Böjda/krokiga fiskar, bör jag tömma akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nnyman
    • December 2019
    • 34

    Böjda/krokiga fiskar, bör jag tömma akvariet?

    Hejåhå, ett av mina akvarier på 57l har haft problem med att fiskar blir krokiga och sedan dör, unga som gamla, byter 50% varje vecka då jag kör pmdd. Har blivit värre på sistone så jag funderar på om jag måste tömma hela burken på vatten och börja om? Tror ni dom fiskarna som ser friska ut kommer föra med sig sjukdommen tillbaka en när det är startat på nytt?

    filtrering är ett överdimensionerat innerfilter
    hade problem med nitrit för ca 4mån sedan men efter det har det varit bra värden enligt stickorna.

    Vad jag mest är rädd för är att fiskarna kommer dö ut helt, vill att det ska ta stopp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag tycker du ska prova ett annat foder och kanske prova en behandling mot tarmflagellater om det inte upphör... det är mitt bidrag i problemet
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Det är typiskt för fisktuberkulos, som är vanligt. Det kan alltså vara det, men svårt att veta säkert, naturligtvis. De fiskar som är smittade är nog bortom räddning. Du kan förhindra vidare spridning genom att använda UVC-filter, samt även vid vattenbyte torka av glaset kring vattenytan och bekämpa eventuell ytfilm.

      Jag har haft liknande problem och jag tömde inte akvariet och använde inte UVC-filter men jag lät alla fiskar dö ut innan jag köpte nya.

      Kommentar

      • Bambikill
        • August 2014
        • 384

        #4
        Jag kan inte uttala mig om huruvida det beror på fisktuberkulos - jag har noll koll på hur det yttrar sig hos fisk - men jag reagerade på inlägget om det då en katt som omplacerats från mitt hushåll fick TBC för några år sedan och så småningom dog - och därmed läste jag otroligt mycket om de olika TBC-formerna och fiskvarianten ingår ju där då bakterierna kommer från samma släkte. Och de är envisa, de små j*vlarna.
        Jag hade total panik ett bra tag här - eftersom de andra varianterna av TBC är synnerligen otrevliga och jag inte kunde vara helt säker på att ingen annan här hade det. (Däggdjurs/fågelvarianterna är inget fiskar kan få). Fisktuberkulos är nämligen en zoonos och smittar alltså även till människa.

        Så jag tycker att jag borde påpeka det här, vare sig det är fisk-TBC eller ej.


        OM det skulle vara fisk-TBC, bör du sanera tanken och kasta precis allt som kan hysa bakterierna. Jag hade inte behållt någonting över huvud taget, förutom möjligtvis sanden. Allt poröst kan innehålla bakterier. Filter och sådant kan du sanera dock. Med lämpligt medel som dödar de specifika bakterierna. För annars är det stor risk att nästa besättning fisk också får det. Och att du överför det till alla dina kar. Du bör inte använda saker från sjuka kar till andra kar - oavsett om det är fisk-TBC eller ej. Extremt många bakterier och virus förs över på det sättet - både i vatten och på land, oavsett arter eller sjukdom.

        Det är inte farligt för friska människor och de flesta som smittas får inte ens symtom över huvud taget - och om de får det, är de väldigt lindriga och obetydliga - men för folk med försvagat immunförsvar kan det ställa till med allvarliga hälsoproblem.
        Det är något man vill utrota om man får in skiten - inte råka sprida det vidare till vare sig någon människa eller fiskar. Även om det inte är farligt för människor i allmänhet, så är det ju inte så skoj om problemet kvarstår i tanken heller. Du kan dessutom sprida det vidare med alla saker du flyttar mellan akvarier.

        Fiskarna bör du avliva om de verkar må dåligt för bota dem kan man inte. Du kan ju låta dem leva tills de verkar må kasst och då avliva dem. TBC ligger ofta latent väldigt länge och då behöver man ju inte avliva fiskarna - så länge du ser till att inte flytta smittan från karet till andra kar - och använder handskar när du hanterar det, om du vill vara säker på att inte få skiten själv. (Det är nog inte speciellt vanligt, men jag hade iallafall inte velat riskera det. Man kan få fula och svårläkta hudsår).

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #5
          Men en not om min första tanke när jag såg bilden; är det bara guppys som berörs hos dig? Det är ju en jättevanlig guppy-sjukdom - den där när de blir krokiga i ryggen och skelettet. Jag kommer inte på vad det kallas. På engelska heter det typ "bent back"/"crooked back", något sådant.

          Man ser det ibland på däggdjur också. Jag är kattuppfödare och hade en kattunge med crooked spine en gång. Det är troligen genetiskt på guppies eftersom det är så många som har det, medan det snarare antagligen var en deformitet på min kattunge då ingen annan i linjerna fått något liknande.

