Min kampfisk har fått skägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McQuarium
    • July 2020
    • 9

    Min kampfisk har fått skägg!

    Min kampfisk har fått ett litet vitt skägg och blivit loj. Lägger sig på botten och simmar sakta upp till ytan för att kippa efter luft och sedan ner igen.
    Han bor i ett Fluval edge 23l som har varit igång i 3 veckor.
    Fram tills han flyttade in i detta har han alltid bott med några endlers och några räkor men när det nya blev beboligt fick bara räkorna följa med.
    Det som har hänt sedan i fredags är att det har flyttat in några moskitorasboras efter som att han har funkat bra med småkompisar förr. Höll koll i början och upplevde att han i lugn och ro tittade till dom utan att jaga runt, nyfiket intresserad utan att bli aggressiv mao.
    Utöver detta fick han röda moskitlarver för första gången igår och därefter sög jag upp det som Inte åts upp så lite nytt vatten åkte i med.
    Förutom att han verkar slö har han fin färg.
    har försökt googla en bild på munröta utan större framgång så här kommer en bild.
    Senast redigerad av McQuarium; 16 August 2020, 14:52.
  • McQuarium
    • July 2020
    • 9

    #2
    Ser nu att det ser ut som om han fått konstig färgskiftning men det är bara reflektion av fönstret. Fick ju koncentrera mig på att få en tydlig bild av skägget!!!
    Glömde tyvärr stickorna på jobbet i fredags då vi skulle kolla vattnet på ett akvarium som ska igång där med så jag kan inte svara för vattenvärden tyvärr...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Skägget är i alla fall svamp. Man kan ju anta att vattenkvalitén är långt irån optimal eftersom det bara är 3v. Varför fisken fått svamp tänker jag inte gissa omkring. Hoppas den frisknar till!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Jag tänker heller inte gissa varför fisken fått svamp men den behöver få hjälp att bli av med det. Jag föreslår ett bad i Ektozon, det har funkat för mig vid något tillfälle. Då slipper du behandla hela akvariet med något läkemedel och undviker då de risker som det för med sig.

        Kommentar

        • skaggerik
          • May 2020
          • 47

          #5
          Jag har använt Medimor mot svamp hemma som en chansning. Det har fungerat mycket bra. Ett preparat så som Dessamor, Protozin eller Fungol är nog lämpligt. Om du inte vill köpa en av de specifika medicinerna så kan medimor vara okej, men inte optimalt eftersom att den är ok på svamp, viss fenröta och vita prick. Den kostar ca 100 kronor, är bred och dryg.

          Kommentar

          Arbetssätt...