Mycket sjuk slöjstjärt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Beman
    • April 2020
    • 27

    Mycket sjuk slöjstjärt!

    Hej!

    jag begärde från en resturang att få ta reda på en slöjstjärt som levde i en fruktansvärd miljö.

    förmodligen sönderstressad, nitrit och nitrathalten var skyhöga då ägaren bara bytte vatten och rengjorde VAR 6E VECKA!
    personalen var okunniga och matade fiskarna 1 gång om dagen med 5 blad av guldfisk flagor.

    jag kan konstatera att fisken har:

    *nitrit/nitrat förgiftning
    * undernärd
    * utåtstående fjäll
    * ett inflammerat öga
    * 5 vätskefyllda bölder på ryggen
    * en något trasig ryggfena
    * tappat färg på ett ställe på ryggen
    * svullen kropp vad jag kan se

    Jag fick hem henne igår och började genast behandla med esha 2000. Hon kunde knappt hålla sig upprätt igår och simmade knappt.

    idag är hon liiite piggare och simmar runt en del och ligger inte upp och ner längre.

    hon är nyfiken på maten men äter väldigt lite. Har försökt att blåsa in mat i munnen på henne men hon spottar ut det igen direkt när jag släpper henne.

    jag tror inte hon klarar ett saltbad men jag medicinerar ju för dom flesta sjukdomar.

    kan jag göra något mer?

    jag tänkte byta vatten när 3 dar har gått och medicinkuren är klar.

    hon bor just nu en balja på 30L.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Oj 30 liter är inte mycket vatten och det kan gå fel väldigt fort.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • skaggerik
      • May 2020
      • 47

      #3
      Spontant så känns det som att sista hoppet för den här fisken är nifurpirinol.

      Kommentar

      • Beman
        • April 2020
        • 27

        #4
        För tillfället har jag inte mer volym att ge den tyvärr. Tanken är att den ska få komma ner i de stora karet så fort den blir bättre. Ja kan prova dedär nifurpirinol och köra en sån kur också. Tänkte blanda salt sen men det är ju ingen medicin direkt. Som jag förstår det måste jag behandla skadorna innan man saltbadar. Den har blivit bättre bara över natten men det är lång väg kvar. Efter 3 dar med den behandling jag kör nu så byts allt vatten och den nya behandligen inleds.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          Kan man ens få tag i nifurpirinol längre? Blev inte det förbjudet för akvariebruk, eller blandar jag ihop det med något annat preparat?

          Kommentar

          • Beman
            • April 2020
            • 27

            #6
            JBL furanol 2 innehåller de ämnet iaf.

            Kommentar

            • MariaBj
              • January 2016
              • 121

              #7
              Ja, jag läste nu att man förbjudit substansen i flera andra länder, jag hade nog förstått det fel

              Kommentar

              • Beman
                • April 2020
                • 27

                #8
                Britt-Åke som jag döpt hon till verkar göra väldigt små framsteg dag för dag. Jag är på 3e dagen med esha 2000 och det har inte blivit värre. Lite färg har kommit tillbaka på fläcken på ryggen och hon verkar ätit maten som jag lagt ner. De tar några timmar men det verkar som om hon äter lite nu och då. Hon andas inte lika kraftigt som förut men verkar ändå inte må bra. Ligger för de mesta stilla vid en plastväxt. Imorgon så ska jag prova lite salt i vattnet och se hur de går. Får hon gå med salt i 2 veckor därefter gradvis sänka salthalten. Vad jag förstår så hjälper saltet till läkningsprocessen och det är jag ute efter. Furanol 2 ska jag beställa så fort jag får tag på det så då blir det en sån kur också om hon inte piggnar till av saltet.

                Kommentar

                • skaggerik
                  • May 2020
                  • 47

                  #9
                  Hur mår din fisk?

                  Kommentar

                  • Beman
                    • April 2020
                    • 27

                    #10
                    Hon mår bättre och bättre! Jag kör just nu på andra omgången med esha 2000. Har också tillsatt salt (3-4g/L) samtidigt och detta verkar ge resultat.

                    Hon äter omedelbart upp all mat jag ger henne och håller sig i rörelse mest hela dagen. Ibland så fastnar hon i plastväxten och verkar inte riktigt orka skaka sig lös så jag får hjälpa henne.

                    Jag har beställt JBl Furanol som är en typ av antibiotika. Den kuren ska göras direkt när jag får hem den. Den kan upprepas om så behövs.

                    Symtom på bukvattensot har försvunnit helt, färgen på fenor och kropp börjar sakta men säkert komma tillbaka.

                    enda symtomen som kvarstår är att hon har 5-6 vattenfyllda bölder på kroppen. Vet inte riktigt vad det är för något men jag tror det är en inre infektion som blev av de dåliga vattnet hon fått utstå.

                    hon lever i en balja på 30L och verkar inte må dåligt över det. Volymen kan vara till nackdel då mer starka mediciner tillsätts men jag har en noga övervakning och byter vatten var 3e dag.

                    Det filter hon har är från ett redan inkört akvarium så det hjälpte nog till att inte få en nitritpik. Hon åt och bajsade just inget heller första dagarna så de kan inte blivit så mycket skit i vattnet.

                    furanol kan förhoppningsvis minska bölderna då jag kan läsa symtomen i beskrivningen.

                    Bara bölderna försvinner så är hon nog redo att flytta in till det stora karet och träffa sina kompisar men jag räknar med att hon får vara i karantän i minst 2 veckor till. Jag vill vara 100% säker på att hon är fri från smittsamma sjukdomar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...