Gammal Hantelciklid spottar ut maten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    Gammal Hantelciklid spottar ut maten

    Hej! Jag har en Rödbukad hanteciklid, hane, som jag inhandlade på butik för drygt 6 år sedan. Jag var naiv och förstod inte hur han skulle växa när jag köpte honom och trodde att ett 180l kar var tillräckligt men nu är han gott och väl 15 cm lång. Trots detta har han aldrig visat några tecken på sjukdom förens nu.
    För några dagar sedan märkte jag att han börjat spotta ut fodret (tetra pro energy) vilket jag aldrig sett honom göra förut. I kväll när jag utfodrade så var det än värre och bortsett från att det mesta kom ut igen så gjorde han "grimaser" med munnen, gapade stort och stötte ut stora luftbubblor. I övrigt ser han ut och beter sig som vanligt vad jag kan se, mobbar sin hona och stirrar på mig för att han vill ha nåt gott att äta.

    Jag trodde mig för två dagar sedan kunna se att han hade något vitt luddigt mitt ovanpå underläppen och tänkte att han kanske fått svamp i munnen men nu när jag försöker kolla igen kan jag inte direkt se något sådant och jag vet inte om det bara var som jag inbillade mig.

    Är det inte svamp han har så kan det väl vara lite vad som helst från åldersrelaterad sjukdom till att han skadat sig i munnen eller att han fått nån parasit gissar jag. I förrgår hällde jag i 2dl jodfri grovsalt för att jag läst nånstans att det kan vara bra mot svamp.

    Om själva karet och fiskarna i det om det kan vara till nån hjälp.
    Jag hade höga ambitioner när jag köpt det men när saga hantelciclid växt till sig började han och hans partner slita sönder växter och sedan sätta i sig tetrorna och förmodligen också den minsta av mina tre polkadotbotior. Bortsett från att en polkadot botia försvann tidigare i höstas har jag de senaste 2 åren bara haft den här hantelcikliden, en till likadan hona, 3 polkadot och en sån snabbsimmande silvrig med svart rand som äter alger. Just nu är det totalt 5 fiskar och de andra 4 verkar friska och pigga.

    Jag tänker att om han fått någon slags parasit i munnen så beror det åtminstone inte på att jag på senare tid lagt till någon fisk som kan ha burit den med sig. Men å andra sidan kanske det inte är så enkelt med parasiter? Jag är osäker på hur länge en hantelciklid lever i allmänhet men denna bör vara runt 7 år så det kanske bara är så att åldern tagit ut sin rätt? Sen har jag också varit lite slö med vattenbyten på senare tid och det har blivit en gång i månaden i bästa fall och det var väl ett halvår sedan jag fick slut på Tetra AquaSafe som jag jag alltid använt tidigare vid vattenbyten men jag tänkte att det är något jag inte behöver för att kranvattnet där jag bor ska vara bra vilket kanske var korkat.

    Jag jag fattar ju att det är svårt att ge någon slags diagnos men är tacksam för svar förslag och åsikter. Mvh Martin
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    #2
    Han lever än och ser inte sjuk ut. Jag har köpt tetra fresh delica blötfoder och det funkar något bättre men han spottar också ut det mesta av detta som om han satt i halsen, bokstavligen. Det är som sagt en hanteciklid som jag haft i närmare 7 år och kanske hans tid är kommen? Han är definitivt sjuk någonstans inuti som gör det väldigt svårt att svälja saker. Hur gamla blir sådana vanligtvis? När en fisk man närt och brytt sig om i flera år blir sjuk får man direkt dåligt samvete och tänker att det beror på att man skött akvariet dåligt.

    Kommentar

    • Fiskburken
      • March 2019
      • 198

      #3
      Kan inte säga något om det aktuella medicinska problemet. Har du däremot skött akvariet konsekvent och fisken har överlevt i 7 år kan du ju vara ganska säker att det inte är "ditt fel", utan snarare någon slumpmässig omständighet i kombination med fiskens ålder. Märker du att fisken börjar magra av, tappa färg eller livslust bör du nog ta bort den. OBS: jag är en mycket nyare akvarist än du men jag tycker inte man ska överanalysera sånt här. Efter att ha frågat här utan svar skulle jag googla och ev. försöka slå upp symtomen i en bok, men sedan låta det vara.
      Senast redigerad av Fiskburken; 02 January 2021, 01:53.

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #4
        Jo, du har rätt jag har väl grottat ner mig i det här mer än vad jag borde. Det är lite trist att se hur någon som blängt på en med stora orangea ögon i snart 7 år har börjat sjunga på sista versen. Att fiskar börjar spotta ut käk för att det inte går ner kan ju bero på lite allt möjligt men jag får väl tro att i det här fallet är det sannolikt att det handlar mer om ålder än ev. misskötsel från min sida. Det går inte att se på honom att han är sjuk men han får allt svårare att behålla något av det han sätter i sig så jag får ta bort honom rätt snart. Tack så mycket att du tog dig tid att svara på mitt "svammel". Mvh Martin

        Kommentar

        Arbetssätt...