Fiskarna dör som flugor!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    Fiskarna dör som flugor!!!

    Hej!

    Nu på två dagar har 7st fiskar dött. Gjorde ett vattenbyte när jag såg dom verka vara lite kassa. Varför står fiskarna vid ytan och tar luft där? Läste någonstans att det e någon parasit som e vid deras gälar ska man hälla i sera baktopur och sera baktopur direct?

    m.v.h Starman_
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    nitrit.

    Köp ett nitrit test illa kvickt eller testa ditt vatten hos din zoo handlare illa kvickt + byt vatt igen illa kvickt.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • ViZiR
      • December 2003
      • 490

      #3
      Det beror på vilka fiskar det är..
      Är det Guramisar som är vid ytan och tar luft, kanske...?
      Nää, men allvar.
      Jag tycker du ska ta tester på vattnet innan, ev. i akvariebutik..
      <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
      </font id="Comic Sans MS"></b>

      Kommentar

      • starman_
        • March 2004
        • 791

        #4
        Jag hällde i nitrivec och aqutan igår.. rengjorde klart pumpen med.

        Om test visar nitrit. Vad ska jag då göra?

        Kommentar

        • starman_
          • March 2004
          • 791

          #5
          Det är regnbågsfiskar...

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Fiskar flämtar vid ytan av en av två anledningar: antingen är vattnet ruttet, dvs fullt med nitrit och ammoniak, eller också är syrgashalten i vattnet för låg.
            Det är ganska svårt att få för låg syrgashalt om man har nån form av cirkulation i vattnet och/eller växter, så nästan säkert har du nitrit eller ammoniak problem.

            Det löser man med stora (så stora som möjligt) vattenbyten, gärna dagligen, i cirka en veckas tid.
            Nitrivec'en du tillsatte kommer att hjälpa, men det snabbaste & enklaste sättet att lösa problem med vattenkvaliten, är stora, upprepade, vattenbyten.

            Det är överhuvud taget en bra idé att snabbt göra stora vattenbyten närhelst man ser att nåt är fel med fisken i akvariet.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Ursprungligen skickat av starman_
              Jag hällde i nitrivec och aqutan igår.. rengjorde klart pumpen med.

              Om test visar nitrit. Vad ska jag då göra?
              Det absolut sämsta man kan göra om man har nitrit är att tvätta filtret. Det är där alla bakterierna som tar bort nitriten sitter. Nu när du ändå har gjort det så får du byta vatten och docera nitrificeringsbakterier med jämna mellanrum tills du fått rätt på det. Bakterier kan du docera antingen genom att tvätta av filter från fungerande akvarium i ditt kar eller köpa på burk som du gjort (nitrivec). Om ditt akvarium inte är nystartat måste du fundera över anledningen till nitrit. Anledningarna kan vara bla: för mycket fisk, för mycket mat, för mycket filtertvätt, för litet filter osv
              MVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • starman_
                • March 2004
                • 791

                #8
                Hej! nu e jag tillbaka.

                Tack alla för bra svar.

                Jag har presis bytt vatten. Ska jag hälla i aqutan idag med? sen så brukar jag ha i växtgödning varje fredag kan jag ha i det med eller ska ja vänta med det till nästa vecka? Köpte även en burk med teststicker fattar ju inte så mycket men på nitrat test så visar den översta färgen är lite lätt rosa och understa har helt vitt,,hm såg på burken nu va fan e det för skillnad på nitrit och nitrat?
                nitrit test visar alla gröna på stickan??

                ph ligger nog vid6,4?

                Behöver nog lite förklaring på dessa stick test vad dom betyder och vad man ska göra????

                M.v.h. Starman_

                Kommentar

                • starman_
                  • March 2004
                  • 791

                  #9
                  Förresten salt e det nott att hälla i?

