Diagnos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilja1980
    • April 2020
    • 6

    Diagnos?

    Hej!

    Jag har en dvärggurami hane som ligger på sidan vid ytan. Han ser lite svullen ut. Googlat symtomen men finner inget svar, någon här som vet vad han kan ha drabbats av? Han äter när jag släpper i mat men lägger sig sen så igen. Avliva?
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag kan inte ge dig svar på vad som är fel men jag tycker att du ska vara förberedd på att avliva för det beteendet är så underligt och abnormt att det nog kan vara svårt att göra särskilt mycket att göra åt saken - och då lider han.

    Du måste iallafall ta det som ett allvarligt symtom på sjukdom. Det är ju knappast jämförbart med lindriga symtom som som kan härledas till behandlingsbara grejer som svamp, parasiter, mindre skador eller andra saker.

    Först och främst bör du testa vatten, fundera på utfodringsrutinerna och eliminera sådana miljörelaterade problem. Och om du huserar honom på ett lämpligt sätt.


    Det finns fiskar som har underliga beteenden - som t.ex. många arter av botia som gärna ligger och sover på botten - på sida eller rygg. Men det är en helt annan sak. Gurami behöver ju andas vid ytan - så hade den bara hållt sig upprätt hade jag kanske funderat på om den har syrebrist - men att ligga och flyta är definitivt inte samma sak. Kippar han efter luft?
    Men hur har du t.ex. det med varm luftficka och tätt lock? Jag har inte den blekaste aning om syrebrist eller skador på labyrintorganet i sig skulle kunna orsaka det här. Om det skulle kunna vara att han har sådan syrebrist att han är utmattad och därmed ligger vid ytan och andas. Eller hur det skulle kunna påverka svullnad. Men det är väl inte helt orimligt om fisken svullnar upp om han får jobba för mycket för syre och till slut inte orkar mer. Eller om simblåsan skulle ta stryk av syrebrist. No idea. Det troligare är väl kanske att svullnaden är det som gör att han åker upp till ytan då han inte kan hålla sig nere.


    Förutom intern sjukdom, är ju simblåseproblem en självklar sak att misstänka om fisk gör sådant här - då det ju uppenbarligen är ett tecken på att de har svårt att hålla sig i korrekt position i vattnet. Jämför med en dykväst som inte har lagom med luft i för att hitta perfekt flytkraft. Eller en blåsfisk som flyter till ytan när den puffar upp sig.
    Men vad problemen beror på kan säkert variera. Kanske det finns genetiska anledningar eller artspecifika sjukdomar för vissa typer av fisk - som gör dem mer benägna för det - precis som det finns specifika sjukdomar för vissa arter.
    Att han är svullen ser jag som alarmerande och kan ju bero just på att simblåsan är ur funktion.

    Jag googlade på simblåseproblem och hittade den här artikeln om discus (jag bara tog första bästa så huruvida den är 100 % korrekt och vetenskaplig - vet jag inte);
    https://www.aquariumnexus.com/discus...ways-swimming/

    I fallet med discus ovan verkar det ju vara behandlingsbart så du kan ju testa åtgärder utifrån beskrivningar om det. Men hjälper det inte får du ju avliva, han lider ju.
    Men oavsett om det skulle bero på just utfodring eller annan sjukdom - är svullnaden alarmerande, tycker jag. Vete fan om du borde fortsätta mata honom en massa i det här skedet...? Googla mer på simblåseproblem och det där discusproblemet och se vad råden säger om det för då är det ju värt att testa. Det behöver ju inte vara en "sjukdom" i sig - och då är det inte artspecifikt och kan säkerligen drabba andra arter än discus om det skulle vara anledningen.



    Dvärggurami var en art jag övervägde nyligen - men strök från listan direkt när jag läste om hur sönderavlade de är och hur benägna de är att få sjukdomar. De tycks ha någon artspecifik sjukdom men att de skulle simma på sidan av det är inget jag sett nämnas. Jag tror att symtomen är mer relevanta än arten i det här fallet.


    Tillägg; Skulle han ha uppenbara svårigheter med att andas hade jag antagligen avlivat rätt snart för det vore ett gräsligt sätt att dö på - att kvävas ihjäl långsamt. Men om han inte verkar verkligen kämpa för överlevnad, är det ju rimligt att ge det en chans för att försöka reda ut vad det kan vara. Om problemet är miljö eller foder kan du ju sätta in åtgärder akut och hoppas att han repar sig.
    Jag hade iallafall börjat med att eliminera alla eventuella miljöproblem - och leta efter all info jag kunde hitta om simblåseproblem.
    Om inget som låter vettigare dyker upp - hade jag testat med åtgärder för discus när de flyter sådär. Om det inte hjälper och inget annat på nätet låter vettigt - hade jag avlivat.

    Testa för övrigt på något stort forum som Fishlore eller liknande. De har så väldigt många användare att du kan få svar fort och förhoppningsvis från folk som har erfarenhet av saken.
    Senast redigerad av Bambikill; 16 July 2020, 17:32.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av lilja1980
      Hej!

      Jag har en dvärggurami hane som ligger på sidan vid ytan. Han ser lite svullen ut. Googlat symtomen men finner inget svar, någon här som vet vad han kan ha drabbats av? Han äter när jag släpper i mat men lägger sig sen så igen. Avliva?
      Exat vad som pågår går inte att svara på men troligast är att den fått en invärtes infektion och då kan det bildas fickor av var (därav att den flyter) och att den svullnar upp. Fiskar kan leva ett ganska bra tag med invärtes infenktioner och ha en bra aptit men till slut brukar hela innanmätet förvandlats till en varsörja och den dör. Jag skulle avliva den, eventuellt vänta lite om den inte verkar må dåligt. Vissa fiskarter kan ha svårt att äta flingor från ytan då dem sväljer luft och får luft i magen och börjar flyta lite...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...