Förbehandla med medicin i karantänkaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • webbsmurfen
    • February 2005
    • 27

    Förbehandla med medicin i karantänkaret

    Hur vanligt är det att man förbehandlar mot sjukdommar i karantänkaret innan man tillsätter sina nyinköpta växter/fiskar till sitt akvarium?

    Ser en viss fördel att behandla framför allt mot de saker man inte ser förren efter en tid, typ diverse tarmparasiter (& vita prick?). Tanken är väl att ens fiskar man inköpt hos akvarieaffären har en lång historia att hoppa från kar till kar via uppfödaren/distrubitören i andra länder innan den hittar hit till den akvarieaffär där man nu köpt den, så man vet aldrig vad man kan få med sig därifrån

    Med det sagt, så gör inte alla!

    Hur gör ni, hur tänker ni och hur planeras detta
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Har läst att vissa gör det mot vita prick då det är såpass vanligt, någon annan får fylla i om det även görs mot andra sjukdomar.

    Kan tänka mig att beror på varifrån man köper också. I många lokala zoobutiker förvaras ju stora mängder fiskar i överpackade akvarier där sjukdomar lätt bryter ut. Sedan är det väl relevant om fiskarna hämtats från naturen eller är odlade (och isåfall av vem).
    Senast redigerad av Fiskburken; 16 February 2020, 15:17.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Jag kör all nyinköpt fisk i karantän, tre veckor med cloraminT vilket skall ta död på gälparasit och hudåkommor. Men med karantän kar startade jag först när jag började med diskus. Under de trettio år jag hade Malawi och Tanganyika ciklider stoppade jag ny fisk direkt i karen. Ta i trä, hade inga sjukdomar under de åren. Men körde alltid salt i karen, något de flesta gjorde på 80 och 90- talet när man hade malawi och Tanganyika.

      Kommentar

      • Hidoi
        • June 2018
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Jag kör all nyinköpt fisk i karantän, tre veckor med cloraminT vilket skall ta död på gälparasit och hudåkommor. Men med karantän kar startade jag först när jag började med diskus. Under de trettio år jag hade Malawi och Tanganyika ciklider stoppade jag ny fisk direkt i karen. Ta i trä, hade inga sjukdomar under de åren. Men körde alltid salt i karen, något de flesta gjorde på 80 och 90- talet när man hade malawi och Tanganyika.
        Hur doserar du CloraminT under dessa 3 veckor?

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          #5
          Ursprungligen postat av Hidoi

          Hur doserar du CloraminT under dessa 3 veckor?
          Jag kör ett kryddmått lite rågat per hundra femtio liter. Tre dagar på raken med 50 % vattenbyten emellan. Sedan låter jag det stå i tre dagar utan medicin eller vattenbyten och sedan gör jag om det hela. Sedan kör jag denna behandling tre gånger.

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            #6
            Matar mycket sparsamt under dessa tre veckor.

            Kommentar

            • Hidoi
              • June 2018
              • 16

              #7
              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Jag kör ett kryddmått lite rågat per hundra femtio liter. Tre dagar på raken med 50 % vattenbyten emellan. Sedan låter jag det stå i tre dagar utan medicin eller vattenbyten och sedan gör jag om det hela. Sedan kör jag denna behandling tre gånger.
              Perfekt, tack för svar

              Kommentar

              Arbetssätt...