Krumma platys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skäggo
    • April 2004
    • 7

    Krumma platys

    Hej!
    Har en uppsättning med 9 platy som har frodats fram tills nyligen. Under utfodringen i dag så märkte jag att det var ett par av dem som betedde sig underligt. De simmar "snett" med näsan uppåt ibland, dessutom så har de ryggen i en onaturlig S-form. De är bleka och har inte fenorna i den annars så vanliga uppspärrade ställning som man är van vid.

    Det märkliga är att jag inte sett några andra symptom än just deras kroppshållning (nog för att den är allvarligr i sig *s*). Nu undrar jag om det är någon som har någon idé om vad det är som kan vara fel. Eller kanske rent utav har råkat ut för liknande själva.

    Jag kan tillägga att fiskarna har varit ti akvariet i nästan två månader och att jag brukar byta ungefär en tredje del av vattnet en gång i veckan, gjorde detta senast i går.

  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Fisktuberkulos kanske?
    http://hem.passagen.se/mona77/sidor/sidasjukdomar.htm

    Kommentar

    • sleepy
      • March 2004
      • 267

      #3
      detta har hänt mig med... för en stund sen...
      fast jag e inte säker varför...
      fast de jag tror e att... den fisken behöver extra mycket akvarie salt..... dubbelt så mycket tror jag de va...
      ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

      Kommentar

      • catwoman
        • February 2004
        • 183

        #4
        Hej.Det där känner jag igen..haft guppies som har uppfört sig likadant.Dom hänger liksom nedåt med kroppen lite lodrätt kan jag misstänka o fenorna ihopfällda?Hört på akvarielagret att det är vanligt förekommande bland levandefödare.Jag medicinerade med esha2000 o mina fiskar mår bra nu. Osäker på vad det beror på eftersom jag fått flera bud ang detta, men den medicinen var den enda som funkade för mig(testade en sk universalmedicin först som inte alls hjälpte).Har sett detta beteende både bland guppies,svärdbärare o platy...Som sagt - jag kanske inte har rätt denna gång, men jag kan misstänka att det är samma åkomma.fast jag har svårt att tro att dom inte har ngra andra symptom än det du beskrev.Dom brukar kanske äta - men är betydligt mer stillsamma än vanligt enl min erfarenhet.

        Kommentar

        • Skäggo
          • April 2004
          • 7

          #5
          Hmm, fisktuberkulos? Följde länken som du visade dgqlof, när jag läst den så var det ju vissa symptom som stämde. Exempelvis så har fiskarna varit utan mat ett par dagar då jag var bortrest, men några knottror har jag inte sett än. Men för att vara säker så är det nog bäst att isolera firrarna som är sjuka i alla fall.

          Kommentar

          • Skäggo
            • April 2004
            • 7

            #6
            Catwoman, de sjuka firrarna är liksom utmärglade, men de äter lite och håller sig väldigt lugna liksom bara flyter omkring lite, ibland nästan ligger de på botten så att man tror att de dött, men sedan helt plötsligt så simmar de lite innan de inte orkar. Men vid andra tillfällen så kan de röra på sig och vara relativt pigga fast det syns ju ändå att de är sjuka. Får titta på de mediciner jag har och se om någon av dessa kan få dem att må bättre.... Hoppas det vore trist att förlora så många =(

            Kommentar

            • Skäggo
              • April 2004
              • 7

              #7
              Till dig sleepy vill jag bara säga att hälla salt i mitt akvarium inte skulle vara en speciellt god ide efter som alla då garanterat skulle vända magen i vädret och simma ryggsim =) Men tanken var god, tack ändå.

              Kommentar

              • uffe
                • January 2002
                • 865

                #8
                catwoman!
                känner igen det där ,har samma problem med samtliga levandefödare,kan det vara tecken på intensiv masuppfödning (inavel)?
                // Uffe

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Inavel tycker jag är fel ord. Snarare är det så att de odlas intensivt, och det korsas gärna in både det ena och det andra i stammarna. Dessutom odlas de med antibiotika i vattnet i förebyggande syfte, salt och ständigt nytt vatten för att slippa nitrit. Tyvärr medför det att när de sedan transporterats igenom hela kedjan från uppfödare via exportör till svensk grossist och sedan vidare till butiken, så har de ingen motståndskraft alls mot några bakterier eller parasiter.

                  Så när de sedan hamnar i akvariet, och helt plötsligt har ett vatten utan antibiotika, där det finns bakterier, där det finns lite nitrit ibland, och där vattnet ibland innehåller nitrit, om än i låga halter, så tål de det inte alls utan går under av minsta lilla. Att så många fiskar i handeln och i våra akvarier nästan helt saknar immunförsvar gör tyvärr att även andra fiskar blir smittade. Parasiter och bakterier får så många värddjur där de kan skapa en en livsmiljö att exponeringen för de firska fiskarna blir för stor, och de smittas också.

                  eSHa 2000 är en medicin som brukar hjälpa bra mot mycket sådana sjukdomar om man väl har sådan fisk som är sjuk, och vill man ha mer livskraftiga fiskar så får man köpa på auktioner eller via annonser för att slippa de importerade som inte är bra.

                  Kommentar

                  • sleepy
                    • March 2004
                    • 267

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Skäggo
                    Till dig sleepy vill jag bara säga att hälla salt i mitt akvarium inte skulle vara en speciellt god ide efter som alla då garanterat skulle vända magen i vädret och simma ryggsim =) Men tanken var god, tack ändå.
                    lol inte vanligt salt...... akvarie salt... det är nyttigt för fiskarna......
                    ------>> http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=179488 <<------

                    Kommentar

                    • Skäggo
                      • April 2004
                      • 7

                      #11
                      Hmmm, låt mig se här nu, har jag fattat det hela rätt? Är det nyttigt för sötvattensfiskar att få sig en dos av akvariesalt? Låter suspekt tycker jag, men å adra sidan vad vet jag, är ju rätt färsk ändå hehe.

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Jag har både guppy och platy och har inte salt i karet utom vid ex vitaprickmedicinering eller fenklibb. Då använder jag vanligt salt utan jod och klumpförebyggande medel. Betydligt billigare och fungerar lika bra.
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • scoooob
                          • July 2003
                          • 102

                          #13
                          Ektozonsalt kan användas både som medicin och förebyggande. En tsk till 40 liter vatten om jag inte minns fel.

                          Kommentar

                          • Tixe
                            • January 2003
                            • 114

                            #14
                            Jag har haft platyn med samma symtom. Tyvärr hjälpte ingen medicin jag provade och jag vet fortfarande inte vad som var fel. Men jag öppnade en av de döda fiskarna och hittade en grön blåsa stor som ett pepparkorn. Vet inte vad det var för organ, men det skulle definitivt inte vara så stort. Det var den som gjorde att ryggen krökte sig, och den bildade en puckel i kröken, så att säga...
                            Vet inte om det hjälper nåt, men lite nya teorier kanske kan bildas...

                            Kommentar

                            • catwoman
                              • February 2004
                              • 183

                              #15
                              Hej Tixe!Vad provade du för medicin då?Låter man sjukdomsförloppet gå för långt utan behandling är det inte säkert att medicin hjälper heller.För mig funkade esha2000 klockrent.Testade som sagt med annat innan & inget hjälpte.Lät en bekant pröva lite av min medicin härom veckan & fiskarna piggande till även där.Vad det är för organ du pratar om som du påstår gjort fisken krokig har jag dock ingen aning om

                              Kommentar

                              Arbetssätt...