Protozin och räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Näckros
    • February 2020
    • 19

    Protozin och räkor

    Hej!
    Jag har rotat omkring lite här i forum men inte hittat tydliga svar. Troligen har jag råkat ut för vita prick-sjukan och det är mina rosentetror som har drabbats. Corys, danio och kuhli ser fortfarande bra ut. Köpte Protozin i butiken dock där sa de att det är mindre sannolikt att det är vita prick då jag inte har tillsatt någon ny växt eller fisk sedan juni eller så.... Dock upptäckte jag för ett par dagar sedan en halvrutten tetra och relativ höga nitratvärde, så kanske något som satt i fiskarna som lockades ut för den plötsliga dåliga vattenkvalitén.
    Hur som helst har jag påbörjat medicinering och plockade ut mina amanoräckor, zebrasnäckor och 80% av mina posthorn. Inte lätt, räkorna var snabba! De sitter för tillfälle i en hink men nu funderar jag på om det kommer vara ok att bara släppa de tillbaka efter medicineringen. Bär de på sig sjukan? De få posthorn som jag inte fick med från akvariet verkar fortfarande må bra och det har gått 2.5 dagar sedan första dosen. Det låter som vissa har haft räkor och sniglar kvar i sina kar trots medicinering med Protozin och haft minimala dödsfall. Så, kommer jag att ångra mig om jag sätter tillbaka räkorna etc efter färdig medicinering då sjukan, vilken den nu är, finns kvar på dessa? Eller borde jag lägga tillbaka alla kräft-och blötdjur nu och hoppas att de klarar sig under resten av medicineringen?
  • Näckros
    • February 2020
    • 19

    #2
    Jag kan uppdatera: Det verkar som de flesta posthorn, om inte alla, som var kvar i karet under medicinering klarade sig. Dessutom hade jag glömt en amanoräka i karet som jag trodde hade strykt tidigare och den mådde bra också. Ser alltså ut som om det kanske inte är optimalt med Protozin och räkor/sniglar men det går väl oftast bra ändå.

    Kommentar

    Arbetssätt...