Frisk Pleco släppte bubblor, gjorde piruetter och dog plötsligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Widols
    • December 2019
    • 1

    Frisk Pleco släppte bubblor, gjorde piruetter och dog plötsligt

    Vi köpte en fin Pleco Snowball för en vecka sedan tillsammans med några scalarer. Plecon har sett helt frisk ut, rört sig och ätit men hållit sig undan på dagtid som våra andra plecos gör.

    Ikväll när jag satt och tittade var han framme, rörde sig som vanligt mellan bakgrunden till glaset. Han har alltid rört sig ganska kvickt och aktivt när han förflyttar sig, samma sak idag. Väl nere vid botten såg jag plötsligt att han släppte några ganska stora luftbubblor vilket förvånade mig. Direkt därefter rörde han sig konstigt, snurrade runt längs glaset och när han tappade fästet flög han omkring i piruetter i karet. Sa till maken att han beter sig konstigt och i nästa sekund låg han med magen i vädret på botten och var livlös. Efter ett par tre piruettförsök till var han stendöd.

    Vad hände egentligen?
    En till synes helt frisk individ dog på ett par minuter medan jag bara kunde titta på och förvånas over händelsen. Bubblorna borde väl vara tecken på att något hände med simblåsan, att han typ drunknade, eller?

    Tror ni det kan ha varit sjukdom/bakterier/parasiter som orsakat detta? Eller vad skulle kunna vara orsaken?
    Hur kan detta hända? Vad kan vi göra för att förhindra fler att drabbas? (om det är något vi kan påverka)


    Karet är 540 liter och innehåller 3 Pleco, 6 Pansarmalar, 7 Scalarer, 5 palettciklider, 4 JDEB. Omgjort kar där vi bytt fiskar från Malawi till ovanstående, behållt sand och ca 1/3 gammalt vatten. Nya fiskar i efter ca 1 vecka I två omgångar. Fiskarna är pigga o friska, paletter leker direkt.
Arbetssätt...