Okänd sjukdom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angeliqa
    • July 2011
    • 17

    Okänd sjukdom

    Svar på mallen:
    1. 54L
    2. Innerfilter (litet)
    3. Ca 1 år sedan
    4. Väntade ca 2 veckor med att lägga i 2 otocynlkus (skulle vara växtakvarium) dröjde ca 4-5 mån innan jag la i slöjdstjärtarna
    5. Hade 4 små slöjdstjärtar, för 1 vecka sedan dog en av samma symptom av den som är drabbad nu. De två friska har flyttat till ett nystartat 92L (där jag hade tänkt ha dem från början). I nuläget bor alltså 1 sjuk slöj, 2 otoc och 2 “assassin snails”.
    6. 1 microsorum, 1 cryptocoryne
    7. KH ~3d, PH ~6,8
    8. KH ~6d, PH ~7,2, NO3/NO2 ~0
    9. Ca 20L/vecka (men slarvade förra månaden)
    10. <7 dagar sedan, Ca 20L
    11. Nej
    12. Nej
    13. Nej
    14. Flingmat (oftast) eller svarta mygg (ibland). Gjorde det dagligen i liten mängd, men efter slarvmånaden blev det mer sällan pga algodling.
    15. Nej
    16. Förra veckan. Kom plötsligt. Fisk såg hängig ut och gömde sig. Hade vita mikroskopiska ”hårstrån” över hela kroppen. Fjällen aningens utstickande.
    17. 1 har dött, förra veckan, efter ett par dagar i karantänhink. Dag ett i hink trodde jag den skulle dö, dag två verkade den kämpa på, dag tre såg den mycket piggare ut, dag fyra dog den.
    18. De friska betedde sig normalt hela tiden, tills de flyttade.
    19. Vita mikroskopiska ”hårstrån” över hela kroppen, tydligast på kroppen, men något snarlikt (men mycket mindre) även på fenorna
    20. Jag har inte medicinerat eftersom jag inte kan hitta på google vad de drabbats av. Har övervägt punktol/oodinol.
    21. Läs ovan
    22. Ja!
  • Angeliqa
    • July 2011
    • 17

    #2
    *otocinclus

    Jag undrar alltså vad min fisk har drabbats av så jag vet vilken medicin jag ska köpa. När/om fisken blir frisk ska den få flytta till stora akvariet med de andra och jag ska göra en rejäl genomstädning av detta akvariet. Originalplanen var att ha ett fåtal små tropiska fiskar i detta kar och fokusera mer på växter. Tyvärr har jag inga ytterfilter då jag inte har en bra plats att ställa/gömma dem på. Har annars forskat mycket om rätt filterstorlek, filtermaterial, bakterier och nitrit/nitrat-cykeln.

    Värt att tillägga är att jag ibland, samt vid senaste vattenbytet lagt till startbakterier i akvariet.

    Kommentar

    • GordonO
      • February 2020
      • 10

      #3
      Kan det vara ankar mask (Anchor worms), se http://www.tetra-fish.com/learning-c...spot-them.aspx?
      Fish have anchor worm? Not a pleasant topic as it deals with fish disease, but here is what an anchor worm looks like and how I removed it from my Bristlenos...

      Kommentar

      • GordonO
        • February 2020
        • 10

        #4
        Här här du en sida som beskriver olika sjukdomar. Camallanus Worms. Capillaria Worms https://www.petsmart.com/learning-ce...ick/A0029.html.

        Kommentar

        • Angeliqa
          • July 2011
          • 17

          #5
          Tack för svar, tyvärr stämmer inga av sjukdomarna in på min fisks symptom. ”Håren” är alldeles för små för att vara någon form av mask, möjligtvis en parasit, dock inte den du föreslog, de var alldeles för stora. ”Håren” är alltså vit-grå och kortare än en halv millimeter. Ser nästan ut som mikroskopiskt grått skäggstubb över fiskens fjäll, är dock mycket tunnare än mänskligt hår. (Syns inte bilderna?)

          Kommentar

          • Angeliqa
            • July 2011
            • 17

            #6
            På denna bilden syns det lite bättre...

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Bilder syns inte. Det du kan göra är att länka till bilder på annan plats. Endast goldmedlemmar kan ladda upp bilder här. Detta förklaras mycket dåligt på zoopet tyvärr och det är en klar brist eftersom det ideligen dyker upp som problem.

              Kommentar

              • Angeliqa
                • July 2011
                • 17

                #8
                Jaså! Knepigt, jag kunde se dem på safari (iOS), och firefox (PC) men inte på någon annan webläsare... Aja, nu har jag skaffat imgur och hoppas det funkar istället, länk till bilderna: https://imgur.com/a/DvSg9ya

                Kommentar

                • stefant
                  • January 2009
                  • 783

                  #9
                  I och med att fjällen står ut ser det ut som bukvattensot. Vad det är för "hårstrån" vet jag inte men kanske är det någon opportunistisk infektion, bakterie eller svamp, som drabbat fisken i ett försvagat tillstånd av bukvattensot.

                  Kommentar

                  • GordonO
                    • February 2020
                    • 10

                    #10
                    Kolla dropsy/bukvattensot på denna sidan, http://www.tetra-fish.com/learning-c...spot-them.aspx

                    Jag tror som stenfant i ovanstående svar.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...