Sjuka fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PerLj
    • June 2020
    • 4

    Sjuka fiskar

    Hej alla

    Jag har två sjuka platys som jag inte riktigt vet vad de har för problem. Den ena kan vara nafsad av våra fyra praktbotier vid utfording (de kan bli rätt vilda då). Eller kan det vara fenröta (fin rot)? Den andra mindre har varit dålig en längre tid, inte första fisken som tyvärr dör efter att ha haft liknande symptom. Symptomen är som ni kan se, avmagring och indragna fenor. Bifogar bild. Tacksam för tips och hjälp.

    Akvariet är ett Lido 120L och det är inte överbelastat, vattenbyte sker max varannan vecka, men ibland oftare speciellt nu när det har varit varmt och dålig syrehalt i vattnet (28-29 grader). Har syresten och håller en temp normala dagar på ca 24-26 grader.

  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #2
    Jag kan inte svära på det men för mig ser det där ut som bett och ingen sjukdom. Och beteendet du beskriver hos dina platy är typiskt för stress och det dödar förr eller senare.
    Praktbotia passar inte alltid så bra med fenfisk eller dumsnäll fisk då de kan vara nafsiga om de inte får igen med samma mynt. Jag har bara haft dem med tålig fisk som vågar bita ifrån och visa att de inte accepterar översittarfasoner. Praktbotia är väldigt snälla fiskar i mitt tycke - men kan bli mobbare om de märker att de inte har motstånd. Hos mig har de trivts förträffligt med tuffa karkompisar som tigerbarber eller griniga malar.

    Sen vill jag dock säga att du inte ska ha praktbotia i ett så litet kar... och definitivt inte så få som fyra. De behöver vara i större stim och jag skulle aldrig ha färre än minst 8-10 st när jag begripit hur dumt köpet var.
    Och de är på tok, på tok, på tok för stora för ditt kar. Jag är ledsen, men vill du fiskarnas bästa ska du omplacera dem - och det direkt. Nu vet jag inte hur stora de är men de kan alltså bli runt 30 cm långa om de mår riktigt bra och frodas... Jag gav bort mina när jag insåg vilken tabbe jag gjort - när de började bli runt 12-15 cm. (Och jag hade bara 6 st). Och mina bodde i 180 liter panorama och det var katastrofalt litet. Även efter flytt till mer långsmalt 240 var det plågsamt uppenbart hur fel det var. Jag skulle aldrig ens sätta juveniler i ett kar mindre än 350 liter idag. Och för en grupp vuxna ser jag 1000 liter som för litet.
    Tyvärr är zooaffärerna katastrofalt dåliga på den här biten och jag ångrar bittert att jag skaffade dem, förälskade mig i dem och sedan fick skiljas från dem.
    Vill du ha någon botia är det nog bara rosa dvärgbotia du kan ha i ett så litet kar. Jag älskar botior men fick välja den arten för att det är den enda som är okej för ett 180 jag ska ha igång nu. Möjligen sidhtimunki till 180 men jag tycker att de är för stora för 120 också.

    Om du bara har två platy är det också på tok för lite. Det är också stimfisk som behöver leva i grupp och ännu en stor stressfaktor.
    Senast redigerad av Bambikill; 30 June 2020, 13:41.

    Kommentar

    • PerLj
      • June 2020
      • 4

      #3
      Tack Bambikill för dina råd. Jag håller med om att det ser ut att vara ett bett och ingen bakterie. Håller koll på fisken och avgränsar den från de andra. Den lilla platyn har blivit jagad väldigt mycket av en större platyhanne, även den avgränsad nu. Har 6-7 platys, 8 kardinaltetror, 4 praktbotier. Botierna är unga ännu och är ca 5-7 cm. Vet givetvis om att de kommer bli mycket större och planerar ett större akvarium i framtiden, så stort som möjligt. Tur att de växer långsamt. De verkar trivas bra dock just nu med dels storleken men även att vara fyra. De stör aldrig de andra fiskarna, förutom vid utfodring då de kan få en "feeding frenzy". Förmodligen har skadan på platyn uppstått då.

      Bäst just nu för dessa två är väl att sitta lite i karantän för att förhoppningsvis tillfriskna, den ena är i mycket bättre skick än den andra.. Tack igen för tipsen!

