Sytråds bajs och glosögda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Samsos
    • March 2017
    • 9

    Sytråds bajs och glosögda fiskar

    Hejsan!

    Jag har ett 540Liters med Eheim Kraftpaket och en Eheim Classic 600 + en Ehiem Streamer för god cirkulation! Akvariet har vart igång i 3+ års tid

    Idag går det 4 Blå ciklider 1 Salvini ciklid 1 haiticiklid samt L190 och en Gebbi alla i Bra storlekar.

    Det jag funderar över är om mina fiskar möjligen har drabbats av någon sjukdom som jag inte har lyckats råda bot på! Såhär ligger det iaf till. Mina blåcikliders avföring är Sytrådstunna & genomskinliga. Ögon på fisken är svullna och är väldigt “popeye” liknande, Kroppsformen är krokig och fisken har en wobblande sim gång ibland.

    Jag har läst att bukvattensot kan ha dessa symtom. Jag har gjort rätt så stora vattenbyten på nästan 75% medans jag har tömt så har jag har flyttat ut de
    Blå cikliderna i saltbad. 2 av dessa fiskar som går i karet är möjligen 4 år gamla. Om nu bukvattensotet är så smittsamt så undrar jag såklart på om mina malar eventuellt bär på det också men de ser ut att må bra och de äter och skiter som de ska.
    När jag har fyllt på med nya individer i karet så har dom varit väldigt aktiva i början men efter någon vecka så har dom dött. Dom har haft lite svälld buk men inga synliga skador på fisken när jag har håvat upp dom. Jag ser nästan aldrig att cikliderna bajsar förutom när då man upptäcker den hängande sytråden under fisken.

    fodret jag använder är Tropical Flakes, Tropical flytande små pellets och ocean nutrition colossus x2.

    Vad tror ni? jag ställer frågan här eftersom jag är trött på att djupdyka i forum som sällan tar mig framåt utan jag blir bara mer gråhårig.
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Äter de bra? Hur länge har de skitit sytråd? Har du introducerat nya fiskar? Kan det vara mask?

    Kommentar

    • Samsos
      • March 2017
      • 9

      #3
      Blåcikliderna tar flingfodred, filtrerar det i munnen och sen spottar ut lite rester av det, Skitit sytråd till och från men typ ett halvår ingen av dessa har dött.
      När jag har tillfört nya fiskar så har dom oftast bara dött dock så när dom har gått bort har det varit väldigt mycket aktivitet i karet. Senast jag tillsatte fisk blev det två små Haiticiklider där den enda gick bort efter 2-3 veckor, då båda gick där på "prov" för och se om blåcikliderna/salvinin skulle vara aggresiva mot dem nya invånarna. Då jag miste 3 styckna Haiti ciklider i våras. Dessa var väldigt dominerande då, men till följd av att de gick bort så gick även en salvini bort en kort period efter och yttligare nån tid efter det så dog då min Guldsöm.
      Haiti cikliden samt min Salvini tar stora pellets och käkar det utan problem och dom är glupska tillskillnad mot de blåa. det är väl det.
      Om det rör sig om mask då? vad ska jag då ta mig till. Jag har sett en gång i tiden små nematoder som nu verkar vara helt borta i mina akvarier.

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Man ska ju undvika att medicinera i blindo. Sytrådsskit kan bero på stress och att de inte äter. Mask kan vara en bidragande faktor men kan ofta göra så att fiskarna simmar konstigt, har de gjort det?. Äter de något annat ? Försök få dem att äta mer, med t.ex. räkmix, vita mygg, tubifex eller musslor. Då kan det bli lättare att klura ut felet. Mikroskopi av avföringen kan vara till stor hjälp vid sjukdom. Kan du lösa det? Om du konstaterar att de har mask så får man medicinera efter mask och om de äter eller inte. Medicinering i fodret är alltid att föredra eftersom att det blir billigare, samt ger tydligare effekt snabbar med en mindre mängd läkemedel, vilket även är bättre miljömässigt. eSHa-ndx innehåller levamisol om fungerar om fiskarna inte äter, det tar rundmask. Annars finns eSHa-gdex (praziquantel) mot bandmask som också fungerar om fiskarna inte äter. Kan man få dem att äta fodermix använder man annars praziquantel (Droncit) eller fenbendazol (Axilur) i fodret, det brukar vara ungefär 0,3 % aktiv substans i två veckor.

        Kommentar

        • Samsos
          • March 2017
          • 9

          #5
          Ja medicinering vill man ju gärna behöva slippa.

          Absolut, och till viss del kan det kunna bero på stress eftersom detta är fiskar som har väldigt mycket temperament i mellan åt. I dagsläget så är det otroligt lugnt i karet och jag har igentligen svårt att tro att det beror på just stress. individ är väldigt lugna, den minsta fisken i mitt karet är väl den som kan brusa upp och vara lite kaxig men den äter och är pigg, Dock basjar den vita trådar också. Karet har massa växter och rötter så det finns gott om gömställen och ställa sig i bör också tilläggas.

          När det kommer till hur fisken simmar så simmar dom lite vacklande likt en Hi-Lo wobbler. (gäller bara de blå cikliderna) Simmar lite likt guldfisk "huvudet neråt och stjärten upp" och de gjorde ju inte fisken i början, Den fisk som har detta beteendet är en avkomma och den simmade extremt konstigt ett tag tidigt i livet så jag trodde då att det kunde eventuellt vara lämpligt att avliva, men jag valde då att flytta fisken till ett större kar då den började simma allt bättre. (lite rubbad simblåsan kanske?) har som sagt inte att jämföra med men skulle kanske kunna vara något sånt.

          Jag har matat med frysta röda mygg. Jag har väl läste både ris och ros om just röda mygg. men det mesta jag har läst om det är väl att det kan påverka oss människor att vi kan reagera och få likt allergi liknande symtom.

          Kommentar

          • skaggerik
            • May 2020
            • 47

            #6
            Jag har inte mer att komma med just nu, jag lägger snart upp en tråd med tips på böcker om sjukdomar tror jag, hör av dig med hur du gör. Det blir intressant att höra.

            Kommentar

            • Samsos
              • March 2017
              • 9

              #7
              axilur är väl de tabletterna man ger till katter vid mask i magen om jag minns rätt? hur gör man då? skulle det gå att ta upp pellets å blötlägga dom + axilur å sen mata på?

              Kommentar

              • skaggerik
                • May 2020
                • 47

                #8
                Axilur ger man till hundar och katter, det säljs på Apoteket och innehåller fenbendazol, både 250 och 500 mg finns. Doseringen är 250 mg per 100 g foder. Det är lämpligast om du tar en tablett a 250 mg, 50 gram räkor och 50 gram ärtor. Mixa ärtor och räkor, mortla tabletten, blanda i och mixa igen. Nu har du avmaskningsräkmix. Som bindemedel kan du ta 1-2 gelatinblad (löst), agar agar eller lite torrfoder och blanda i. Detta förvarar du i frysen och tsr fram i kylen eftersom. Mata som enda fodret i två veckor. Fenbendazol är svårlösligt i vatten. Det är även svårt att dosera noggrant i pellets, detta är olämpligt. Fenbendazol kan även doseras i vattnet med doseringen 1 mg/L i två veckor, men det är mycket sämre. Epsomsalt (magnesiumsulfat) kan även tillsättas med dosering 1 matsked per 100 liter. Det har en laxerande verkan men gör vattnet hårdare.
                Senast redigerad av skaggerik; 02 December 2020, 00:31.

                Kommentar

                Arbetssätt...