munröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hugobugo
    • January 2019
    • 32

    munröta?

    Hej, min fisk har fått någon slags sjukdom. Jag tror att det är munröta men är inte säker på det. Det började med att jag såg att fisken hade fått vita prickar på sina fenor. Jag trodde direkt att det var vita pricksjukan. Men jag var inte säker eftersom jag inte haft fiskar så länge i mitt liv utan bara ungefär 2 år. Det var cirka en vecka sedan. I alla fall så började jag googla runt och fick lite olika svar. Det stod att det kunde varit att man hade skaffat nya växter eller fiskar. Det visade sig att det inte var vita pricksjukan eftersom nästa dag så var prickarna var borta och ena fenan hade börjat gå sönder. Munnen hade även blivit konstigt formad och det såg ut som att det var alldeles slemmigt i hennes mun. Min kompis som hade haft liknande symptom på sin fisk trodde att det var munröta. Jag fick låna medicin av honom och så flyttade jag fisken till ett annat enskilt kar. Jag följde instruktionerna och idag så har jag haft i en dos. Nästa dos ska läggas i om 2 dagar.Jag ser inget resultat hittills. Om någon tror att det kan vara en annan sjukdom eller har några tips så hade jag varit tacksam för svar

    Här är några fakta som kan vara nödvändiga om man vill hjälpa mig
    Fiskart: Ballong molly
    Storlek på kar:180L och 54 på det enskilda som jag flyttade fisken till
    Senaste vattenbyte: Cirka två veckor sedan
    Nya växter/fiskar: Jag hade i 2 nya växter för cirka 3 veckor sedan. Inga fiskar.
    Invånare i akvarie:1 Eldstjärt,1 ancistrus mal, 3 dvärggouramis, 3 neontetror, 2 ballong mollys + den sjuka
    Sjuka fiskar förut: 2 st neontetror hade svamp men blev friska
    hane/hona?: Hona
    Ålder på fisken: Vet inte exakt men skulle gissa på 2/3 år.
    Vad för filter som används: Juwel bioflow

    Förlåt om jag har gjort några misstag med min stavning och för att det blev en lång text.

  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Är bara en fisk sjuk i akvariet brukar jag ta det väldigt lugnt, men kolla till den flera gånger om dagen, samt se om övriga blir dåliga.

    Tycker ändå det låter bra med behandling i eget kar och håller alla tummar att det löser sig.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Hugobugo
      • January 2019
      • 32

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Är bara en fisk sjuk i akvariet brukar jag ta det väldigt lugnt, men kolla till den flera gånger om dagen, samt se om övriga blir dåliga.

      Tycker ändå det låter bra med behandling i eget kar och håller alla tummar att det löser sig.
      Tack så mycket för svaret!
      Fisken är nu frisk och jag har flyttat tillbaka den.

      Kommentar

      Arbetssätt...