4 döda Malawi på en månad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maverick
    • July 2018
    • 2

    4 döda Malawi på en månad

    Hej behöver verkligen hjälp, har aldrig vart med om något liknade under mina 10 år i hobbyn. Blir så ledsen och besviken så att jag vill lägga ner hobbyn. Säg gärna till om ni tycker jag har missat något. Tack i förväg.

    1/ Hur stort är akvariet?
    380L, aqua medic percula 120

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Inbyggd bakom panelen, vadd, svamp och lava. 2000l/h + 2500l/h

    3/ När startade du akvariet?
    Akvariet har vart igång 3 år, dock flyttade jag för 1 år sedan. I flytten sålde jag de flesta fiskar. Sedan hade jag 3 ancistrus och en Protomelas taeniolatus fiskar tills för 6 veckor sedan då jag skaffade 11 fiskar till. 2 Azureus dog som jag sedan kommer gå in på, då skaffade jag 6 till fiskar för 3 veckor sedan. Köpta av Kent i Nol

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    4 st Aulonocara "ob" 7 cm hanar, 2st Aulonocara Jacobfreibergi 7 cm hanar, 1st Copadichromis Azureus fullvuxen, 3st Aulonocara Maleri fullvuxna, 1 st Protomelas Taeniolatus hona fullvuxen, 3 st Aulonocara hanar jag ej kan namn på fullvuxna. 2 Ancistrus malar fullvuxna.

    totalt 16 st nu

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Inga växter

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH 7.6-7.8 har ej test för KH men Göteborg säger mjukt 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet?
    pH 7.6-7.8
    Nitrite 0ppm
    Nitrate <15ppm
    Ammonia <0.25ppm
    API test

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    50% både onsdag och lördag

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Lördags 50% idag måndag

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej ingen karantän

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej inte vad jag vet

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Varje eller nvarannan dag, Kents räkmix superred

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Ja och nej, mina nya fiskar från Kent vägrade äta NLS pellets så blev räkmix från Kent

    16/ till 19/ & 21/
    2 Veckor (4 veckor sedan) efter att jag hade köpt fiskarna reste jag bort över helgen. När jag kom hem var en Azrus död den andra simmade på sida. Misstänkte strid då de hade lite skador på fjällen.
    1 vecka (3 veckor sedan) efter det hade jag en död Aulonacare inga synliga skador simmade på sidan när jag kom hem från på kvällen.
    2 veckor (1 vecka sedan) sedan hade jag en död Ancitrus.
    Idag har jag en Aulonacare som jag köpte i andra som rundan simma på sidan, inga synliga skador.

    Det alla fiskar har gemensamt är att de har ättit dåligt eller inte ätit något. Inte vart aktiva hållt sig vid botten. Andningen har vart normal eller något lägre svårt att minnas.
    Jag har ingen agresion i akvariet.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    nej, vet inte vart jag ska börja.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, så fort jag ser det. Avlivade til och med en Aulonacare för den var helt bort.

    Hälsningar Arvid.
  • åheim
    • April 2006
    • 13120

    #2
    Ja det går inte att säga men det enda jag tycker är onormalt av det du skrivit är dem stora täta vattenbytena! Kranvatten kan beroende på kvalité och klorering vara ett nödvändigt ont. Menar med det att man kan behöva byta endast små mängder typ 20-30% varannan vecka och bara i kombination med ett vattenberedningsmedel, för det kan vara så att dina Malawi inte klarar av så mycket av ditt kranvatten på en gång...?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...