Sjuka Corydora yngel flyter till ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mongraus
    • November 2019
    • 17

    Sjuka Corydora yngel flyter till ytan

    Hej,

    Våra Corydoras Plateaus fick yngel och de är nu runt 3 och 4 månader gamla. Av de som föddes hade många supersvårt att ta sig ut ur äggen och verkade inte starka nog. 1/3 av alla yngel var albino och många vanliga hade små missbildningar, någon krokig, några som bara har små stumpar till bukfenor men alla kämpade på.
    Ynglen dör efterhand och jag har 7 stycken kvar nu.
    2 albino, 5 vanliga i varierande storlek.
    Mitt största är kvar i de vuxnas (10 stycken)105 liters akvarium och de små är i ett 30 liters akvarium tillsammans med 7 körsbärsräkor. Ynglen dog efterhand i det stora akvariet utan ”tillsynes sjukdomar”. Jag hittade bara ett då och då liggandes på bottnen.

    Jag flyttade dem för mina vuxna corydoras leker hetsigt intill varje morgon och jag var orolig att de skadade de mindre yngeln.
    Ynglen kliar sig, vissa har alltid haft mycket mörka färger, och framför allt så flyter dem och andas snabbt. De äter och simmar runt, också flyter de, ibland verkar de lägga sig ”kontrollerat” i flytväxterna och ibland ligger de på sidan. När de blir skrämda simmar de iväg, men vissa av dem kan inte hålla sig nere. De flyter snett med korsryggen först.

    Det senaste ynglet flöt med magen uppåt och då visste jag att den var döende. Den flöt i 10 timmar innan jag bestämde mig för att avliva det och såg att ena ögat putade ut.

    30 liters akvariet har varit igång i cirka 3 månader och vi har haft karantän i 1 månad till andra fiskar. Innan och efter har där endast varit räkor och några sniglar i.
    Jag har medicinerat med både Esha Exit pricksjukdommar , Gdex- hud, band-gälmask, 2000- svamp, bakterier m,m

    Jag gör vattenbyte 50 % varje vecka. ( jag insåg att mitt Snabbtest med stickor visade 0 på Nitrit och när jag mätte med JBL droppkitt visade sig för hög nitrat halt. Nu gör jag 50% vattenbyte var 3dje dag. )

    Corydoras ska vara känsliga mot salt, hur mycket salt kan jag använda? Jag brukar halvera dosen, då jag brukar tillsätta lite salt efter vattenbyte i alla akvarium.

    Det känns som om det är bukvattens sot, kan det stämma?
    Jag hittar ingen information om varför fiskarna flyter. Vissa av ynglen har en tjock mage (inte monsteriös stor men för stor) men andra har normal eller platt mage.

    Sist jag mätte låg PH på runt 8 är det okay för corys? Jag har lägre PH i andra akvarium som har mer rötter och catappablad( mandelblad?)
    Har 22,4 grader i akvariet och har ett akvarium med glaslock som lämnar en glipa på 4 cm.
    Är det tillräckligt för corydoras som sväljer luft vid ytan?

    Tacksam för svar.
    /Marre
    Senast redigerad av Mongraus; 16 January 2021, 20:36.
  • Mongraus
    • November 2019
    • 17

    #2
    Förlåt, jag var stressad och för upptagen med att försöka se om där redan fanns en tråd till mitt ämne och såg inte mallen för sjuka fiskar. Här kommer den.

    1/ Hur stort är akvariet? 30L
    2/ Vilken filtrering använder du? Svampfilter hörn 80 liter från Aqua Nova
    3/ När startade du akvariet? Ca 3 månader men jag tog filtret från ett annat akvarium (hade två i) och efter karantänen av sebrafiskar tömde jag allt vatten och lät det stå 3 dagar. (½ kranvatten och ½ vatten från Coryakvariet där föräldrarna bor ensamma med räkor)

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiska r startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 10 Corydora yngel

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?7 corydora ynget 3 stycken 0,8 mm, 1 st 1 cm, 3 st 1,5 cm

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungefär) och vilka?
    Har 1 styck Javaormbunke(bara 2 stora blad, den är relativt ny) , andmat cirka 1/3 av ytan, hygrophila polysperma, 5 stjälkar, i liten Hygrophila composa 1 styck, och 12styck stjälkar med vattenpest.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? KH 5 , PH 7,5

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet.
    KH 5, PH 7,5

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    50% varje vecka innan, nu 50% för 3 dar sedan, ska byta igen om 2 dagar efter medicineringen är färdig med gdex. (om jag inte ser på testet att det är behövs)

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    3 dagar sedan. 50 %

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Det har varit bar bottnat innan så Jag har lagt i sand ifrån cory akvariet, samt tagit växterna och en gammal 7 cm mangroverot. Men i allt är i från ett inkört akvarium.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej, Har mer räkor ifrån cory akvariet

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Morgon och kväll. Har själv mortlat en blandning av NorthFin community, Fry starter, bugpro, krill gold, Algtabletter och JBL Novo tabletter ( jag fäster på rutan och Aquatic nature tropikal, och Tropical 3 algae flakes med aloevera. Jag har bara lite framme i en burk och resten ligger i en burk i kylen.

