Fortsätta eller byta medicinering (nybörjare)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • igu
    • October 2020
    • 5

    Fortsätta eller byta medicinering (nybörjare)

    Hej,
    Håller på med första akvariet (på 2000-talet i alla fall ) och behöver lite hjälp med hur man ska tänka kring medicinering.

    Upptäckte att en molly började bli slö så jag tog en närmare titt. Kunde se kraftig anding/gälaktivitet så jag tog en mer noggrann koll av vattnet (med dropptester och inte stickor). Alla värden såg bra ut så jag började leta andra sjukdomstecken. Tyckte mig kunna se en vit prick precis vid gälen så jag tyckte alla tecken passade bra på vita pricksjukan (ich). Sagt och gjort så hade en vän vägarna förbi Hornbach och kunde köpa med medicin.

    Nu till mitt lilla dilemma...2-3 dagar in i kuren kan jag inte längre hitta varken fler eller ursprungliga pricken. Däremot så ser jag fler och fler tecken på Columnaris såsom kliande, vitt runt munnen, mm. Ska jag avbryta pågående kur eller låta den gå färdigt och eventuellt byta om det inte blir bättre? Det hela blir lite mer komplicerat av att när jag läser innehållsförteckningen verkar den första medicinen innehålla flera aktiva ingredienser även för Columnaris.

    Så vad tror ni? Låta första kuren löpa helt färdigt eller avbryta och byta medicin?

    Medicin Faunamor, 1ml =
    2,5mg Methylthionine chloride
    1,0mg Malachitgreen oxalate
    0,5mg Methylrosaniline chloride
    0,3 mg Acriflavine chloride

    Invånare:
    Molly
    Kardinaltetror
    Otocinclus
    Räkor Caridina CR

    Tack på förhand!
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Jag tror att du kan fortsätta med faunamor. Den är ganska ogiftig för fiskarna. Du kan nog ta lite högre dos och i fler dagar än specificerat om du känner dig påläst och vågar. Är alla fiskar drabbade? Håll koll på ammonium och nitrit, så länge som de är låga kan du nog dundra på. Du kan säkert även göra ett stort vattenbyte och börja om kuren om det inte blir bättre. Tänk bara på att bevaka fisken och att de behöver lugn och rent vatten för att läka.
    Jag har sammanställt ett Exceldokument med nästan alla seras, munster och JBLs mediciner, med priser, innehåll och koncentrerationer. Jag ska putsa på det och kanske lägga ut det här på zoopet. Hör av dig med ut fisken mår och hur du gör, det blir spännande att höra.

    Kommentar

    • skaggerik
      • May 2020
      • 47

      #3
      Det kan vara så att dina fiskar fått vita prick och som ett resultat av det också fått columnaris.

      Kommentar

      • skaggerik
        • May 2020
        • 47

        #4
        Hur mår dina fiskar?

        Kommentar

        • igu
          • October 2020
          • 5

          #5
          Uppdatering;
          Jag valde att fortsätta med kuren. Ökade dosen marginellt och körde en extra dag på varje medicineringssteg.

          Barnen förlorade en molly nästan direkt men alla andra fiskar blev mycket piggare dag 2-3 och verkar nu helt fria från besvär. Det stod att räkor kanske inte skulle klara medicinen men även de klarade sig.

          På det hela taget kändes det som att det gick ganska bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...