Vad är mollyn för sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christine-Angelique
    • November 2020
    • 5

    Vad är mollyn för sjuk?



    1/ Hur stort är akvariet?
    345 liter

    2/ Vilken filtrering använder du?
    ytterfilter JBL CristalProfi Greenline

    3/ När startade du akvariet?
    6 år sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    inte aktuellt

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?

    3 st mindre scalarer, 3 st 15 cm praktbotia, 2 regnbågsfiskar, 4 mindre anisistrus, 10 platy, 3 segelfensmolly

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ganska många svärdsplantor, har ett långt och lägre akvarium med mycket yta för växter

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Korrekta värden, dock är phvärdet något lägre i karet än i kran

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Har inte dropptester, vet inte hur de funkar så jag lämnade tillbaka testkitet, och använder bara remsor och ibland kan jag ha lägre nitrit men gör vattenbyten

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    30 % minst var 14onde dag, vid nitrit oftare

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    En vecka sedan, 30 %

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Några platy samt segelfensmolly, ingen karantän

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Flingfoder, frysfoder, flera omväxlande märken och ibland levandefoder
    1-2 ggr/dag ibland någon dag utan. Algtabletter och röda tabletter till praktbotiorna på natten

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Det är en segelfensmollyhona som har symptom. Hon simmar fint, äter, är aktiv och ingen annan molly är drabbad. Men huden är sämre, se bilder

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Nej, har försökt behandla med temperaturhöjning, salt och Odimor i en vecka

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Emellanåt har mollyn varit nära ytan men inte alltid

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.

    Främst över ryggen, svårt att identifiera men som en glänsande beläggning. I akvariehandeln diskuterade vi sammetssjuka, därav att jag köpte den medicinen men eter en veckas behandling ser jag ingen skillnad på huden

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja runt 7 dagar tillsammans med salt, ingen skillnad

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Bara enstaka fisk

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja
    Bifogade filer
  • Christine-Angelique
    • November 2020
    • 5

    #2

    Kommentar

    • skaggerik
      • May 2020
      • 47

      #3
      Hej!

      1. Gå tillbaka till din affär, köp dropptester och läs instruktionerna. Fråga säljaren hur man använder testerna om det behövs, stickor kan ofta vara lika pålitliga som att spå i teblad.

      2. Din fisk se ut att ha tetrahymena, vilket är en parasit som tenderar att drabba levandefödande fisk. Den behandlas effektivast med malakitgrönt och formalin, koppar borde också fungera. Detta är inte så lätt att hitta som konsument och om man ska använda kopparsulfat bör man använda dropptester för att testa alkalinitet samt kopparkoncentration.

      3. Lösningen: Använd ett preparat mot vita prick, de brukar innehålla malakitgrönt. Protozin kan jag rekommendera. Oodimor innehåller malakitgrönt och kopparsulfat, men koncentrationen av malakitgrönt i karet blir nog för svag för att fungera. Eftersom att Oodimor innehåller koppar bör den absolut inte överdoseras, vilket man ibland kan göra med fiskmediciner. JBL Punktol samt Waterlife Protozin ger 0,06 samt 0,055 ppm malakitgrönt medan Oodimor ger 0,013 ppm malakitgrönt. Testa JBL Punktol eller Waterlife Protozin alt. avliva den berörda fisken.

      3. Om vattenkemi: om du ofta mäter nitrit bör du se över den mängden du matar dina fiskar eller öka mängden biologiskt filtermedia. Jag rekommenderar fin filtermatta (30 ppi) eftersom att den kan hålla mycket gegga = god biologisk filtrering. Den är billig och håller ganska länge, nackdelen är att den sätter igen snabbare och lättare än kulor/ringar/biobollar. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermattorna en gång i kvartalet.

      3.4 Fiskmediciner och i synnerhet metylenblått, malakitgrönt och nifurpirinol är skadliga för bakteriefloran i ditt filter och bottensubstrat. Därför är det extra viktigt att mäta ammonium och nitrit under behandling. Vid viss sjukdom, förekomst, misstanke eller förväntan om att koncentrationen nitrit kommer bli mätbar kan koksalt (vanlig NaCl, det billigaste du kan hitta) tillsättas med doseringen 1 g/L. Kloridjonerna minskar giftigheten som nitrit utgör.

      3.5. Bristande vattenkvalitet, i detta fall vad som tycks vara återkommande mätbara halter nitrit (stickor brukar bara väldigt okänsliga vad gäller nitrit, så halterna kan jag gissa var >1 ppm) är en kraftigt bidragande faktor till varför fiskar blir sjuka. Ett ordentligt kit med ammonium, nitrit, nitrat pH, GH och KH gör det enklare att veta om man sköter sina sitt vatten och därmed sina fiskar på ett lämpligt sätt.

      4. Om prakbotia och vita prick: denna fisk är jämfört med andra fiskar synnerligen känslig för vita prick, det kan därför vara försvarbart att ha en medicin mot vita prick hemma, ifall du väljer att försöka medicinera fisken så kanske du har ett vita-prick preparat hemma om det skulle behövas.


      Erik
      Senast redigerad av skaggerik; 29 November 2020, 02:15.

