Vita pricksjukan eller någon annan sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FilipDoritos
    • January 2021
    • 2

    Vita pricksjukan eller någon annan sjukdom?

    Hej!

    Båda mina slöjstjärtar och min ena guldfisk har fått vita prickar runt gälarna och på toppen på bröstfenorna. Vet inte vad det är för sjukdom, kan det vara vita pricksjukan? Har köpt medicin mot vita pricksjukan, ska jag börjar behandla innan jag vet om det är vita pricksjukan? Är medicinen farlig mot min andra guldfisk som inte har prickar eller mot min mal? Har läst om vita pricksjukan att det kommer från värme förändringar i akvariet och andra saker. Köpta precis ett nytt 52l akvarium med ny pump o.sv, kan det vara orsaken?

    Användbar info:
    Nytt 52l akvarium
    Doppvärmare: Platinum 50
    Pump: ASAP Filter Aquael
    Inga nya växter/fiskar i akvariet

    Skulle gärna behöva svar av personer som vet mycket om det här!

    MVH
    Peter
    Senast redigerad av FilipDoritos; 05 January 2021, 14:15.
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Ursprungligen postat av FilipDoritos
    Hej!

    Båda mina slöjstjärtar och min ena guldfisk har fått vita prickar runt gälarna och på toppen på bröstfenorna. Vet inte vad det är för sjukdom, kan det vara vita pricksjukan? Har köpt medicin mot vita pricksjukan, ska jag börjar behandla innan jag vet om det är vita pricksjukan? Är medicinen farlig mot min andra guldfisk som inte har prickar eller mot min mal? Har läst om vita pricksjukan att det kommer från värme förändringar i akvariet och andra saker. Köpta precis ett nytt 52l akvarium med ny pump o.sv, kan det vara orsaken?

    Användbar info:
    Nytt 52l akvarium
    Doppvärmare: Platinum 50
    Pump: ASAP Filter Aquael
    Inga nya växter/fiskar i akvariet

    Skulle gärna behöva svar av personer som vet mycket om det här!

    MVH
    Peter
    Ser det ut såhär https://www.thesprucepets.com/thmb/a...f7727c4cc3.jpg så är det vita prick. Det ska vara runda vita prickar. Ser det inte ut som på bilden får du nog lägga upp en bild eller hitta en bild som visar hur dina fiskar ser ut. Medicinen är korrekt använd, inte särskilt giftig för dina fiskar. Jag rekommenderar Waterlife Protozin eller JBL Punktol. eSHa Exit tycker jag inte är särskilt bra. Medicinerna kommer däremot ge dina filterbakterier en rejäl hurvel så mät ammoniak och nitrit under behandlingen samt mata försiktigt. Vanligt salt kan tillsättas av många skäl, men jag rekommenderar dess användning vid medicinering eftersom att kloridjonerna minskar eventuellt giftigheten av nitrit med få biverkningar. Dosera med 1 g/L. Du bör även se över storleken eller befolkningen i ditt akvarium. Slöjstjärtar är skitiga fiskar. Högre temperatur kortar ner livscykeln för vita prick. Det är när parasiten är i vattnet och inte på fisken som den är mottaglig för medicin så högre temp är fördelaktigt. Tänk däremot på att malar brukar vilja ha det lite varmare. Guldfiskar och liknande vill ha det kallare. Vid vita prick är det viktigt att hela karet medicineras och att man inte sätter en fisk i karantän.

    Kommentar

    • FilipDoritos
      • January 2021
      • 2

      #3
      Hej, Tack för snabbt svar!
      Jag har börjat behandlingen med JBLs medicin mot vita prick. Så här ser prickarna ut ( förlåt för dålig bild ) http://imgur.com/a/9d4GZIS
      Blev lite osäker om det verkligen är vita prick. När man ska mäta nitrit och ammoniak i akvariet ska man använda sig av ett dropptest?
      Tack igen för snabbt svar!

      MVH
      Peter

      ​​​

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        Slöjstjärtshanar får prickar på gällocken under lekperioden. Jag har bara huserat slöjstjärtar under några månader då en bekant flyttade så jag är absolut ingen expert men jag tycker det mer ser ut som lekprickar än vita prick.

        Kommentar

        Arbetssätt...