Rodnande, sår och svamp på guldfisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svullo
    • November 2020
    • 1

    Rodnande, sår och svamp på guldfisk.

    När jag ganska sent i höstas plockade upp den sista fisken jag fick upp ur min damm hade den ett stort "hål"/krater på ena sidan magen, kanske 15-20mm i diameter och 3-4mm djupt. Jag tänkte först att jag kanske skadat den med håven när jag fångade den men då hade det rimligtvis inte fått den formen. Möjligen kunde man tänka sig att den blivit biten av någon fågel/orm men det är typiskt bara småfågel där (har aldrig sett häger eller sjöfågel) och flera år sen vi sist såg en snok i dammen. Jag tror nu inte att yttre fysiskt angrepp har något med saken att göra.

    Väl i akvariet fick den vita prickar på stjärtfenan och vitt ludd i såret. Enligt den lokala akvarieaffären var det dock inte vita-pricksjuka utan även prickarna var svamp (förmodligen helt korrekt diagnos).

    De tyckte även att jag hade mycket nitrat. Jag mäter med multiteststickor och har alltid trott att det är ok så länge man är långt från de röda sträcken som enligt behållaren är "not good" (100mg/L), "bad" resp. "very bad" men är öppen för att jag kan ha fel (dock säger t.ex. vattenliv.se att "Fiskar tål utan vidare 50-100 mg/l."). I det här fallet skulle jag säga att det var klart närmare 25 än 50mg/L (men metoden är förstås inte helt exakt, om nån vet nån bra app för att göra jämförelsen bättre medelst kamera så vill jag gärna höra om det).

    I vart fall ökade jag vattenbytet, som var ganska kraftigt redan innan, till nästan halva volymen per dag (känns extremt, men det är samtidigt medvetet för mycket fisk eftersom dammen är så mycket större än akvarierna) och nu är det definitivt 25mg/L nitrat eller rentav lägre. Nitrit har aldrig gett nåt utslag på någon sticka nånsin som jag kan minnas.

    Jag har även sedan nån vecka i salt så som de rådde mig till. Iom det kontinuerliga vattenbytet bli salthalten dock lägre än de 1dL/100L de rekommenderade (jag häller i så det blir den koncentrationen morgon och kväll men dessemellan späds det förstås eftersom jag ännu inte lyckats hitta på nåt bra sätt att göra tillförseln kontinuerlig, och därtill har jag haft grovt salt så det blir lite luft i måttet).

    Men förutom att svampen inte försvinner från den fisken så ser jag rodnad och begynnande sår av samma typ (och svamp/ludd/vitt, i synnerhet vid munnen) på några andra fiskar. På någon har det gått lite längre och ser verkligen plågsamt ut. (EDIT: försöker få till en bild men den syns inte i förhandsgranskning: EDIT2: Gick visst inte, här är den iaf: https://imgur.com/a/wqp5mPB)

    Eftersom jag fick höra att det var för mycket nitrat mätte jag idag halten i dammen för att avgöra om jag måste panikbyta vatten där för de fiskar som kommer övervintra där, men fann då att det knappt gav utslag alls på teststickan, kanske är det runt 10mg/L. Men det var ju i det vattnet den ursprungligen skadade fisken ursprungligen fick sitt sår så det känns som att det handlar om mer/annat än (eventuellt?) dåligt/övergött vatten.

    Den mest sjuka fisken har även lite svarta fläckar på sig (och några som dog i somras hade det) och jag vet att det är typiskt tecken på ammoniak, men jag har svårt att tro att det skulle kunna bli mycket av det i akvariet med det vattenbyte jag har nu (fläckarna på denna tillkom där och efter att jag ökat på bytet). pH verkar dessutom vara väl under 6.8 på teststickan vilket väl talar mot ammoniak (är själv dålig på kemi)?

    Har någon någon idé om vad jag kan göra och vad som är fel. Bör den först sjuka fisken (som ständigt blir sämre) istället intensivbadas i salt och isf i vad för koncentration? Eller finns någon specifik medicin? Den fisken är måhända förlorad (även om jag hoppas att han/hon överlever men då är den duktig) men jag är också rädd att det här blir en epidemi.

    Ska sägas att jag i somras köpte en fisk som hade ett ytligt sår på sig (inte den som är sjuk nu) som de trodde skulle läka i dammens kyla (ev har den såret kvar och nu infekterat men den som jag fiskade upp med "hålet" och som mår sämst är definitivt en annan). Den hade heller inte någon liknande rodnad kring sitt sår då.

    Ursäkta de många frågorna men det här känns lite desperat. All ev. hjälp uppskattas!
    Senast redigerad av Svullo; 23 November 2020, 19:43. Anledning: Försöker få dit en bild
Arbetssätt...