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Ursprungligen postat av PerLj
        Tack Bambikill för dina råd. Jag håller med om att det ser ut att vara ett bett och ingen bakterie. Håller koll på fisken och avgränsar den från de andra. Den lilla platyn har blivit jagad väldigt mycket av en större platyhanne, även den avgränsad nu. Har 6-7 platys, 8 kardinaltetror, 4 praktbotier. Botierna är unga ännu och är ca 5-7 cm. Vet givetvis om att de kommer bli mycket större och planerar ett större akvarium i framtiden, så stort som möjligt. Tur att de växer långsamt. De verkar trivas bra dock just nu med dels storleken men även att vara fyra. De stör aldrig de andra fiskarna, förutom vid utfodring då de kan få en "feeding frenzy". Förmodligen har skadan på platyn uppstått då.

        Bäst just nu för dessa två är väl att sitta lite i karantän för att förhoppningsvis tillfriskna, den ena är i mycket bättre skick än den andra.. Tack igen för tipsen!
        Jag kan inte svära på det men googla på bilder av fenröta och andra möjliga saker, men det ser så rent ut, som typiska bettskador som läkt - att det är vad jag skulle tippa på.

        Platy vill gärna vara några fler än så, och gärna tetrorna också, men det är iallafall grupper som skänker aningen trygghet för dem Men det skadar inte att du bygger på lite fler med tiden. De mår bättre ju fler de är och du har plats för det eftersom arterna inte särskilt stora och karet ändå fullt tillräckligt för "normal" akvariefisk. (Dock får man ju räkna med yngel med de arterna).

        Jag är glad att du inte tog det på fel sätt. Det är alltid lite svårt att formulera sig när man ska påpeka saker som rör olämplighet för djurs förhållanden, man vill inte låta elakt kritisk vilket är lätt hänt om man skriver något som inte är uttryckt som man avsåg. Men jag skulle själv vilja höra om jag gör något fel som är skadligt för djuren, så jag tycker att någon måste säga till även om det kan vara lite känsligt för vissa. Ingen vill ju att ens djur ska fara illa och om man bara kan lyssna till andras råd så kan man ju undvika både obehag för djuren och eget dåligt samvete

        Men vill du prompt behålla dina praktbotia tycker jag att det är bäst att du har två kar. 120 för småfiskarna där du då kan ersätta praktbotiorna med något smått som lever på botten, tex pansarmalar eller rosa dvärgbotia, och skaffa ett riktigt rejält till praktbotiorna. Det kommer att ta åratal innan de är riktigt stora men de växer ändå fortare än man tror. Redan vid 10-12 cm är de på tok för stora för det karet då de behöver mycket plats för att trivas - de är så aktiva och flamsar runt precis överallt. Jag minns inte exakt men jag har för mig att mina växte från butiksstorlek (runt 4-5 cm) till ca 10 cm på ungefär 1-1,5 år. Efter det gick det mer långsamt men jag hade dem inte kvar mer än max ett år efter det då jag inte hade möjlighet att trycka in ett större kar än 240 just då. Jag skulle nog säga att när de är två år gamla, är de nästan garanterat uppemot 15 cm om de mår bra... Det är en art som växer upp fort och sedan mognar mer i massa med tiden.

        Dessutom kommer de antagligen inte att sluta med sitt beteende mot de andra arterna. Det kan delvis ha att göra med gruppens storlek då de ofta blir mer utagerande om de är för få. De har rangordning i sin egen grupp och om den är liten, går gnabbandet ut över annan fisk i karet. Machofasoner...
        Vad gäller mathysterin är det rätt typiskt med många botior (många andra arter också för den delen) och kan bli problematiskt speciellt om man har dem med timida fiskar som inte får i sig tillräckligt med mat i slagsmålen - som även kan bli bitna för att de är i vägen för "småhajarna". Mina hade bra konkurrens från ett större stim tuffa tigerbarber så det var inga större problem där, men de var ännu mer dämpade när de hade annat att äta och sysselsätta sig med. (Jag satte medvetet in skräpsnäckor i deras kar även om jag hatar odjuren och absolut inte vill ha dem i andra kar - för att det var något de uppskattade att rota runt efter, leka med, och smaska på. Det fanns noll risk för att snäckorna skulle ta över hos dem, de var så effektiva på att hålla efter dem).


        Men jag förstår om du är fäst vid dem för de är verkligen de mest fantastiska fiskar som finns, enligt mig Har aldrig haft en så rolig art, med så lustiga beteenden och nyfikenhet. Mina väsnades ofta, men extra mycket när jag kom hem och de såg mig i rummet - eller om jag kom närmare karet. Då blev det delfinkonster för hela slanten och klickades så mycket att det var helt vansinnigt Jag upplevde dem som "tama", vilket är långt ifrån vanligt hos de flesta fiskar. Jag blev stucken några gånger när de var juveniler men efter att de började se mig som ofarlig, blev jag aldrig stucken igen, ens om jag var tvungen att hantera dem av någon anledning.
        (Det är något du ska komma ihåg när de växer... redan som små gör sticken väldigt ont, när de är stora är de antagligen helvetiskt smärtsamma... Och piggarna kan skadas om man är ovarsam med nät om du behöver näta dem någon gång).

