Nybliven med akvarie och sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sarlu
    • July 2020
    • 1

    Nybliven med akvarie och sjukdom?

    Min 10åriga son har länge tjatat om akvarium och för ca en månad sedan skaffade vi ett. Har startat upp det enligt alla ”regler” vi har läst och har två dvärggurami en mal 17 guppy. Alla dessa mår bra. För tre dagar sedan släppte vi i 10 kardinaltetror. De har därefter dött en efter en och nu är bara tre kvar. Har kollat vattenkvalitet. PH bra, hårdhet bra, nitrat och nitrit bra klor bra. När jag läser på forumet så tänker jag att de kanske drabbats av kardinalsjukan. Min fråga är därför. Hur vanlig är denna sjuka? Kan den även drabba neontetror? Hur länge ska man vänta innan man sätter i nya tetror? Vill helst inte ha en massa fler döda fiskar då min son klandrar sig själv och blir helt uppgiven när de dör. Är ytterst tacksam för svar.
  • skaggerik
    • May 2020
    • 47

    #2
    Hur stort är akvariet? Hur gick uppstarten till? Hur har du mätt nitrit? Hur ser de döda fiskarna ut?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #3
      Det kan handla om att de inte klarar av att acklimatisera sig till de nya förhållandena. Alltid en risk att tillsätta ny fisk till ett akvarium som redan har fiskar. Ny fisk kan smitta de gamla och de gamla kan även smitta ny fisk. Vatten kan vara lite dåligt och dem gamla fiskrna har anpassat sig till det men de nya klarar inte det och Nitrit,nitrat,klor, säger inte hela sanningen om vattnet!

      Erat akvarium är 1 månad och då är inte faran över än, det är fortfarande i en inkörningsfas även om nitriten inte är mätbar.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...