Röda trådar ur analen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miya
    • April 2004
    • 2

    Röda trådar ur analen?

    Ja vad är det för fel på mina ciklider? Ett par av dem har fått som röda, "taggiga" trådar som sticker ut ur analöppningen. Flera har dött, de som nu finns kvar verkar ändå må bra. De flesta i akvariet har inte de här trådarna utan det är bara ett par som har det nu. Analöppningen är också uttänjd på dem. Någon som vet vad det kan vara?
  • ViZiR
    • December 2003
    • 490

    #2
    kolla under fliken sjukdomar till höger på startsidan här på zoopet, där finns en med liknande symptom
    <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
    </font id="Comic Sans MS"></b>

    Kommentar

    • Tommy K
      • August 2002
      • 134

      #3
      Camallanus Cotti utan tvekan. Tunna som fina röda sytrådar hänger honorna ut, analöppningen svullnar. Långt om länge så dör fisken.
      Finns ett medel som tar dem - om man har tur - och det är Flubenol 5%. Vissa påstår att Camallanus C. är resistent mot detta medel, men jag vet flera som framgångsrikt bekämpat sjukdomen och blivit av med den.
      Vill du medicinera så kan du maila mig.
      Annars - avliva alla fiskar och desinficera allt som har med akvariet att göra. Kokande vatten är bra. Låter drastiskt men alla är nästan säkert redan smittade ändå.
      Läs mer på: http://hem.passagen.se/mikeno/texter/scam.htm

      Hälsn Tommy Karlsson
      MVH Tommy K

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        Grattis, Camallanus. Jag hadde det förut och det finns inga mediciner mot det i sverige. Flubenol i sverige finns bara i pasta och ej som tabletter och sätter sig i gälarna på fiskarna vilket tar livet av dom.

        Jag fick köpa medicin från USA.
        fish r friend

        Kommentar

        • Tommy K
          • August 2002
          • 134

          #5
          Daniel.
          Flubenol 5% (pulver) kan du köpa av mig. Jag har importerat från Tyskland.
          MVH Tommy K

          Kommentar

          • Daniel Odell
            • November 2002
            • 1595

            #6
            jag har ett annat medel från USA nu, kanonbra, blev av med allt på första medicineringen såg det ut som men körde 3 till.
            fish r friend

            Kommentar

            • Tommy K
              • August 2002
              • 134

              #7
              Låter intressant Daniel. Vad heter medlet?
              MVH Tommy K

              Kommentar

              • Daniel Odell
                • November 2002
                • 1595

                #8
                Jag surfade lite för att friska upp minnet. Levamisol är det jag fick tag på genom en vän i USA. En burk med pulver räcker åt 4 behandlingar a 2000L ca. betalade 250:- ink frakt om jag inte minns fel.
                fish r friend

                Kommentar

                • Tommy K
                  • August 2002
                  • 134

                  #9
                  Ok Tack. Nervgift. Huga, hoppas du var försiktig. Det medlet fanns att köpa även i Sverige tidigare. Ett bra preparat.
                  Läs mer på: http://hem.passagen.se/mikeno/texter/camal/sleva.htm
                  MVH Tommy K

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    • November 2002
                    • 1595

                    #10
                    Actually, det levamisolet jag köpte var FDA Approved for human ingestion = ofarligt att förtära för människor. Och det skall även vara omöjligt att överdosera.

                    Används primärt för att avmaska svin.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #11
                      Skall finnas en medicin även i sverige för avmaskning av får/svin som innehåller det verksamma ämnet Levamisole hydrochloride som en veterinär kan skriva ut, antingen heter det Levacide eller Tramisole.
                      Har inte försökt att få tag på det...nämner det bara om någon är intresserad.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...