Ögonsjukdom slöjstjärt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskedax
    • July 2020
    • 1

    Ögonsjukdom slöjstjärt?

    Hej, upptäckte detta på min slöjstjärt idag. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?? Tack på förhand
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Bilden funkar inte :S

    Men det finns otaliga ögonproblem på slöjstjärtar, det är nästan klassiskt. Många beror på inavel eller extrema avelsformer för att folk VILL ha utstående ögon :S (Folk är vidriga ibland... Man ser exakt samma breda problematik hos t.ex. hundar och katter som avlats för att ha stora, utstående ögon i grunda ögonhålor. Något jag tyvärr sett alltför mycket av inom avelsvärlden).

    Slöjstjärtars abnorma ögon är känsliga inte bara för skador, utan för både ohyra, bakterie- och svampinfektioner. En jag hade för många, många år sedan fick något som heter "pop-eye disease" på engelska men jag har inte den blekaste aning om vad det heter på svenska. Ögonen typ poppar ut från ögonhålan :S Ytterst motbjudande. Men ögonen kan hoppa ut även om de har andra sjukdomar, eftersom de t.ex. svullnar upp och ögonen är så "lösa" i de grunda ögonhålorna, att de trängs ut.

    Deras ögon är helt enkelt så missbildade att de är mycket känsligare för allt som kan inträffa.

    Fixa till bilden så kanske det går att se om man kan få några hintar. Jag kan inte direkt jättemycket om specifika sjukdomar på just slöjstjärtar, men om man kan se vad det är - kanske det kunde ge en fingervisning för vad man borde misstänka som potentiell anledning. Vissa saker ser ju ganska specifika ut och då kan man ju söka vidare utifrån symtomen.

    Och googla. Hittar du inget, testa på engelska.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Jag hittade den här listan; https://www.caringpets.org/how-to-ta...h-eye-disease/

      Den beskriver ju vissa symtom som verkar vara typiska vid de olika problemen. Svamp och ohyra brukar man ju kunna se tydligt. Likaså väldigt karakteristiska sjukdomar. Men där beskriver de symtom för grejer som jag aldrig sett på andra typer av fisk.

      Utifrån vad de skriver får jag dra slutsatsen att min egen hade antingen fel på njurarna eller bukvattensot då min svullnade upp utöver att ena ögat hoppade ut. (Dock hade den inte utstående fjäll av vad jag kan minnas - så kanske snarare "bara" njursvikt). Vi avlivade - dvs min pappa, för att jag var för liten och inte klarade tanken på det - den efter råd från en akvariekunnig bekant. Han kallade det bara "pop-eye disease" och specificerade inte närmare. Det hade kanske gått att behandla men vi begrep inte oss på det så vi gjorde som vi blev tillsagda. Har sett andras slöjstjärtar ha ögonproblem av varierande grad till följd av skada och svamp, som ju oftast är helt uppenbart att identifiera, men vad gäller andras konstiga symtom har jag inte känt igen dem så att jag kan säga specifikt vad de led av.
      I övrigt har jag bara haft standardgrejer som vita prick och svamp på fisk. (Inte på slöjstjärt men på andra arter).

      Men listan beskriver iaf ganska specifikt hur de olika sakerna kan se ut. Så beroende på vad som påminner mest om din fisks symtom, är det nog lätt att googla vidare och hitta bilder att jämföra med för att kunna gissa vad som är fel - och lämplig behandling/åtgärd.

      Tillägg; Precis som sidan skriver kan de flesta djur klara sig utmärkt med bara ett öga om det skulle vara så att det går åt pipan med din fisk (om det ens är så att något hoppar ut öht). Så länge ingen infektion inträffar i ögonhålan - klarar sig djur bra med ett öga. Till och med helt blinda i vissa fall. (Det senare vet jag dock inte riktigt vad gäller fisk, förutom bottenlevare då jag läst om en helblind mal t.ex. Men för andra djur kan det iallafall fungera hur bra som helst). Jag har sett ett flertal enögda katter, hundar, fiskar och annat. T.o.m. en häst. Och både en katt och ett par hundar med båda ögonen avlägsnade.
      Senast redigerad av Bambikill; 10 July 2020, 15:30.

      Kommentar

      • Liten67a
        • June 2020
        • 16

        #4
        Har 2st Teleskopslöjstjärtar. Den enes öga ser konstig ut ibland,men sen helt plötsligt så är den bra igen. Som jag har fattat så ser dom inte så bra och simmar in i saker?

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Ursprungligen postat av Liten67a
          Har 2st Teleskopslöjstjärtar. Den enes öga ser konstig ut ibland,men sen helt plötsligt så är den bra igen. Som jag har fattat så ser dom inte så bra och simmar in i saker?
          Hur ser det ut när det är konstigt då? Nu har jag ju iofs inga slöjstjärtar sedan jag var liten - och har absolut inga planer på att någonsin skaffa det igen - men jag blev lite nyfiken på ämnet och satt faktiskt och läste mer om saken senare igår - inte för eget behov men av rent veterinärmedicinskt intresse. Problem som kommer och går låter ju inte som att det skulle bero på några "interna" fel för då borde de vara progressiva och inte dämpas med jämna mellanrum. Och skador borde ju inte uppkomma gång på gång utan att du någonsin tydligt kan se att det är just skador. Svamp brukar inte heller bete sig på det sättet. Eller infektioner. Men kanske någon slags parasit eller kvalster? Sidan jag länkade igår, beskrev symtomen rätt bra vad gäller olika problem.

          Jag såg förresten just "teleskop"-varianten nämnas på många ställen i samband med diskussioner och artiklar om slöjstjärtsproblem. De verkar ha extremt utstående ögon i jämförelse med många andra, inte sant?
          Senast redigerad av Bambikill; 11 July 2020, 14:50.

          Kommentar

          • Liten67a
            • June 2020
            • 16

            #6
            Ja..den enes ena öga ser ut som det vore gråstarr, men nu är ögonen ok igen.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Liten67a
              Ja..den enes ena öga ser ut som det vore gråstarr, men nu är ögonen ok igen.
              Då hade jag definitivt misstänkt någon slags parasit/kvalster i ögonen. Allt annat känns ologiskt eftersom det kommer och går. Så jag hade nog försökt ta reda på så mycket som möjligt om möjliga små odjur och försökt reda ut vad det kan vara - och behandlat det. Det finns ju mediciner mot sådant. Hoppas det håller sig borta dock

              Kommentar

              • Liten67a
                • June 2020
                • 16

                #8
                Har ju 2st Slöjstjärtar och 33 andra fiskar, bara "hon" har haft konstiga fel på ögat.

                Kommentar

                Arbetssätt...