Vad är detta för sjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acawes
    • December 2019
    • 6

    Vad är detta för sjukdom?

    1/ Hur stort är akvariet? 240 l
    2/ Vilken filtrering använder du? Eheim ytterfilter, 2073
    3/ När startade du akvariet? Gick från ett mindre akvarium till detta, som varit igång ca 1 månad. Alla fiskar utom en L-mal bodde i det tidigare akvariumet. De flesta växter hängde med, även stenar. Köpte ny rot till det större akvariumet + mer sand.
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 1 ny fisk stoppades i för ca 2 v sen, en l-mal
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 6st Odessa barber, en siamesisk algätare, två L-malar, 2 mosaik gurmais, 2 guld guramis, 2 sniglar och en filterräka.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 20 växter + javamossa.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Echinodorus bleheri, Ludwiga mini red, enchinodorus parviflorus,
    vatten pest, gälört,
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet ph 7.4 KH 8
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Varje vecka ca 20 l
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? För 4 dagar sedan
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Ca en månad sedan byttes hela akvariumet ut, då blev det ny rot och mer sand. Behöll vattnet från tidigare akvarium.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nej, ca 2 v sedan
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Vet ej, nyinflyttad
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder, larver och algtabletter. Olika dagar, får mat 6 dagar i v.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? 2 dagar sedan, prickar eller beläggning på fjällen (endast 1 fisk) se bild
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Nej Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Bifogar bild, ser ut som prickar eller beläggning på fjällen
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja

  • acawes
    • December 2019
    • 6

    #2

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Jag tror att det är vita prick-sjukan. Möjligtvis är det sammetssjukan.
      Vita prick-sjukan kan även komma med växter om det har varit i ett akvarium med sjuka fiskar. Har du satt i nya växter?

      Kommentar

      • acawes
        • December 2019
        • 6

        #4
        Ok, började behandla för vita prick idag så hoppas att det får effekt. Inte köpt nya växter sen akvariumet sattes igång för 4 v sen, dock flyttat över javamossa ifrån ett annat akvarium här hemma för ca 2 v sen, dock inte sett några sjuka varelser i andra akvariumet.

        Om det inte hjälper att medicinera mot vita prick, hur länge bör man vänta innan man medicinerar för sammet?

        bästa hälsningar
        a

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Vad medicinerar du med? Troligtvis verkar medicinen mot båda sjukdomarna.

          Kommentar

          • acawes
            • December 2019
            • 6

            #6
            Jag fick med mig en flaska med JBL, punktol. Jag förstod det som i affären att den inte hade nån effekt på sammetssjukan, utan då var det ett annat medel, fast de kanske bara säger så?

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Jag vet inte om det inte har någon effekt på sammetssjukan (oodinium), men jag ser att JBL har Oodinol som är specifikt mot oodinium. Det innehåller koppar och är skadligt mot räkor t.ex. Förhoppningsvis hjälper Punktol som du nu har.

              Kommentar

              Arbetssätt...