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Åh, förresten. Mobbandet kan faktiskt vara resultat även från bett av artfränder - om du nu har flera hannar. Även om platy verkar vara fredliga (jag har aldrig haft några) så har även fredliga fiskar ofta rangordning i grupperna och speciellt om man har ett litet stim och det finns mer än en hane. Fler hanar är alltid okej i större stim men i små stim blir det ju en helt naturlig reaktion att hannar måste slåss om honorna. Kan du byta ut den mindre hanen mot fler honor - eller skaffa fler honor så att "kungen" inte behöver bry sig så mycket om andra hanar - kan det säkerligen avhjälpa mobbning inom arten.
          Jag vet inte hur pass enkelt det är att se skillnad på kön på platy men det bör inte vara svårt om du redan kan se på en yngre fisk att det är en hane

          Kommentar

          • PerLj
            • June 2020
            • 4

            #6
            Jo då, det är enkelt, även för mig som relativ nybörjare att se skillnad på könen hos Platy. Har två stora hannar som inte vågar ge sig på varandra, men den tredje är den fisk som mår dåligt nu, är mindre och därför enklare att ge sig på.
            Vi ska antagligen flytta inom ett år och därefter skaffa ett större akvarium.
            Tack för all bra info! Skönt att det inte verkar vara något allvarligt, även fast den lilla nog är för illa därann att återhämta sig.

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av PerLj
              Jo då, det är enkelt, även för mig som relativ nybörjare att se skillnad på könen hos Platy. Har två stora hannar som inte vågar ge sig på varandra, men den tredje är den fisk som mår dåligt nu, är mindre och därför enklare att ge sig på.
              Vi ska antagligen flytta inom ett år och därefter skaffa ett större akvarium.
              Tack för all bra info! Skönt att det inte verkar vara något allvarligt, även fast den lilla nog är för illa därann att återhämta sig.
              Jag hoppas det går bra med dina platy och att de får lite fler artfränder - så kanske den minsta får lite andrum om den klarar sig. Eftersom jag inte kan säga mycket om släktet, kan jag inte svära på några siffror, men som tumregel för de flesta fiskar som lever i stim - eller många andra grupplevande djur - måste man nästan ha minst två, tre honor per hane om det ska fungera med mer än en hane. Då blir det lugnare. Med levandefödare innebär det ju dock att det blir väldigt många yngel med tiden. Om man inte har någonstans att göra av dem, kan det ju bli problematiskt. Men om det är okej för dig med yngel - skaffa lite fler damer till herrarna så kan det nog lugna ned sig. Om du inte vill öka på besättningstrycket för mycket när du har praktbotiorna där i, kan du ju eventuellt ge bort en eller två av hanarna och ersätta dem med honor.
              (Vill du inte ha yngel i mängder, kan du egentligen göra av med alla hanar och endast ha hanar. Då blir det ju rimligtvis ingen förökning... haha ;P

              Mina tigerbarber var väldigt stora - flera av dem bisarrt enorma - men de hade ganska bra balans i stimmet då de flesta var tuffa och klarade av de "högsta hönsens" översittarfasoner. Men ett par av de minsta (jag hade runt 20-25 st som mest) blev rejält mobbade och tynade bort i vikt och beteende. En blev ihjälbiten till slut och de två andra hackkycklingarna gav jag bort och efter det var det bara monster kvar ;P
              Praktbotiorna var större - annars hade de säkert terroriserat dem också. (Dock hade jag ancistrus och några andra små pleco i karet och de var sura nog att hålla alla i schack...) Men praktbotia och tigerbarb funkade absolut perfekt ihop så vill du ha en annan art med praktbotiorna för att fylla ut mellan/toppskikt när de har uppgraderat karstorlek - så passar de ypperligt samman. Och matchar utseendemässigt också Jag hade iofs mest gröna då jag tycker att de påminner om pirayor, som är en annan av mina favoriter. Men de viltfärgade matchar ju praktbotians utseende perfekt. (Och de finns i samma del av Asien så det blir en biotop av det hela också - med snarlika behov. Dessutom grymt lättskötta, härdiga och har roligt och framfusigt beteende).

              Lycka till med allt! (Om jag någonsin lyckas flytta från min horribla vindsvåning - skaffar jag ta mig tusan praktbotia igen, och slänger ut soffan... :P )

              Kommentar

              Arbetssätt...