    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Jag födde upp dem i en plastbalja ca 4 månader sedan och köpte 30 liters akvariet till dem. Men de dog då och då i 30 liters också och jag flyttade därför i dem i det stora Corydora akvariet (105 liter).
    Jag kan inte minnas att de hade symtom då, utan de dog efter hand, och jag antog att det var vattenvärdena.

    17/ Har några dött, i så fall vilka och hur tätt har de dött? Ja, 7 av 14 yngel har dött. 4 i det stora cory akvariet och 3 i det lilla. Avlivade 1 av de sista 3.
    de 3 i 30 liters akvariet inom 2 veckor.
    I det stora ... osäker torr 2 av dem mellan 1- 2 veckor och de sista 2 inom 2- 7 dagar.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Ja, de andas fort, kliar sig lite mycket då och då, flyter till ytan även om de försöker leta mat på bottnen. De som alltid har sett lite sjuka ut- mörka färger, lätt sneda, tunn mage, lite märklig färg på ögonen. De har inte förändrats, albinoynglen har inte förändrats i färg. Och de andra har ingen synlig förändring.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Nej, men 1/2 får större magar och alla har svårt att hålla sig nere. Och en av dem som jag avlivade när den flöt med magen uppåt fick ett popeye.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja mot bakterier, Ich, parasiter som hud, gäl, band mask. Jag märker inte någon skillnad.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    De insjuknade efter hand. De två albinoynglen började flyta för cirka 2 dagar sedan.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja om jag hittar det. Jag har haft ett yngel som jag inte fortfarande hittar. Jag har 7 vuxna räkor i akvariet och jag hade hoppats på att inse om någon hade dött, eftersom jag då hade hittat en ”hög glada räkor” men jag har inte sett någon.


    Senast redigerad av Mongraus; 17 January 2021, 13:31.

    Kommentar

    • Mongraus
      • November 2019
      • 17

      #3
      Jag är nybörjare inom hobbyn, så jag har fått visa mig till mina egna svar som jag kommit fram till nu.
      Jag funderar på om det kan ha varit en kombination av för hög Nirithalt och Gas bubble disese. Det passar in på symtomen och minst ett av ynglen som dog hade några luftbubblor som verkade sitta på kroppen. Jag insåg det inte innan, men fler yngel har haft enstaka luftbubblor på kroppen. Albinos ynglen verkar jag kunna se en luftbubbla i magen.
      Jag aklimatiserade alla yngel och flyttade dem tillbaka till föräldrarna. De mådde lite bättre av medicinen men jag funderar på om det var för att medicinen minskar syrenivån i akvariet, om det nu är gasbubble disese, kanske det kunde reducera luftbubblorna i vattnet.
      Ynglen mår bättre och flyter inte längre. Någon lyfter lite över bottnen men kan kontrollera det.

      Jag ska hädanefter vara mycket försiktig med både nitrat, nitrit och vattenbyte.
      Jag ska använda mig av mitt kemitest och inte av teststickor, eftersom de inte är exakta.
      Jag ska ha lite varmare vatten än de i akvariet och hälla vattnet på ytan och inte under.

      Jag vet inte om det kommer lösa mina problem, men jag får försöka gör vad jag kan och hoppas på att det blir bättre.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Det kan ju också vara genetiska problem hos föräldradjuren som slår igenom
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mongraus
          • November 2019
          • 17

          #5
          Hejsan Kjell,

          Ah, det har jag inte ens tänkt på. Men en av våra honor (som jag inte är säker på om hon var med och lade ägg) saknar en bröstfena och har bara den grövsta fenstrålen på anda sidan. Jag tror att hon är född så, jag såg det när jag kom hem, men var mest orolig ifall hon var skadad och kunde få svampangrepp eller bakterier.

          Alla våra andra fiskar, räkor och sniglar är pigga och verkar friska, till och med mini räkynglen som var i 30 liters akvariet med ynglen.

          Tack så mycket för ditt svar, det var skönt med fler förslag.

          Jag ska försöka lära mig av mina misstag med Nitrit och vattenbytena. Corydora yngel är ju något av det sötaste som finns och jag vill gärna få fler att överleva nästa gång jag försöker föda upp dem.

          MVH Marre

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Du får väl avvakta och se vad som händer framöver.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...