Alternativa sjukdomar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stainer
    • March 2020
    • 1

    Alternativa sjukdomar

    Har ett akvarium som rymmer kanske 100l. Ingen aning om värden på vattnet. Jag har haft akvariet i ca 1-2 år. Har en Ancistrus, ca 10-15cm lång som är skygg och en albino Ancistrus, ca 5cm lång. Har även en Corydoras (Fläckig pansarmal) som har en konstig vit prick på ögat. Till sist har jag några få Black Molly samt Black Molly Dalmatin. Endast köpt ny fisk till akvariet en gång och det var albinon, vilket fungerade bra. När jag fick akvariet var det endast ca 10 Black Molly, sedan har det ökat och hade ett tag 25-35st. Nu har jag endast ca 10st igen. Förr fastnade de i sugproppen på pumpen och klämdes på glaset och dog. Men nu dör de när som och vet aldrig varför, brukar hitta fiskarna vita på större delen av kroppen. Ser jag en död fisk tar jag upp den strax därefter. På glasskivan är det hål vid två av hörnen där fiskarna får mat och de är ofta där och simmar, brukar ge de mat lite då och då, kke 2-3 gånger per dag, flingfoder. Har även någon rund typ av mat till malar som jag slänger i ca en gång i veckan. Får inga yngel längre, har växter som man kan gömma sig i plus 3 gömställen där de två ancistrus malarna är.

    Jag tror att mina fiskar har vita pricksjukan. En Black Molly har fått en bananliknande kropp, simmar som om hen vore förlamad nertill. Analfenan är också konstig. Hen ligger ofta på botten och det tar tid att komma upp till ytan. Idag när jag kom hem var två fiskar (Black Molly) döda. Ena hade någon/några fiskar bitit på. Den andra var in princip vit så vet ej om ngn av de haft sjukdomen. Jag kollade på bananliknande fisken då jag varit lite orolig över den och ser att den har enstaka vita prickar, är inte säker på om det är vita pricksjukan eller inte. Jag bor på landet och har nån timme till närmsta djuraffär så kan ej köpa botemedel eller fråga någon på en djuraffär så frågar er istället.
    Kontakta mig på Instagram @stainer04 för att se bilder

    - Kan vita pricksjukan botas utan medicin?
    - Vet ni varför en av fiskarna är så konstigt formade?
    - Och till sist, varför är Pansarmalens ena öga som en vit utåtstickande prick?
    Senast redigerad av stainer; 12 March 2020, 17:01. Anledning: Slarvfel
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag använder inte instagram så jag har inte sett bilder.

    Böjd ryggrad och tappad färg tyder på neonsjukan. Den är svår att bota. Enstaka prickar kan vara att färgen har börjat blekna?

    Kan vita prick-sjukan botas utan medicin? Nej. Parasiterna i akvariet hinner dock dö om ett uppvärmt akvarium är utan fiskar i en vecka.

    Kommentar

    Arbetssätt...