Besvärlig columnaris hos diskus - intensivbad - erfarenheter önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    Besvärlig columnaris hos diskus - intensivbad - erfarenheter önskas

    Hallå!

    Jag har en diskus med en besvärlig columnarisinfektion, den uppstod som en följd till chilodonella. Jag har nifurpirinol men kan inte använda det i akvariet eftersom att ammoniak stiger för fort.

    Påståenden angående medicinering
    1. Enligt Sera (bactopur direct) kan man använda en tablett, 27,6 mg på 2 liter och bada i 30 minuter. Detta ger 13,8 ppm
    2. Enligt JBL (Furapond) kan man använda en tablett, 31 mg på 8-10 liter och bada i 30 minuter. Detta ger ca 3,5 ppm.
    3. Enligt aquariumscience https://aquariumscience.org/index.ph...sh-dont-drink/ "The Shallow Water Medication Method" (Vilka jag är extremt skeptiska mot eftersom att de väljer fakta som passar dem, förespråkar ofta onödig användning av antibiotika och inte publicerar sitt namn m.m.) man man använda en dos för ca 40 liter på bara någon liter och bada fisken i under 1-5 minuter. De menar på att när fisken sprattlar och gapar där i så sväljer den och därmed får i sig antibiotika.
    4. Nifurpirinol kan användas i foder med dosering 4-10 mg/kg foder.
    5. Nifurpirinol kan ges till fisken oralt med dosering 0,45-0,9 mg/kg kroppsvikt.
    6. Kaliumpermanganat har jag gjort 2 bad med, men det har inte gett effekt.
    7. Kopparsulfat kan användas, detta har jag hemma. Sparar det som ett alternativ.

    Källa för metod 4-7, Noga, E., 2010. Fish Disease: Diagnosis And Treatment. 2nd ed. John Wiley & Sons.

    Den berörda fisken har ofta fin färg men äter inte just nu, infektionen sitter på läpparna. Bad enligt punkt 2, JBL har inte gett resultat. Tror ni på metoden som aquariumscience beskriver eller har ni andra förslag?

    Erik
Arbetssätt...