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    Starman: De stickorna som du köpte är inget att ha, de ger nog bara en översikt på allt. Nitrat kan man nog säga är ett ämne som många gödningar innehåller, som gör så att växterna växer samt så att även algerna växer. Jag tror att man ska ha ca 20 på din skala. Nitrat är slutprodukten av nitrit, och är helt ofarligt i måttliga mängder, och det är inte ditt problem. (hoppas att jag sade rätt nu...)
                    Det som dina stickor visar är följande:
                    Nitrat:se ovan
                    Nitrit:en sorts restprodukt av matrester osv, gör så att blodet inte kan transportera syre,dvs. dödligt
                    GH:vattnets hårdhet, ex. mjukt, hårt osv (inte särskilt viktigt)
                    KH:karbonathårdheten, högt värde ger mindre förändringar i pH
                    pH:antar jag att du vet, kort förklarat: om det är surt eller basiskt.
                    Om du har eSHa teststickor, vilket det verkar som, då är dina värden helt normala, enligt dem. Den understa är nitrit, som ska vara vit.
                    Ditt pH varkar vara lite lågt, men jag vet inte vad regnbågsfiskar ska ha, men 6.4 är väl mycket surt? Jag har för mig att de vill ha ca 7.5, vilket visar ditt problem. För lågt pH, tror jag.
                    Testa att byta minst 30%, för att sedan hälla i ca 1/4 dl bikarbonat per 80 liter, vilket är vad jag tar. Det borde höja ditt pH, men se upp så att du inte höjer det för mycket på en gång, för det dödar dina fiskar!!!
                    Jodfritt salt är inget bra i det här fallet, men vid sår och dylikt kan det stärka slemhinnan. Dock ska man inte hälla i det för ofta, eftersom fiskarna då vänjer sig...
                    Hoppas attt det löser sig för dig!
                    (självklart kommer ngn att kritisera mina svar, men men...)
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • starman_
                      • March 2004
                      • 791

                      #11
                      Hej!
                      nu har jag testat igen värdena efter bytet av vatten, ph ligger nu vid 6,8 men det e nog för lågt för regnbågsfiskar...mitt kar e 210l .e ph detta som har gjort massdöd av fiskarna`? dom andra värderna verkar ju normala? men nu efter bytet så står fortfarande non fisk och tuggar luft. nått bikarbonar får jag ju inte tag ikväll

                      Kommentar

                      • malawi´n
                        • August 2003
                        • 1643

                        #12
                        Har du inte vanligt bikarbonat hemma?
                        Jag tror att det är pH som är fel, eftersom de ska ha ca 7-7.5. Sedan kan det även vara så att ditt KH är för lågt, vilket gör så att pH ändras för mycket. KH höjer du samtidigt som du höjer pH, dvs. med bikarbonat. Förhoppningsvis rättar allt till sig i morgon då, när du köpt bikarbonat=)
                        (jag skulle nog ta det lite lugnt med vattenbytena ett tag, om det nu är så att det är pH som det är fel på, eftersom det inte löser sig om du inte har i bikarbonat. Och jag skulle köpt en annan pH-indikator, ex. vätska istället som är mera exakt)
                        Björn Forsberg

                        Kommentar

                        • starman_
                          • March 2004
                          • 791

                          #13
                          ja bor man ensam och är 25år så har man vel knappt någon användning av bikarbonat men imorgon vet jag vad det ska användas till ju hehe.
                          Dom här stickorna gick ju på 195kr. eSHa AQUA quick TEST. Finns det något billigt alternativ? Så imorgon inget vattenbyte bara bikarbonat 1/4dl till 80l då ska ja ha till 210l ca0,6dl ???

                          m.v.h Starman_

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Höj inte pH för fort då många fiskar är känsliga för snabba pH svängningar.
                            Testa gärna med en mindre mängd bikarbanat först.
                            Glöm inte att göra ett vattenbyte innan du höjer pH.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • kevlargirl
                              • May 2003
                              • 205

                              #15
                              Tetras vattentester är bra och inte så hiskligt dyra. Hoppas det löser sig för dig och firrarna, du har mitt medlidande

                              Kommentar

                              Arbetssätt...