          Kommentar

          • Nnyman
            • December 2019
            • 34

            #6
            Tack för alla tips, det är guppys, svartneontetra och zebrafisk som åkt på detta, jag har flyttat fisk och stängt ner akvariet ett tag, nu mår dom fint i nya akvariet

            Kommentar

            • Nnyman
              • December 2019
              • 34

              #7
              Bambikill, vart lite nojjig när jag läst det du skrev, flyddade över växter och fisk till mitt växt kar men ingen har blivit sjuk på dom 2v sen jag flyttade iaf, hoppas inte jag smittat hela karet, då ryker mkt fisk och växter

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Ursprungligen postat av Nnyman
                Bambikill, vart lite nojjig när jag läst det du skrev, flyddade över växter och fisk till mitt växt kar men ingen har blivit sjuk på dom 2v sen jag flyttade iaf, hoppas inte jag smittat hela karet, då ryker mkt fisk och växter
                Jag ville absolut inte måla fan på väggen och skrämma upp dig - det är bara att det är bra att veta om sådant. Jag vet personligen ingen som haft det i sina kar men om det nu ändå verkar vara så pass vanligt att det förekommer här och där - är det lite alarmerande att folk inte vet att det finns zoonoser även bland fisk. Och även om fisk-TBC inte är alls farligt för de flesta, låter det rätt otrevligt att få symtom även om de är lindriga. Och OM någon känslig råkar ut för det... Och att sprida sådant vidare, vare sig det är i egna kar eller till andras, är ju inte skoj heller. Jag har inte läst in mig på fiskvarianten eftersom jag letade efter varianter som slår på däggdjur - men jag läste lite övergripande om TBC-bakteriesläktet i allmänhet.

                Jag fick absolut hysteri när jag fick höra att en katt från mig var positiv. Inte bara för att det potentiellt kunde innebära en livsfara för djur i många hushåll utan även människorna. Även om det finns extremt få fall där man kan säkert konstatera smitta från katt till människa - finns det ett fåtal beskrivna. Och TBC är inte småpotatis. Det dödar. Och jag har sålt MÅNGA katter till barnfamiljer.
                Men det är alltså så ovanligt, så extremt otroligt, att forskarna på SVA mer eller mindre garanterade mig att det inte var det - i väntan på att kattens ägare skulle få svar på biopsierna. Och när bekräftelsen kom - ringde de både mig och ägaren eftersom de var så paff och ville veta mer. TBC hos katter inträffar med några få fall per år i Sverige - och i stort sett aldrig någonsin hos innekatt. I väntan på information om sträng, fick jag kontakta varenda person som köpt avelskatt eller parat med mina katter, sedan den sjuka katten i fråga kommit hem till mig - så att alla skulle vara informerade och beredda och omedelbart strypa all kontakt mellan egna djur och djur från andra hushåll tills vi visste vilken sträng det var.

                Och hade det varit bovin (boskap) sträng hade jag även fått kontakta varenda person som köpt sällskapskatt av mig sedan den aktuella kom hit. För bovin TBC är aggressivt. Och dödar även människor när det vill sig illa. Nu föll det sig så lyckosamt att det var fågel-TBC och det går inte ofta på människor men risken hade ändå kunnat finnas att katten i fråga smittat andra hos mig - eller smittats av en källa som smittat även mina. Efter femtontusen timmars pluggande, samtal med forskare på TBC hos både djur och människa, läkare, veterinärer och fan och hans moster, vågade jag anta att ingen här kan ha fått det då katten i fråga inte utvecklade symtom förrän efter flera år efter att han flyttat härifrån och det ska inte kunna smitta i latent tillstånd. Och jag är ganska säker på att jag luskat ut källan också. För jag hittade en huvudlös talgoxe på köksgolvet en gång för många år sedan - och misstänkte antingen den katten eller hans halvbror som "mördaren". Men om de delade bytet - kan det mycket väl vara så att den katten också kan ha skiten latent. Så den kattens senare ägare vet om saken och har läst på för att kunna upptäcka tidiga symtom om de skulle inträffa.

                Fisk-TBC är inte i NÄRHETEN lika farligt (för annat än just fisk) - det går inte ens att jämföra - såvida man inte råkar ha krattigt immunförsvar eller vad som nu kan göra en mottaglig för allvarligare komplikationer. Men jag har sett på tok för många gånger under mitt liv att folk inte vet om - eller underskattar - potentiell smitta mellan arter. Vi ser husdjur som helt ofarliga - fast de faktiskt, rent teoretiskt, kan döda oss... :P Jag är "skogsmulle", djuruppfödare, jobbat på tropikhus och djurklinik, har ägt, och jobbat med, många djur som kan sprida otrevligheter i form av mag/tarmsmittor eller bakterier som kan ställa till med rejäl sjukdom. Både vilda och tama reptiler, amfibier, apor, fisk, fåglar, katter och annat som är värdar för helt naturligt förekommande bakterieflora/parasiter/etc som kan bli farlig i "fel" värd. Blivit smittad också... Brunn i Anderna förorenad med djurskit som runnit nedåt (vem bygger en brunn i en sluttning...? -__-) Och giardiosis-infektionen var ett faktum. YTTERST otrevligt :S Om än inte farligt, per se. (Det kan man få bara man går ut i naturen och käkar bär/svamp som vuxit vid vatten där smittade djur skitit... en stor del av svensk boskap har det också - precis som det är i större delen av världen... Våra hundar och katter smittas ofta när de rör sig i boskapsmarker för att de gärna dricker ur vattensamlingar - vilket är var parasiten kläcker sina ägg).
                Vanlig normal hygien kommer man långt med Det sitter i ryggraden på en när man hanterat skit från alla arter man kan komma på :P

