillfrisknar), fjärilsciklider och kejsartetror. Sandsnäckor.
    Mkt växter. Cryptocyrone, anubias, javaormbunkar, sessiflora, svärdplantor och valle. De frodas.
    Ph 7,2. Kh 6-10. Nitrit 0
    Vattenbyte vanligen 30-50% 2ggr/v. Senast igår.
    Matar med fryst artemia, vita mygglarver, hikari guppy och wafers Matar lite ca 5dagar/v.


Arbetssätt...