Mina guldfiskar har börjat lägga sig orörliga på sidan på botten av utedammen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joers
    • December 2019
    • 3

    Mina guldfiskar har börjat lägga sig orörliga på sidan på botten av utedammen

    Dammen är ca 1500l och har inte köpt nya fiskar senaste 20 åren ,de har ynglat av sig. Jag byter 75 procent av vattnet vår och höst, kanske har jag för mycket fisk nu ca 60 st i olika storlekar!. Två fiskar låg orörliga och utan synlig andning för två veckor sedan, de rörde sig dock bort en bit om jag petade på dem. Jag avlivade dem då jag är rädd för smittsamma sjukdomar. Nu ligger det 5st fiskar på botten både stora och mindre fiskar utan bölder och svamptussar.Mitt externa mekaniska filter har jag haft avstängt i några veckor då det är rent i dammen och två syre stenar förhindrar ev metangas. Jag har inte haft några problem tidigare med sjukdomar. Jag har inte tidigare upplevt att flera fiskar ligger på botten. Jag har haft lika många fiskar i dammen i flera år och de verkar trivas och leker varje år. Katter har tidigare skadat fiskar om jag inte haft nät över dammen. Kan koltrastarna smittat vattnet då de dricker eller badade i vattnet? Kan dessa fiskar intagit någon sorts vinterdvala? Har jag för mycket fisk för dammens storlek. Ska jag köra filtret med uvlampan för att få bort bakterier? Ska jag avliva fisk?
    Startar
    05 December 2019
    Slutar
    05 December 2019
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Om det är nån slags vinterdvala borde du veta bättre än jag för du har ju haft dammen i mer än 20 år? Hur renas vattnet biologiskt (nebrytning av matrester och avföring)?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Joers
      • December 2019
      • 3

      #3
      Nej, det brukar inte ske, men jag hörde på radion att guldfiskar kan gräva ner sig i gyttja. Jag har inget bottensediment och kylan kanske påverkar en del individer. Jag har mycket växter i dammen som täcker ca 75% under matningsperioden. Jag kanske ändå borde kolla nitrathalten?

      Kommentar

      • Joers
        • December 2019
        • 3

        #4
        Fiskarna verkar må bättre nu! Jag har kört filterpumpen ett dygn. Kanske det har varit för hög co2 pga för mycket fisk. Borde inte syrestenarna ventilerat bort även co2. Andelen stor fisk är nog större än tidigare
        Senast redigerad av Joers; 06 December 2019, 12:58.

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Jag har inte damm men jag tycker att det verkar som problem med vattenkvalitén pga. att du har fler fiskar nu än tidigare, och att testa nitrat är nog en bra idé. Är det problem med vattenkvalitén hjälper ju vattenbyte. Kanske måste du göra ett extra när du nu har fler fiskar. UV-lampa skadar inte eftersom om vattenkvalitén är dålig så drabbas fiskarna lättare av sjukdomar.

          (Ditt inlägg ovan kom medan jag skrev)

          Kommentar

          Arbetssätt...