Akvariesjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susie-Marie
    • November 2020
    • 9

    Akvariesjuka

    Hej.

    Har drabbats av akvariesjuka.Både jag själv o fiskarna.De fiskar som var sjuka har jag fått avliva.
    Undrar om någon vet om det går att behandla de 9 jag har kvar?Eller vad göra.?Själv är jag under behandling.
    Tacksam för ev.svar.
    Bästa hälsningar
  • MAGIKARP
    • October 2020
    • 6

    #2
    Blev lite nyfiken, googlar man på akvariesjuka får man i princip bara upp din tråd här på zoopet. Kan du utveckla lite kring vad för sjukdom du pratar om?

    Kommentar

    • Susie-Marie
      • November 2020
      • 9

      #3
      Den är orsakat av Mycobacterium Marinum .Kallas också för fisk Tbc.Har för mig det står om den på första sidan då man kommer till Zoopet.Ska titta nu igen så jag säger rätt

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Det finns vissa behandlingar med antibiotika, vad har du för fiskar? Jag tycker att man tyvärr ska avliva fiskarna och sterilisera hela karet med klor.

        Kommentar

        • Susie-Marie
          • November 2020
          • 9

          #5
          Hej
          Oj.Hårt o behöva avliva.Har 2 rätt stora praktbotior .1 teleskopslöjstjärt.1 smalrandig liten( vietnamesisk?)botia.1 kuliål. 3 mindre sorts allätare o 1 överlevande av flera platy.Platyna verkar ha varit mest känsliga för smittan.Samtidigt var det ju flest av dem.Samtidigt vill man ju inte riskera få smitta igen då man någon gång blir bra.Tack för ditt svar.Toppen o få veta.Har försökt leta efter svar
          Hälsn Christina

          Kommentar

          • skaggerik
            • May 2020
            • 47

            #6
            Du får ju försöka behandla med nifurpirinol, t.ex Furanol, Sera Bactopur Direct eller FuraPond. Risken är att man inte vet om man är fri smittan och råkar smitta sig själv och andra fiskar och kar.

            Det är en svår sjukdom.

            Kommentar

            • Susie-Marie
              • November 2020
              • 9

              #7
              Hej.
              Tack snälla du , igen.
              Har funderat mkt hur göra.Blir medicinering o grodmansdräkt vid rengöring.
              Tycker för mkt om fiskarna för att avliva så länge de inte verkar må dåligt.
              Hälsn Christina

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Hur undersöktes fisken för att ställa diagnosen fisktuberkolos?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Susie-Marie
                  • November 2020
                  • 9

                  #9
                  Ursäkta sent svar.Fisken har ej undersökts.Har själv bara läst att det kallades för det

                  Kommentar

                  Arbetssätt...