      Kommentar

      • Christine-Angelique
        • November 2020
        • 5

        #4

        1. Gå tillbaka till din affär, köp dropptester och läs instruktionerna. Fråga säljaren hur man använder testerna om det behövs, stickor kan ofta vara lika pålitliga som att spå i teblad.
        - Jag brukar ha snabb uppfattningsförmåga, men dessa dropptester hade väldigt svårförståliga instruktioner, jag köpte ett kit med flera olika flaskor. Jag tyckte att det var så otydligt hur man skulle blanda och returnerade dem.

        2. Din fisk se ut att ha tetrahymena, vilket är en parasit som tenderar att drabba levandefödande fisk. Den behandlas effektivast med malakitgrönt och formalin, koppar borde också fungera. Detta är inte så lätt att hitta som konsument och om man ska använda kopparsulfat bör man använda dropptester för att testa alkalinitet samt kopparkoncentration.
        - Läste om parasiten, men kan en fisk ha det utan symptom annat än hudförändringar? Hur kommer det sig att ingen annan är smittad?

        3. Lösningen: Använd ett preparat mot vita prick, de brukar innehålla malakitgrönt. Protozin kan jag rekommendera. Oodimor innehåller malakitgrönt och kopparsulfat, men koncentrationen av malakitgrönt i karet blir nog för svag för att fungera. Eftersom att Oodimor innehåller koppar bör den absolut inte överdoseras, vilket man ibland kan göra med fiskmediciner. JBL Punktol samt Waterlife Protozin ger 0,06 samt 0,055 ppm malakitgrönt medan Oodimor ger 0,013 ppm malakitgrönt. Testa JBL Punktol eller Waterlife Protozin alt. avliva den berörda fisken.
        - Jag var noga med doseringen med Oodimor då jag har ett mindre karantänkar som jag placerat mollyn i. Har Punktol hemma.

        3. Om vattenkemi: om du ofta mäter nitrit bör du se över den mängden du matar dina fiskar eller öka mängden biologiskt filtermedia. Jag rekommenderar fin filtermatta (30 ppi) eftersom att den kan hålla mycket gegga = god biologisk filtrering. Den är billig och håller ganska länge, nackdelen är att den sätter igen snabbare och lättare än kulor/ringar/biobollar. Jag tycker att det går alldeles utmärkt att krama ur filtermattorna en gång i kvartalet.
        - Lite klantigt av mig, men jag har noll nitrit, det var nitrat jag menade! Jag har inte bytt något i filtret sedan jag köpte det för 6 år sedan så jag kan se över innehållet.

        3.4 Fiskmediciner och i synnerhet metylenblått, malakitgrönt och nifurpirinol är skadliga för bakteriefloran i ditt filter och bottensubstrat. Därför är det extra viktigt att mäta ammonium och nitrit under behandling. Vid viss sjukdom, förekomst, misstanke eller förväntan om att koncentrationen nitrit kommer bli mätbar kan koksalt (vanlig NaCl, det billigaste du kan hitta) tillsättas med doseringen 1 g/L. Kloridjonerna minskar giftigheten som nitrit utgör.
        - Jag har en pryl i akvariumet som automatiskt ska mäta nitrit och ammoniak

        3.5. Bristande vattenkvalitet, i detta fall vad som tycks vara återkommande mätbara halter nitrit (stickor brukar bara väldigt okänsliga vad gäller nitrit, så halterna kan jag gissa var >1 ppm) är en kraftigt bidragande faktor till varför fiskar blir sjuka. Ett ordentligt kit med ammonium, nitrit, nitrat pH, GH och KH gör det enklare att veta om man sköter sina sitt vatten och därmed sina fiskar på ett lämpligt sätt.
        - Och då jag kan ha för hög nitrat ibland, vad tyder det på?

        4. Om prakbotia och vita prick: denna fisk är jämfört med andra fiskar synnerligen känslig för vita prick, det kan därför vara försvarbart att ha en medicin mot vita prick hemma, ifall du väljer att försöka medicinera fisken så kanske du har ett vita-prick preparat hemma om det skulle behövas.
        - Vilken dosering rekommenderar du och under hur lång tidsperiod? Fisken är vid gott mod och jag kommer försöka behandla i första hand. När kan jag förvänta mig en förbättring i huden?




        Kommentar

        • skaggerik
          • May 2020
          • 47

          #5
          Jo, då är det kanske så att Oodimor är fel preparat, det ger för lite malakitgrönt. Seachem amonia alert och liknande produkter verkar ju jättebra, men de är oftast för trubbiga, eller långsamma. Om du mäter nitrat med stickor så behöver det inte betyda någonting. Nitrat är slutfasen i kvävecykeln. Läs av vad du får. Håller man under 30-50 ppm nitrat klarar man sig ofta långt. Nitrat tar vi ju bort med vattenbyten, för mycket är ohälsosamt för fiskarna och ger alger, men för lite så kan dina växter ta stryk. Om du ska testa att behandla så prova med Punktol i karantänskar. Tetramyhena är lite ovanligare men kör en kur enligt beskrivningen. Tetrahymena drabbar ofta levandefödande, men i karen så kan det vara så att en fisk blir lite jagad, stressad och blir därför mer mottaglig för sjukdom. Om man var vita prick däremot så ska man alltid behandlar hela karet.
          Senast redigerad av skaggerik; 29 November 2020, 17:25.

          Kommentar

          Arbetssätt...