                Den enda grejen relaterad till akvatiska förhållanden jag råkat ut för - är en infektion i ett korallsår jag fick när jag dök. Det var helt vansinnigt hur lång tid det tog innan det läkte. Jag visste att korallsår är ökänt svårläkta och ofta kan bli väldigt fult infekterade men det var nästan fascinerande hur lång tid det tog. Såret var inte ens i närheten läkt när jag kom hem till Sverige och det var mer än två månader efter aktuellt dyk. Och det var ett litet skrubbsår...

                Det är ju LÅNGT mer troligt att du inte har fisk-TBC på din besättning, än att du skulle ha det. Och även om du skulle - så är det ju inget man får av att titta på ett kar eller ha det i hemmet :P Handskar eliminerar nog i stort sett smittrisk.


                Jag vet i stort sett ingenting om "guppysjukan", jag har bara sett det hos min brors (inavlade) guppies för åratal sedan, men jag skulle tro att den är genetiskt betingad så jag tror att du bör kunna utesluta det. Jag råder dig till att läsa på - att inte dela utrustning mellan karen och att kanske ha handskar när du hanterar berört akvarium tills du fått lite koll.
                Öht har jag inte särskilt bra koll på sjukdomar hos akvatiska djur då det värsta jag åkt på, varit "vanlig" svamp och vita prick. Men det finns ju tonvis med källor på nätet om du bemästrar engelska väl - eftersom fackskrifter kan vara lite krångliga. Men diskussioner finns det ju säkerligen på forum och i artiklar, som inte vecklar in sig i medicinsk terminologi. Det är ju så specifika symtom att det inte borde gå att förväxla med mycket annat. Jag undrar om det skulle kunna ha en toxisk anledning... jag vet dock inte öht.


                Jag kollade nyss i mina veterinärmanualer men tyvärr finns det noll och ingenting om fisk över huvud taget, i dem. De är helt inriktade på "standardveterinärmedicin", dvs boskap och smådjur. Knappt ens något om reptiler och ingenting om akvatiska djur utom däggdjursvarianter.


                Jag tycker inte att du behöver skrota vare sig fisk eller växter förrän du har koll på vad det är - eller ens då, om det är något som går att avhjälpa. (Men lidande djur ska man ju självklart avliva).
                Men av det du inte har i användning, som varit i kontakt med berörda kar, fisk och växter - hade jag definitivt sanerat om du ska spara det. All död materia går ju att rengöra med kokning och ugn Det finns nästan inga vanligt förekommande mikroorganismer som överlever en grundlig kokning/ugnsbakning. För icke porösa material kan du använda en uppsjö av giftiga saneringsmedel, bara du är säker på att du kan få bort alla spår av det innan du stoppar något i vatten igen.
                Att isolera växter för sig är ju antagligen inte så hjälpsamt om de kan hysa skiten men inte har något att smitta ner...
                Men om du skulle upptäcka att det är något du måste utrota hos levande djur - måste du ju inte skrota växterna i ett rent växtkar. Bara du ser till att aldrig låta växterna komma in i kar med fisk, igen - och använder separata verktyg.

                Jag använde alltid separata håvar, slamsugar och annat - mellan mina amfibiekar och fiskkar. Helt enkelt för att de har olika sjukdomar, bakterier och sådant - och amfibier är känsliga för främmande organismer. Men mellan mina fiskkar har jag aldrig separerat utrustning och det är ju egentligen att tigga om att sjukdom sprider sig om man råkar på det... Eller bara alger och annat. Men jag betvivlar att jag skulle göra det nu heller, dock. Jag har väl haft tur som inte åkt på något värre än vita prick - som inte haft ihjäl mer än någon enstaka fisk hos mig. Svamp hos Axolotl men det vet jag hur jag ska hantera och det gick bra.



                Men jag hoppas att du reder ut det... det borde gå kunde man tycka. Om du hittar något intressant men skulle känna dig osäker på engelsk veterinärmedicinsk text kan du ju hojta om du behöver tolkningshjälp. Veterinär är jag inte men däremot väl insatt i specifika områden så terminologin begriper jag även om det snarare är katter jag är "expert" på. Nu kan för all del i stort sett alla svenskar bra engelska men alla är ju inte vana vid att läsa veterinärmedicinska fackskrifter
                Senast redigerad av Bambikill; 28 June 2020, 14:22.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Detta hände med många av mina kardinal tetra, fick svar att de blev sådana när de blev gamla (men jag hade även unga som blev så) ett annat svar var att det var en vanlig missbildning hos arten och att jag skulle ta bort de individerna...
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...