Hur fungerar fenröta och när är det motiverat att medicinera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MariaBj
    • January 2016
    • 121

    Hur fungerar fenröta och när är det motiverat att medicinera?

    Som någon kanske har sett i mina andra trådar har jag haft problem med att fiskar fått fransiga fenor och dött. Har sedan förhoppningsvis hittat felet i form av en stor rot som låg och ruttnade i akvariet. Nu är alla värden bra och jag har skaffat nya kompisar till den stackars ensamma scalare som blev kvar.

    Nu är jag orolig över om problemet ändå ska fortsätta, därför att det finns fenröta kvar i akvariet och kanske hos bärare utan symptom. Såg nyss till min förskräckelse en liten uttunnad vitaktig fläck på ryggfenan på den scalare som var kvar sedan tidigare.

    Jag har läst många trådar om fenröta men det har ändå inte blivit helt tydligt för mig hur denna sjukdom fungerar. Någonstans stod det att bakterierna alltid finns där i alla akvarier och att fiskarna därför får fenröta om de blir utsatta för stress. Stämmer det? För i så fall är det väl ingen idé att medicinera eftersom smittan ändå kommer tillbaka sedan? Eller kan det vara så att sjukdomen cirkulerar runt bland fiskarna en längre tid och att den inte försvinner förrän man medicinerat?

    Det vore jättebra om någon mer insatt ville reda ut det här för mig. Och kanske finns det andra som haft fenröta i sitt akvarium en längre tid- vore bra att få veta hur ni hanterat det och hur det fungerat. Jag hoppas förstås att det ska fungera nu och att fiskarna ska få vara friska, men jag behöver ha en plan för hur jag ska göra om sjukdomen blossar upp igen, så att inte ännu fler fiskar behöver stryka med.

    Och är det alltid fenröta om fiskar får fransiga fenor och sedan dör, även om de inte är så väldigt fransiga ens när de dör utan bara lite?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Fenröta skulle jag inte kalla för en sjukdom, det är ett bakterieangrepp. Den främsta orsaken är ökad bakteriehalt i akvarievattnet så därför är veckovisa vattenbyten och kontroll på utfodringen viktig.
    Stress pga. Fel sällskap, brist på skydd, svajande vattenkvalite, näringsfattig kost eller svajande vattenvärden, arter som är aggressiva och revirhävdande är alla exempel på faktorer som kan försvaga fisken och göra den mottaglig för allt möjligt!

    Ibland kan man komma till rätta med fenröta genom att säkerställa en god vattenkvalitet och tillsätta vanligt salt, ca 1-2dl per 100L.

    En medicinskt behandling mot bakterier slår även ut de goda bakterierna, så det är viktigt att följa anvisningarna för preparatet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MariaBj
      • January 2016
      • 121

      #3
      En sjukdom lär det vara, för ett bakterieangrepp på en organism är väl per definition en sjukdom . Men oavsett vad man kallar det så förstår jag att det från början orsakats av en dålig miljö, antagligen pga den ruttnande rot som du hjälpte mig att identifiera så jag kunde ta bort den. I nuläget tror jag verkligen inte att något kan vara fel längre. Så det jag undrar över är egentligen om det kan vara så att bakterierna finns kvar i alltför hög koncentration trots att det som orsakade problemet från början förmodligen är borta (fiskarna bär väl på det). Och om det då kanske innebär att jag måste medicinera för att någonsin få bukt med problemet. Jag får i så fall som du skriver ju räkna med en omstart av akvariet, vilket inte är bra men i alla fall bättre än en evig fenröta....

      Kommentar

      • MariaBj
        • January 2016
        • 121

        #4
        Jag har nu haft i JBL Ektol i akvariet, så har jag testat det, och om problemen sedan kommer tillbaka så måste det vara något väldigt konstigt fel i akvariet som inte går att veta vad det är. Jag hoppas verkligen att det tar bort problemet.

        Kommentar

        • MariaBj
          • January 2016
          • 121

          #5
          En liten uppdatering och undran om någon har en tanke eller idé om det som hänt i mitt akvarium de senaste veckorna:

          Jag medicinerade med Ektol i två vändor med vattenbyte emellan enligt instruktion. Därefter vattenbyte och tillsats av bakteriekultur. Alla värden har varit bra hela tiden. Mot slutet av medicineringen var alla fenor hela. Det var för en vecka sedan. Nu ser jag att ryggfenan på en scalare är vit i toppen och bukfenan lite kluven, den är även hängig. Suck . Hur kan detta ens hända? Är medicinen så dålig att den inte tagit bort alla bakterier?

          Kommentar

          • skaggerik
            • May 2020
            • 47

            #6
            Ektol är en bra medicin, men fenröta är ett resultat av dålig vattenkvalité eller stressade fiskar. Friska fiskar i bra vatten behöver inte medicineras; iallafall när det gäller fenproblem. Kan du berätta om ditt kar, hur du sköter det och vilka som bor där?

            Kommentar

            • MariaBj
              • January 2016
              • 121

              #7
              Ja, alltså, problemet är att inget verkar vara fel, som jag kan komma på. Det kan ha varit problem med vattenkvaliteten tidigare pga av en ruttnande gammal rot, men nu hittar jag inget fel med vattevärden (ammonium, nitrit, nitrat, ph, kh). Mycket växter. Vattenbyte 30%en gång/v. Använder vattenberedningsmedel. Relativt lite fiskar i 480 l- scalarer (bara två kvar), nyckelhålsciklid, siamesiska algätare, 2 praktbotior, röda fantomtetror, svärdbärare, 2 malar. Det är enbart scalarerna som dör av någon anledning så jag får sluta ha sådana. Men skulle gärna vilja veta vad som gör att det inte går.

              Kommentar

              Arbetssätt...